Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-01, 00:34
  #1
Medlem
Jag startade tidigare en tråd som behandlade ämnet arbetsfrihet.

Men jag känner att jag vill expandera en mer filosofisk aspekt i ämnet. Jag har en viktig frågeställning som många arbetare verkar ta för givet:

Är min tid värd pengar?

I ett oändligt universum utan gudar, utan moral, utan etik, utan måsten och objektiva regler. Ett universum där den som har en fördel genetiskt gentemot någonting annat kommer gå vinnande ur striden tills den organismen dör. Där Universum både expanderar och exploderar och omformas konstant, där ingenting har någon som helst mening alls.

I det universumet som vi förutsätter och konstaterar i detta nu, ställer jag denna fråga till er människodjur i flocken på Flashback:

Om människan inte är domaren; Finns det någon skyldighet för mig som människa att ta mig rättigheter till vad som helst, hur som helst när som helst utan att jobba eller bidra till det mänskliga samhället? Är en soffliggare lika mycket värd i tid som Warren Buffet och Ingvar Kamprad? Är personens allt sinande livsresurser i form av tid mer värd för en skicklig men sliten gammal arbetsmyra än en ung men lat slaggare?

Utveckla ditt resonemang.

Tack.
Citera
2018-04-01, 00:57
  #2
Medlem
Freebss avatar
Nej, ingens tid är värt ett skit i slutändan. Inte längre iallafall, förr i tiden försökte man det göra bättre för nästa generation. Deras tid var kanske inte värd pengar, men det var värt i mat.

Enligt mig är ens tid bara värt något om man gör något som underlättar för dom som ska ta över.
Citera
2018-04-01, 01:27
  #3
Medlem
NonCompliances avatar
Du har ju inte ens rätt till ditt liv eftersom du kommer att dö. Så man kan lugnt säga att du inte har några rättigheter alls. Och därmed kan inte motsatsen existera heller. Du har alltså inga skyldigheter.




Citat:
Ursprungligen postat av DekadentVerklighet
Jag startade tidigare en tråd som behandlade ämnet arbetsfrihet.

Men jag känner att jag vill expandera en mer filosofisk aspekt i ämnet. Jag har en viktig frågeställning som många arbetare verkar ta för givet:

Är min tid värd pengar?

I ett oändligt universum utan gudar, utan moral, utan etik, utan måsten och objektiva regler. Ett universum där den som har en fördel genetiskt gentemot någonting annat kommer gå vinnande ur striden tills den organismen dör. Där Universum både expanderar och exploderar och omformas konstant, där ingenting har någon som helst mening alls.

I det universumet som vi förutsätter och konstaterar i detta nu, ställer jag denna fråga till er människodjur i flocken på Flashback:

Om människan inte är domaren; Finns det någon skyldighet för mig som människa att ta mig rättigheter till vad som helst, hur som helst när som helst utan att jobba eller bidra till det mänskliga samhället? Är en soffliggare lika mycket värd i tid som Warren Buffet och Ingvar Kamprad? Är personens allt sinande livsresurser i form av tid mer värd för en skicklig men sliten gammal arbetsmyra än en ung men lat slaggare?

Utveckla ditt resonemang.

Tack.
Citera
2018-04-01, 19:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentVerklighet
Jag startade tidigare en tråd som behandlade ämnet arbetsfrihet.

Men jag känner att jag vill expandera en mer filosofisk aspekt i ämnet. Jag har en viktig frågeställning som många arbetare verkar ta för givet:

Är min tid värd pengar?

[edit]

I det universumet som vi förutsätter och konstaterar i detta nu, ställer jag denna fråga till er människodjur i flocken på Flashback:

Om människan inte är domaren; Finns det någon skyldighet för mig som människa att ta mig rättigheter till vad som helst, hur som helst när som helst utan att jobba eller bidra till det mänskliga samhället? Är en soffliggare lika mycket värd i tid som Warren Buffet och Ingvar Kamprad? Är personens allt sinande livsresurser i form av tid mer värd för en skicklig men sliten gammal arbetsmyra än en ung men lat slaggare?

Utveckla ditt resonemang.

Tack.

Värde kan definieras på två sätt (minst): det som är värdefullt för dig endast och det som är värdefullt för dig och andra i någon interaktion.

Exempel:

a) du lever som en eremit och har noll interaktioner med andra så att ditt värdesystem är helt internt. Du kan välja att göra det ena över det andra .. det är upp till dig helt enkelt.

b) du lever med andra människor i någon mån och dina val är inte helt och hållet upp till dig.

Om du lever som en eremit (a) och plötsligt någon annan vandrar in i ditt liv (spelar ingen roll hur det händer) hamnar du i (b). Nu blir det du sätter värde på i någon mån beroende av vad andra sätter värde på så att ditt värdesystem kalibreras mot yttre påverkan.

Enklaste sättet att kvantifiera detta förhållande är med 'pengar' men det är bara ett sätt att sätta siffror på det bägge sidor ser som viktigt. Vi anser dessutom (som princip) att alla människor har lika potential (värde kanske) så att fattigas talan är värd lika mycket som rikas.

Om alla människor har lika värde så har du inte rätten att agera som att:

Citat:
Om människan inte är domaren; Finns det någon skyldighet för mig som människa att ta mig rättigheter till vad som helst, hur som helst när som helst utan att jobba eller bidra till det mänskliga samhället?

Hoppas det hjälper. (och ta inte livet av någon snälla du)
Citera
2018-04-01, 23:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Exempel:[...]

Intressant. Konfliktande intressen och balans kan vi alltså konstatera går hand i hand med skyldigheter och rättigheter. Om det inte finns något motstånd som kan konfliktera, är det fritt för var och en att göra vad den vill. Men just nu är hela Universum byggt på konflikter (Svarta hål och planeters dragningskrafter, etc.)

Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
(och ta inte livet av någon snälla du)

Det behöver du inte oroa dig för. Människor är inte värda en så pass enkel väg ut.
Citera
2018-04-03, 19:31
  #6
Medlem
Mandateofheavens avatar
Ja att läsa din text betyder att jag tog mig tid att läsa din text istället för att jobba...

Alltså är du nu skyldig mig 200kronor.

Grattis.

Nej men seriöst, i det här samhället är tid pengar ja.
Citera
2018-04-04, 21:31
  #7
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandateofheaven
Nej men seriöst, i det här samhället är tid pengar ja.
Pengar är tid men tid är inte pengar. Tid är tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback