Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 17:02
  #1
Medlem
Världens 2 största ekonomier är kina och usa.
Kinas Börs värderas till ett P/E 8.8 och USA börsen till ett P/E 22.6 (28/2 2018).
Nu vet jag att man ev ska ta Kinas uppgifter med en nypa salt, men ändå...
Personligen tror jag kina kommer vara den stora vinnaren av de två de närmaste 20 åren. De har nästan obegränsat med kapital. Landet går mer och mer åt att sköta saker och ting som oss i väst. De investerar i andra länders infrastrukturer och är allmänt på gång med både traditionell industri och forskning.

Varför denna stora skillnad i värdering?
Vad tror ni?
Citera
2018-03-31, 17:16
  #2
Medlem
kina är uppbyggt på kredit
Citera
2018-03-31, 17:19
  #3
Medlem
rostigamazons avatar
Usas statsskuld är enorm, hur länge kan man typ låna sig ur varje kris ?
Citera
2018-03-31, 23:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterdiagnos
kina är uppbyggt på kredit
Snarare usa på kredit.
Citera
2018-04-01, 10:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Snarare usa på kredit.
Håller med. Hur många gånger har de inte höjt sitt skuldtak de senaste åren.
Åtminstone 2 ggr i år har de stängt med delar av statsapparaten pga problem med de skenande skulderna.
Citera
2018-04-01, 10:49
  #6
Medlem
Trump är ju även väldigt konservativ och bakåtsträvande vg forskning och teknik. Han ger gärna traditionell industri och kolkraft större anslag samtidigt som områden som han inte begriper sig på får stå tillbaka.
Minskat forskningsstöd kommer förstås straffa sig i att man tappar det eventuella försprång man haft gentemot en del andra länder.
Kina däremot tänker nytt och kommer förmodligen vara extremt starka inom nya affärsområden som växer fram.
Citera
2018-04-01, 10:56
  #7
Medlem
Kina är ett kommunistiskt land med stora restriktioner på att föra ut kapital ur landet. Självklart förtjänar de då att handlas till låga multiplar.
Citera
2018-04-01, 12:21
  #8
Medlem
Kina och Ryssland har betydligt lägre PE-tal än USA, det stämmer ja.

Gissa i vilka länder den politiska risken är betydligt större av ovannämnda länder?

Lagom roligt att satsa pengar i ett företag och sedan kommer staten och förverkar aktierna.
Citera
2018-04-01, 19:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Håller med. Hur många gånger har de inte höjt sitt skuldtak de senaste åren.
Åtminstone 2 ggr i år har de stängt med delar av statsapparaten pga problem med de skenande skulderna.
Just de handlar om principskäl. Kina japan saudi äger usa.Har jag missat någon då är de typ hong kong.
Citera
2018-04-02, 19:44
  #10
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Jag tycker du bör vara någorlunda försiktigt med att investera pengar direkt i Kina. Det är politiskt instabilt och de geopolitiska riskerna är avsevärda.

Du kan dock få exponering mot Kina via Hong Kong - Shenzen connect bland annat. Sen är det svårt att som direkt person att äga aktier i dessa, då utländska privat person ej får äga aktier i Kina.

Dock kan du säkert via en fond eller liknande.
Citera
2018-04-03, 03:07
  #11
Medlem
det gör rätt stor skillnad om risken att dina aktier blir beslagtagna är 0.6% istället för 0.1%.
Allt Trump gör är inte galenskap. Marknaden gick upp när han valdes om jag minns rätt. Angående Kina så verkar företagsklimatet rätt bra men en del orostecken finns.
Citera
2018-04-03, 08:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
det gör rätt stor skillnad om risken att dina aktier blir beslagtagna är 0.6% istället för 0.1%.
Allt Trump gör är inte galenskap. Marknaden gick upp när han valdes om jag minns rätt. Angående Kina så verkar företagsklimatet rätt bra men en del orostecken finns.
Kanske inte allt, men mycket är galenskap. Jag skulle nog påstå att den politiska risken även i USA är ganska hög med en alltför oberäknelig Trump vid rodret. Marknaden brukar inte tycka om osäkerhet, men i fallet Trump så verkar detta helt plötsligt inte gälla, trots att just osäkerheten om vad han ska ta sig för är större än för någon annan tidigare president i USA.

Jag tycker att värderingen är alldeles för hög i USA och rabatten motsvarar inte risken. Jag säger inte att Kina är riskfritt men där får jag åtminstone rabatten när jag köper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback