Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-05-03, 18:26
  #61
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det är svårt med en beronde-personlighet att anpassa sig till samhälletsnormer. Fungerade för mig att sluta efter tre år av dagligt bruk av cannabis utan hjälp. Då bröt jag med allt gammalt. Nu har jag fallit i en annan fälla efter att ha blivet indragen i närståendes annat bruk och exponerad inför det efter tolv år av nyktert leverne. Och det är typ normalt. Efter inte ens en alls särskilt lång tid.

Vet inte ens om jag vill leva utan drogen ...
Kan såklart inte skylla ifrån mig.

Magin ligger förmodligen i att bryta med allt som kan påminna om ruset.
Citera
2018-05-03, 20:07
  #62
Medlem
Folk som dricker alkohol är antingen tråkiga utan det eller alkisar. Vill du vara den personen?
Lägg ner drogen.
Citera
2018-05-03, 20:09
  #63
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har aldrig druckit och kommer aldrig att göra det. Skiter fullständigt om folk tycker att jag är tråkig eller inte. Jag är ungefär i din ålder.

Du är tråkig.
Citera
2018-05-03, 20:56
  #64
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Du är tråkig.

Och jag är helt OKEJ med att DU tycker att jag är tråkig.
Citera
2018-05-03, 23:06
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phoamix
(---)Vad tycker ni om personer som inte dricker alkohol? Dricker ni/har ni personer i er omgivning som inte dricker alkohol? Är så kluven i denna fråga ifall jag ska sluta dricka eller fortsätta.
Eftersom alla andra tassar runt, så står jag för lite klartext. Så här är det: du kommer att göra många människor extremt obekväma. Folk kommer att avkräva dig detaljerade svar på varför du inte dricker och kommer att anklaga dig för förstöra stämningen. Ibland kommer det också slå åt andra hållet: folk kommer att uttrycka sin beundran och sedan prata i evigheter om hur lite de själva dricker.

Detta beror på flera saker. Dels har det svenska samhället ett oerhört neurotiskt förhållande till alkohol, dels är svenskarna starka konformister och därmed extremt misstänksamma mot de som avviker. Möjligen har också diverse frikyrkor gjort att nykterism associeras med sekterism och vattenkammat hår.

Bland dina riktiga vänner spelar det här naturligtvis ingen roll. Däremot kommer det garanterat att skapa problem i vidare kretsar, t.ex kollegor, kurskompisar eller nån tjej i baren som du bara vill ligga med. Fast vem bryr sig? Du kommer att framstå som konstig, men alla bra människor är ju konstiga. Acceptera utanförskapet och pissa på de jag-svaga som klagar.

Om du får svårt att hitta vänner kan du ju fundera på kretsar där nykterism är mer accepterat. Religiösa människor (muslimer etc) är en grupp där begränsat drickande är mycket mer vanligt. Även träningsnördar tenderar att vara mer toleranta i det avseendet (folk som käkar kokt torsk i en månad har sällan problem med att andra äter eller dricker konstigt). Rock on!
Citera
2018-05-13, 21:19
  #66
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argpatriark
Jag tycker personer som inte dricker är bra för jag dricker inte själv. Orkar inte med högljudda idioter som ska prata om sin skit man inte är intresserad av. Alkohol drar till sig idioter, luder och annat degenerativt avskum man ändå inte vill ha att göra med.

Jag dricker inte för att jag inte får ut något utav det, jag gillar inte ruset och jag gillar inte de som tenderar till att dricka i större mängder. Jag väljer att beblanda mig med likasinnade istället, för jag gör vad JAG vill. Jag skulle aldrig få för mig att dricka för någon annans skull eller för att passa in.

Mitt tips till dig är att skaffa en ryggrad och gör det du vill göra med ditt liv, skit i vad andra tycker.

Hoppas du inte glömde ta blodtrycksmedicinen efter inlägget. För övrigt låter du inte mer annorlunda än de personer som enbart har alkohol gemensamt.
Citera
2018-05-16, 10:51
  #67
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Möjligen har också diverse frikyrkor gjort att nykterism associeras med sekterism och vattenkammat hår.
Det är betydligt mer "sekteristiskt" att dricka alkohol bara för att andra gör det än att våga låta bli.
Citera
2018-05-16, 14:07
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det är betydligt mer "sekteristiskt" att dricka alkohol bara för att andra gör det än att våga låta bli.
Helt riktigt! Bra poäng.

När det gäller alkohol är det dock ett sektmedlemskap som inte bara är socialt accepterat, utan även allmänt påbjudet.
Citera
2018-05-16, 16:06
  #69
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Helt riktigt! Bra poäng.

När det gäller alkohol är det dock ett sektmedlemskap som inte bara är socialt accepterat, utan även allmänt påbjudet.
Man skulle i och för sig kunna hävda att om det är socialt accepterat och allmänt påbjudet, så är det inte alls någon sekt. För i stora drag måste en sekt måste vara avvikande från samhällets normer. Men det kan bli samma sak på en fyllefest som i den värsta sortens religiösa samfund: grupptryck och manipulation att göra som de andra säger.
Citera
2018-05-17, 14:58
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Man skulle i och för sig kunna hävda att om det är socialt accepterat och allmänt påbjudet, så är det inte alls någon sekt. För i stora drag måste en sekt måste vara avvikande från samhällets normer.
Ja, det var ungefär det jag var ute efter med "sekterism". Likformig muppighet, liksom.
Citat:
Men det kan bli samma sak på en fyllefest som i den värsta sortens religiösa samfund: grupptryck och manipulation att göra som de andra säger.
Indeed. Intressant observation: "alkohol-sekten" kontrollerar Sverige!

Det sagt, så tycker jag mig märka att sprit-sekterismen är mindre framträdande bland unga människor, liksom bland människor med högre utbildning. Men det kanske mest är anekdotiskt.

Nå, för den som inte är rädd för konflikter (eller för att sticka ut) är det här naturligtvis jättekul. Man kan t.ex roa sig med att fråga kollegor (etc) varför de dricker, varför de INTE röker weed, etc.
Citera
2018-05-17, 15:28
  #71
Medlem
Jag slutade med drickandet när jag märkte att jag ba hamnar i en massa skit pga det. Bestämde mej för att inte vara slav under nåt eller beroende av nåt. Ville vara fri på alla plan. Skit i va andra tycker och tänker, du e den som bestämmer över ditt eget liv.
Citera
2018-05-17, 17:29
  #72
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Ja, det var ungefär det jag var ute efter med "sekterism". Likformig muppighet, liksom.
En gång läste jag på Familjeliv om en kvinna, som hade blivit tvingad av sin chef att vara med på en typisk fyllefest och dricka alkohol. Följden blev att en man våldtog henne. Där ser man hur det kan gå.

Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Det sagt, så tycker jag mig märka att sprit-sekterismen är mindre framträdande bland unga människor, liksom bland människor med högre utbildning. Men det kanske mest är anekdotiskt.
Jag hoppas att du har rätt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback