Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-01, 08:25
  #1
Medlem
Hej.
Min dotter har en derbi senda, runt två-tre år gammal. Jättefin i skicket men moppen står ute i regn o rusk och jag ser att det börjar komma lite ytligt rost, nu var det på framgafflar m.m. Hur gör man för att hantera detta och framför allt stoppa det? Jag tog lite 5-56 och polerade bort det men kan man lägga mer 5-56 som en hinna för att minska framtida angrepp?
Citera
2018-04-01, 15:54
  #2
Medlem
För att få bort rost ska man gärna slipa bort det. Och sedan lägga en grund med tex "roststopp" innan man lackerar över. Chansen finns att det kommer tillbaka men det reducerar tiden avservärt.
Citera
2018-04-01, 21:28
  #3
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
...börjar komma lite ytligt rost, nu var det på framgafflar m.m...

Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
För att få bort rost ska man gärna slipa bort det. Och sedan lägga en grund med tex "roststopp" innan man lackerar över. Chansen finns att det kommer tillbaka men det reducerar tiden avservärt.

Om rosten är på t.ex. innerrören i gaffeln går det av ganska uppenbara skäl inte slipa bort och måla över den.

5-56, bilvax eller liknande kan användas för att hejda rosten. Hur effektivt det blir beror ju rätt mycket på var på hojen det gäller och hur hojen förvaras.
Citera
2018-04-01, 22:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Om rosten är på t.ex. innerrören i gaffeln går det av ganska uppenbara skäl inte slipa bort och måla över den.

5-56, bilvax eller liknande kan användas för att hejda rosten. Hur effektivt det blir beror ju rätt mycket på var på hojen det gäller och hur hojen förvaras.

Ja, hojen står ute i regn o rusk tyvärr. Man önskar man kunde ha ett varmgarage till den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback