Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-01, 13:24
  #1
Medlem
EveyHammonds avatar
Följande har hänt. Jag är ensamstående tvåbarnsmamma med mycket låg inkomst. Jag lever på existensminimum och för att överhuvudtaget klara livshanken för mig och mina barn uppbär jag bostadsbidrag och underhållsstöd (varav det senare också är ett bidrag från staten). Under alla de år jag fått dessa bidrag har de aldrig sänkts, utan när jag började få dem låg de på en viss nivå under flera år, sedan höjdes de något, sedan låg de kvar flera år på denna nivå, sedan höjdes de lite igen. Dock höjdes ju min hyra och andra kostnader i samma utsträckning så effekten av höjningarna har alltid varit plus minus noll.

Häromdagen fick jag så Försäkringskassans beslut för 2018. När jag öppnade breven fick jag en CHOCK. De har alltså, helt utan förvarning, plötsligt sänkt bostadsbidraget med hela 400 kr och underhållsstödet med hela 200 kr per barn, d v s sammanlagt en sänkning på 800 kr!!! I månaden! Och inte nog med det, i underhållsstödsbeslutet stod det även att detta bidrag helt ska tas bort! De sänker det med 200 kr i år, 200 kr ytterligare nästa år o s v, fram till 2021 då det försvinner helt. Jag undrar om jag drömmer, en mardröm, för detta kan bara inte vara sant.

För att göra det hela lite mer förståeligt för er som har normalinkomst kan jag berätta att 800 kr är väldigt mycket pengar i min värld. Det är alltså en hel veckas matkostnad för mig och mina två barn. Jag brukar ha ca 5000 kr kvar efter att räkningarna är betalda och då inkluderar jag både bostadsbidrag, underhållsbidrag och barnbidrag i den summan. Vi kommer alltså nu få klara oss på ca 4200 kr/månad under 2018, 3800 kr/månad under 2019, 3400 kr/månad under 2020 och fr o m 2021 kommer vi få klara oss på ynka 3000 kr i månaden. Eller..? Är det någon som vet om mina farhågor inför de kommande åren stämmer eller om det är något jag missuppfattat här? Informationen på Försäkringskassans hemsida om det här med borttagandet av underhållsstödet är nämligen mycket oklar och motsäger delvis informationen i mitt beslut. Och att komma fram på telefon är ju ren lögn.

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2018-04-01, 13:27
  #2
Medlem
Kumabjorns avatar
Barnens far betalar väl underhåll? Om bostadsbidraget går ned kan du väl få honom att öka sina betalningar.
Citera
2018-04-01, 13:32
  #3
Medlem
EveyHammonds avatar
Hej Kumabjörn!

Nej, han betalar inget underhållsbidrag eftersom barnen bor varannan vecka hos honom och varannan hos mig.
Citera
2018-04-01, 13:33
  #4
Medlem
Kanske inte skulle skaffat barn med någon du tydligen inte kände bra nog. Samtidigt som du verkar ha ett väldigt dåligt jobb? Vad jobbar du ens med? Jobba i kassan på Ica så lyfter man typ 17k efter skatt vilket borde vara mer än nog för en familj på 3.

Lätt att vara eftersmart 🙄. Försök inte lägga över din oansvarighet på oss andra skattebetalare.

Edit: Dessutom har du bara barnen varannan vecka .
Citera
2018-04-01, 13:38
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Följande har hänt. Jag är ensamstående tvåbarnsmamma med mycket låg inkomst. Jag lever på existensminimum och för att överhuvudtaget klara livshanken för mig och mina barn uppbär jag bostadsbidrag och underhållsstöd (varav det senare också är ett bidrag från staten). Under alla de år jag fått dessa bidrag har de aldrig sänkts, utan när jag började få dem låg de på en viss nivå under flera år, sedan höjdes de något, sedan låg de kvar flera år på denna nivå, sedan höjdes de lite igen. Dock höjdes ju min hyra och andra kostnader i samma utsträckning så effekten av höjningarna har alltid varit plus minus noll.

Häromdagen fick jag så Försäkringskassans beslut för 2018. När jag öppnade breven fick jag en CHOCK. De har alltså, helt utan förvarning, plötsligt sänkt bostadsbidraget med hela 400 kr och underhållsstödet med hela 200 kr per barn, d v s sammanlagt en sänkning på 800 kr!!! I månaden! Och inte nog med det, i underhållsstödsbeslutet stod det även att detta bidrag helt ska tas bort! De sänker det med 200 kr i år, 200 kr ytterligare nästa år o s v, fram till 2021 då det försvinner helt. Jag undrar om jag drömmer, en mardröm, för detta kan bara inte vara sant.

För att göra det hela lite mer förståeligt för er som har normalinkomst kan jag berätta att 800 kr är väldigt mycket pengar i min värld. Det är alltså en hel veckas matkostnad för mig och mina två barn. Jag brukar ha ca 5000 kr kvar efter att räkningarna är betalda och då inkluderar jag både bostadsbidrag, underhållsbidrag och barnbidrag i den summan. Vi kommer alltså nu få klara oss på ca 4200 kr/månad under 2018, 3800 kr/månad under 2019, 3400 kr/månad under 2020 och fr o m 2021 kommer vi få klara oss på ynka 3000 kr i månaden. Eller..? Är det någon som vet om mina farhågor inför de kommande åren stämmer eller om det är något jag missuppfattat här? Informationen på Försäkringskassans hemsida om det här med borttagandet av underhållsstödet är nämligen mycket oklar och motsäger delvis informationen i mitt beslut. Och att komma fram på telefon är ju ren lögn.

Tacksam för snabbt svar!

Det kanske är dags att skaffa sig ett jobb och inte förlita sig på bidrag.

Det kan ju vara så att du fått för högt innan och nu ska dom sänka
Citera
2018-04-01, 13:40
  #6
Medlem
sparvsylts avatar
Samtidigt har väl barnbidragen också höjts med 200 kr/månad vilket för dina två barn blir 400 kr mer i månaden än i din beräkning. Det låter som att du behöver skaffa ett arbete eller försöka byta till ett bättre betalt. Lycka till!

Mvh
Citera
2018-04-01, 13:41
  #7
Medlem
Läser dina övriga inlägg. Hittar bl.a. detta:
Citat:
Ja grafikkortet är absolut det jag ska börja med att byta ut. Tack för tipset om GTX 1060 6GB och prisjaktlänken! Mellan 2000 och 3000 kr är precis vad jag har råd med just nu
Verkar finns både tid och pengar över till andra saker...

Utan att veta mer än vad du själva skriver:
1) Gör en budget. Barnens grundbehov kommer först. Där ingår inte datorer och grafikkort. Kanske finns det annat man kan "vikta om"?
2) Du skriver att du levt på detta sätt i många år. Vad har du gjort själva för att förbättra din situation? Det sociala skyddsnätet är inte en hängmatta, utan det sista fångstnätet för att ta hand om dom som faller handlöst. Men man förväntas ju i allmänhet reda sig själva, och när man hamnat i skyddsnätet bör man inte ligga kvar utan göra det som är möjligt för att kravla sig upp igen.

I denna högkonjunktur borde det finnas en karriärväg för alla. Innan dess var det lågkonjunktur. Då kunde man förberett sig genom att utbilda sig.
Jag vill inte vara förnumstig, men om man år ut och år in lever på "existensminimum" så har man
a) en väldigt svår fysisk, psykisk och social situation
eller
b) så har man inte ansträngt sig, utan tycker det är bra som det är. Pengarna rullar ju in ändå.
Citera
2018-04-01, 14:08
  #8
Medlem
Skillys avatar
Städjobb ger 130kr per timme. Du behöver alltså jobba två timmar i veckan för att kompensera ditt bidragsbortfall. För jobbigt?
Citera
2018-04-01, 14:22
  #9
Medlem
Du kan ju börja med att se över din ekonomi. Det idealiska är att du på något sätt försöker öka dina inkomster, exempelvis genom att skaffa ett jobb med en lön som ger dig mer pengar att leva för. Men tills dess, så får du se över din ekonomi. Bland annat genom att minska dina fasta utgifter där det är möjligt, se över dina matkostnader och se om du kan sänka dem, skippa allt som inte är nödvändigt (man behöver exempelvis inte ha Netflix, HBO Nordic, Viaplay, och ett vanligt tv-abonnemang. Man kan välja en av dem, det som man anser vara viktigast) och så vidare.

Vad har du för inkomster i dagsläget, utöver bostadsbidrag och underhållsstöd? Funderar på om du exempelvis kan få försörjningsstöd upp till normen, men det kanske är det som du redan lever på.

Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Hej Kumabjörn!

Nej, han betalar inget underhållsbidrag eftersom barnen bor varannan vecka hos honom och varannan hos mig.

Är det verkligen underhållsstöd som du får då? Underhållsstöd kan man ansöka om när den föräldern som ska betala underhållsbidrag inte betalar. När barnen bor växelvis hos föräldrarna så behövs normalt inget underhållsbidrag betalas heller, så varför skulle FK betala ut underhållsstöd? Så vad är det för bidrag som du egentligen får?
Citera
2018-04-01, 14:34
  #10
Medlem
EveyHammonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Kanske inte skulle skaffat barn med någon du tydligen inte kände bra nog.

Vilket trevligt svar! Not. För det första, jo, jag kände mina barns far mycket bra och vi skaffade barnen för att vi älskade varandra. Men allteftersom åren gick växte vi åt olika håll och till slut försvann känslorna. Vi försökte hålla ihop trots allt, för barnens skull, men till slut gick det inte längre. Skulle du vilja fortsätta vara tillsammans med någon som du inte längre hade känslor för?

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Samtidigt som du verkar ha ett väldigt dåligt jobb? Vad jobbar du ens med? Jobba i kassan på Ica så lyfter man typ 17k efter skatt vilket borde vara mer än nog för en familj på 3. Lätt att vara eftersmart 🙄. Försök inte lägga över din oansvarighet på oss andra skattebetalare.

Ehm, det gör jag inte. Om du läser min OP igen så ser du att jag ställer en mycket konkret fråga, jag försöker absolut inte lägga skulden på andra skattebetalare. F ö är jag ju skattebetalare själv. Nu till mitt jobb. Om jag hade möjlighet att få ett annat, mer högavlönat arbete än det jag har så hade jag naturligtvis ordnat det direkt. Men det finns ingen som helst sådan möjlighet för mig och det beror på mycket komplicerade omständigheter som jag inte kan gå in på här men som jag inte kan råda över själv. Jag är mycket glad över att jag ö h t kunnat få tag i ett jobb alls med tanke på den speciella situation jag befinner mig i. F ö kan jag tillägga att jag har arbetat heltid tidigare i mitt liv, då jag slitit mycket hårt och betalat en hel förmögenhet i skatt, vilken jag nu när jag är i behov av hjälp i enlighet med samhällskontraktet borde få ta del av. Är inte det vad demokratiers skattesystem till är till för?

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Edit: Dessutom har du bara barnen varannan vecka

Du verkar inte ha någon aning om hur mycket det kostar att ha barn. Gissar att du inte har några egna?

Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Satsa på att skaffa ett bättre betalt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Det kanske är dags att skaffa sig ett jobb och inte förlita sig på bidrag.

Var snälla och läs mitt svar till OriginalBiceps ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Det kan ju vara så att du fått för högt innan och nu ska dom sänka

Nej, så är det inte. Jag har alltid fått precis den summa jag skulle ha. "Försäkringskassan har beslutat att det slutliga bostadsbidraget för år X är Y kronor. Det betyder att rätt bostadsbidrag betalats ut" har det stått på alla mina avstämningsbeslut ända sedan jag började få bostadsbidrag.
Citera
2018-04-01, 14:41
  #11
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
Vilket trevligt svar! Not. För det första, jo, jag kände mina barns far mycket bra och vi skaffade barnen för att vi älskade varandra. Men allteftersom åren gick växte vi åt olika håll och till slut försvann känslorna. Vi försökte hålla ihop trots allt, för barnens skull, men till slut gick det inte längre. Skulle du vilja fortsätta vara tillsammans med någon som du inte längre hade känslor för?



Ehm, det gör jag inte. Om du läser min OP igen så ser du att jag ställer en mycket konkret fråga, jag försöker absolut inte lägga skulden på andra skattebetalare. F ö är jag ju skattebetalare själv. Nu till mitt jobb. Om jag hade möjlighet att få ett annat, mer högavlönat arbete än det jag har så hade jag naturligtvis ordnat det direkt. Men det finns ingen som helst sådan möjlighet för mig och det beror på mycket komplicerade omständigheter som jag inte kan gå in på här men som jag inte kan råda över själv. Jag är mycket glad över att jag ö h t kunnat få tag i ett jobb alls med tanke på den speciella situation jag befinner mig i. F ö kan jag tillägga att jag har arbetat heltid tidigare i mitt liv, då jag slitit mycket hårt och betalat en hel förmögenhet i skatt, vilken jag nu när jag är i behov av hjälp i enlighet med samhällskontraktet borde få ta del av. Är inte det vad demokratiers skattesystem till är till för?



Du verkar inte ha någon aning om hur mycket det kostar att ha barn. Gissar att du inte har några egna?





Var snälla och läs mitt svar till OriginalBiceps ovan.



Nej, så är det inte. Jag har alltid fått precis den summa jag skulle ha. "Försäkringskassan har beslutat att det slutliga bostadsbidraget för år X är Y kronor. Det betyder att rätt bostadsbidrag betalats ut" har det stått på alla mina avstämningsbeslut ända sedan jag började få bostadsbidrag.

Men jag antar att du får löneförhöjning och då får du högre inkomst och då går bidraget ner.
Citera
2018-04-01, 15:04
  #12
Medlem
Vad har du förväntat dig? Det är mycket annat som kostar i Sverige idag som måste prioriteras. Notan för den senaste tidens invandring har kostat uppemot 600 miljarder och den skall betalas. Gissningsvis har du själv röstat för detta och då får du även ta konsekvenserna av att det blir mindre medel över till annat. Det går inte att äta kakan och ha den kvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback