Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 21:37
  #1
Medlem
Heinekishs avatar
Ser ofta märkeskläder som är ypperligt billigare på eBay och har fortfarande lappen kvar,
T.ex en Ralph Lauren tshirt som kostar 399kr att köpa ny kostar 150kr med cirka 50-70kr frakt från UK, där prislappen fortfarande är kvar. 150+50kr = 200, dvs 50% rabatt...

Kan detta vara fejk Ralph Lauren? Vilket jag inte tvivlar på men eftersom det är en sådan stor hemsida och att det är olagligt att sälja kopior i EU så blir jag fundersam, inte endast RL, utan även Levi's, Lyle & Scott m.m

Säljarna har ofta många andra annonser och har oftast 97-99% i rating.
Finns det någon som kan ge mig lite klarhet i detta, eller någon som kanske t.om köpt själv?
Citera
2018-03-31, 21:46
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
fakes.
Citera
2018-03-31, 21:55
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinekish

Kan detta vara fejk Ralph Lauren? Vilket jag inte tvivlar på men eftersom det är en sådan stor hemsida och att det är olagligt att sälja kopior i EU så blir jag fundersam

Vad får dig att tro att säljarna finns i EU?

EBay fungerar som Blocket/Tradera. Det är inte ”EBay”som säljer varorna.
Citera
2018-03-31, 22:26
  #4
Medlem
Heinekishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vad får dig att tro att säljarna finns i EU?

EBay fungerar som Blocket/Tradera. Det är inte ”EBay”som säljer varorna.

Om jag väljer att filtrera bort allt annat än Europa, så borde dessa varor finnas i Europa.
Citera
2018-04-01, 01:40
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinekish
Om jag väljer att filtrera bort allt annat än Europa, så borde dessa varor finnas i Europa.

Nej du, en stor del är asiatiska säljare som avsiktligt lägger upp annonserna i fel land för att få fler träffar och sedan kör drop ship från Asien till dig.
Citera
2018-04-01, 04:54
  #6
Medlem
sebastian66s avatar
Som Ecki säger asian rules.De flesta som säljer märkessaker på ebay är fake.
jag förstår inte att det ens är lagligt men du vet china äger.
Ebay får in sina annonser och folk betalar.Merparten av alla köpare borde veta att det är fake till 92%.
En hemsida som anses vara från EU är ingen garanti du kan skapa sidor även från Nigeria
Citera
2018-04-01, 09:33
  #7
Medlem
Om du tycker det är billigt så gör en beställning. Ibland är det andra sortering, men det brukar stå i annonsen.

Jag handlar hellre från USA än England.

Fake varor finns överallt, men i så stor utsträckning som vissa vill göra gällande stämmer inte.
Som vanligt gäller det att ha sunt förnuft. Studera bilder, läs annonsen noggrant och se vad säljaren har för betyg.
Citera
2018-04-01, 16:33
  #8
Medlem
Heinekishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej du, en stor del är asiatiska säljare som avsiktligt lägger upp annonserna i fel land för att få fler träffar och sedan kör drop ship från Asien till dig.

Köpte t.ex ett par solglasögon från en säljare som påstod sig vara i Spanien, varav alla hans recensioner är på spanska.

Kan jag åka ut för tullavgiften från PostNord om det mot förmodan skulle vara så att säljaren är från Kina?
Citera
2018-04-01, 22:48
  #9
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinekish

Kan jag åka ut för tullavgiften från PostNord om det mot förmodan skulle vara så att säljaren är från Kina?

självklart. Allt ansvar ligger på importören. Alltså på dig.

Även om säljaren är spansk, men varan skickas direkt till dig från ett land utanför EU så är du skyldig att skatta.
Citera
2018-04-27, 17:14
  #10
Medlem
brianmolkos avatar
En del kan säkert vara stöldgods också, inbrott i affär eller så sen säljs de
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback