Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-01, 19:11
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Jag själv är "vanlig" medelklass, men jag har släkt som definitivt tillhör det övre skiktet, och via dessa har jag släktingar längre bort som helt klart har något emot folk av lägre klasser.

Ett exempel; Min kusins frus syster var i England och åkte tåg. Hon förfärades över hur ohyfsat och äckligt folk som åkte tåget var, och drog till med "arbetarklassen i England kan inte bete sig".
Det de gjorde? Satt i vagnen och pratade lite granna högljutt, drack öl och svor

När hon berättade om det så kunde jag inte låta bli utan argumenterade emot och frågade om det kaaaaanske var så att hon lever lite i en bubbla, och att gemene man inte springer runt med en Volvo XC90, segelbåt och läst Magdalena Ribbings vett och etikett-böcker. Det var inte populärt, men jag fick tyst på henne i alla fall.

Man märker även av lite på dem att även om de gillar mig som person, så är jag inte "fin nog" som inte pluggar till läkare, biokemist eller advokat som resten av släkten utan att jag "bara" är IT-tekniker . Så att vara vanlig medelklass med 25-30 i lön är inte ens bra nog för dessa damer och herrar

Vad är grejen med denna nedlåtande syn på grupper som inte ligger lika högt upp som de själva?
Självklart går det åt andra hållet också, men då brukar det snarare vara "rika är snåla" till skillnad från detta som känns lite, jag vet inte, som "haha titta på apan i buren som inte är lika fin som vi"

Känns som att de skulle behöva koppla av lite granna och träffa några från under och arbetarklassen. Om det är något folk därifrån kan lära oss så är det att vara glada på riktigt, för även om de inte har mycket så gör de vad de kan med sina resurser och njuter ofta av livet på ett mycket mer produktivt och djupt sätt än någon av, exempelvis mina släktingar, dessa ytliga fasad-rika någonsin kommer att göra.
__________________
Senast redigerad av Nihenna 2018-04-01 kl. 19:17.
Citera
2018-04-01, 19:13
  #2
Medlem
elmhedens avatar
De är otrygga i sig själva och saknar inre styrka och upplevt egenvärde, så de söker detta genom att föreställa sig att de är bättre än alla andra baserat på sin inkomst.

Ibland är det enkelt.
Citera
2018-04-01, 19:26
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Folk från övre medelklassen och undre överklassen har detta förhållningssätt upp mot övre överklassen. Det är vad allt handlar om. Dom vill tillhöra överklassen och vill bli accepterade av överklassen. Därför vill dom tydligt distansera sig från klasser dom anser vara under dom.

Det är dock ganska vanligt att överklassen ser detta och tycker det är tramsigt. Många gånger ser överklassen arbetarklassen som intressantare människor som ofta faktiskt kan någonting. Övre medelklassen och undre överklassen ses ofta som ett meningslöst gytter av överklassen.
Citera
2018-04-01, 19:32
  #4
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
De är otrygga i sig själva och saknar inre styrka och upplevt egenvärde, så de söker detta genom att föreställa sig att de är bättre än alla andra baserat på sin inkomst.

Ibland är det enkelt.

Möjligt att det är så, trist då de verkligen går miste om många bra tankar och idéer bara för att de är så insnöade i det.

Tänker direkt på Micke och Veronica, filmen där David Hellenius får hålla det hyschhysch att han är snickare, och när hans nya tjejs föräldrar får reda på det blir det direkt lite nedlåtande kommentarer. Att de inte ser honom som likvärdig dem
Citera
2018-04-01, 19:39
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Möjligt att det är så, trist då de verkligen går miste om många bra tankar och idéer bara för att de är så insnöade i det.

Tänker direkt på Micke och Veronica, filmen där David Hellenius får hålla det hyschhysch att han är snickare, och när hans nya tjejs föräldrar får reda på det blir det direkt lite nedlåtande kommentarer. Att de inte ser honom som likvärdig dem

Om du säger det så. Själv har jag inte skämskuddar nog att klara av svensk film.
Citera
2018-04-01, 19:42
  #6
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Folk från övre medelklassen och undre överklassen har detta förhållningssätt upp mot övre överklassen. Det är vad allt handlar om. Dom vill tillhöra överklassen och vill bli accepterade av överklassen. Därför vill dom tydligt distansera sig från klasser dom anser vara under dom.

Det är dock ganska vanligt att överklassen ser detta och tycker det är tramsigt. Många gånger ser överklassen arbetarklassen som intressantare människor som ofta faktiskt kan någonting. Övre medelklassen och undre överklassen ses ofta som ett meningslöst gytter av överklassen.

Vilken klass tillhör du själv? Kan man generalisera lika mycket som du gör i inlägget ovan?

I dagens Sverige är klasshatet nästan utsuddat. Den lilla klicka vänsterpartister och sverigedemokraterna har däremot rätt svårt för, rika, respektive bidragstagare.
Citera
2018-04-01, 19:43
  #7
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
De är otrygga i sig själva och saknar inre styrka och upplevt egenvärde, så de söker detta genom att föreställa sig att de är bättre än alla andra baserat på sin inkomst.

Ibland är det enkelt.

Detta. Det är vad det handlar om i grund och botten.
Citera
2018-04-01, 19:47
  #8
Medlem
darksecrets avatar
Jag tillhör överklassen, men jag skulle aldrig se ner på någon som har mindre pengar än mig själv. Dom personerna som gör det, är förmodligen väldigt osäkra personer.
Citera
2018-04-01, 20:00
  #9
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag är från arbetarklass och det jag ogillar med dom flesta, inkl mig själv är avsaknaden att ta riktigt ansvar och vilja göra något bra av sina liv. Dom verkar vara för lata för att själva kunna ta ett enda riktigt beslut som betyder något. Jag menar att det förefaller som dom flesta bara frivilligt ger all sin makt till sina ledare, (den pajas som lovar bäst bullskit) och sedan lever dom enbart för sin egen njutnings skull. Ingen tanke på hur korrupt och falsk världen är. Som någon i Rom sa, Ge dom bröd och cirkus, så kan vi styra världen som vi vill. Dom rika ser nog på oss som vi ser på boskap. Gulliga, men ack så dumma. Dom nöjer sig med mat, sex och en spilta att sova i. Framtiden får någon annan oroa sig för.
Citera
2018-04-01, 20:10
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Sånt beteende visar ju bara på att stil och klass inte nödvändigtvis är kopplat till bankkontot eller lönen.
Citera
2018-04-01, 20:13
  #11
Medlem
Det är bara osäkra och misslyckade människor som är ängsliga över vilken klass dom tillhör och hur andra människor ser på dom.

Ingen ”överklassmänniska” skulle yttra att ”jag tillhör själv överklassen”. Det är helt enkelt inte OK. Det är samma sak som att man inte pratar om pengar. Vissa saker är självklara, och det är ingenting man går omkring och funderar på eller pratar om.

Det är egentligen ganska lustigt att det bara är folk från enklare förhållanden som bekymrar sig över vad andra tycker om dom, medan dom som haft lite bättre tur i livet inte bryr sig om sånt.
Citera
2018-04-01, 20:31
  #12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Vilken klass tillhör du själv? Kan man generalisera lika mycket som du gör i inlägget ovan?

I dagens Sverige är klasshatet nästan utsuddat. Den lilla klicka vänsterpartister och sverigedemokraterna har däremot rätt svårt för, rika, respektive bidragstagare.

Vilken klass jag tillhör har inget med tråden att göra och därför väljer jag att inte blanda in det i tråden.

I dagens Sverige så växer klyftorna mellan klasserna. Vi får en större övre medelklass som pockar på och vill in i överklassen. Det har blivit lättare idag men dom stannar allt för ofta ändå i undre överklassen och lyckas ändå inte helt att ta sig in i den värme som överklassen har. Det blir för vissa frustrerande och därför så vill dom visa att dom kan distansera sig från arbetarklassen/medelklassen. Men även gruppen som inte behöver backa sin självkänsla med klasstillhörighet växer så det är lite delat.

Jag har förstått att du har problem att analysera samt uttrycka dig och faller lätt för fake news så till den grad att du själv skapar fake-news trådar. Mitt råd är att du slappnar av och tänker igenom det du ser och hör innan du responderar. Så slipper du framstå som en tramsmänniska. Ett vänskapligt råd från mig till dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback