Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-01, 14:55
  #1
Medlem
Leipreachans avatar
Mod. får flytta tråden om den inte passar in i forumet.

Efter ha tittat på olika matprogram, så tjatar varenda kock om att man ska laga mat med kärlek. Jag vet inte men jag stör mig något ofantligt mycket på användandet av ordet. Mat lagad med kärlek, ge maten kärlek, rör om med kärlek, hantera råvarorna med kärlek etc. Är detta något italienskt påfund som kockar tagit till sig och tror att dom låter mer professionella?
__________________
Senast redigerad av Leipreachan 2018-04-01 kl. 14:58.
Citera
2018-04-01, 15:30
  #2
Medlem
MrChows avatar
Ganska mycket som man gör med händerna blir bättre om man gör det med finess och behandlar det man arbetar med omsorgsfullt. Det spelar inte så stor roll om det handlar om att klippa hår, steka entrecôte eller massera någon. Gillar man att göra någonting så kommer det sig ofta naturligt och ordet älskar att göra någonting känns inte jättelångt borta. Om man älskar något så kan man absolut använda ordet kärlek kring handpåläggningen tycker jag.

Ganska mycket i köket blir bättre av bra råvaror och rätt hantering.. en kärleksfull hantering.

.. men alla är vi olika och jag köper att du inte ser på råvaror och hantverket på samma vis som oss som är intresserad av mat och matlagning!
Citera
2018-04-03, 18:23
  #3
Medlem
Moll-Es avatar
Ej en fråga för Socialantropologi, etnologi och sociologi. Vi testar Språk istället.

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback