Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 14:33
  #1
Medlem
Om man vill ha mousserande vin och inte vill betala för äkta champagne vad beställer man då? Kan man beställa ”mousserande vin” utan att det blir champagne?
Eller beställer man prosecco eller cava istället?
Citera
2018-03-31, 14:37
  #2
Medlem
enkeltulipans avatar
Bubbel!
Citera
2018-03-31, 14:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Bubbel!
Men blir det inte hutlös champagne då?
Citera
2018-03-31, 14:44
  #4
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Men blir det inte hutlös champagne då?

Det tror jag knappast, men det kanske beror på vilket ställe du besöker. Jag går mest på sunkiga och billiga ställen så där är det lugnt .

Har de olika sorter så frågar de nog. Men säg Prosecco då. Eller fråga vad de har.
Citera
2018-03-31, 15:17
  #5
Medlem
AX64s avatar
Kolla dryckeslistan och bestäm vad du beställer kanske?
Citera
2018-03-31, 15:19
  #6
Medlem
Hamsterbolls avatar
Säger man bubbel så får man cava eller prosecco och säger man champagne får man champagne. På bättre ställen och restauranger så har de ju en vinlista och då väljer man såklart det man vill ha. Men på barer och pubar beställer jag alltid ett glas bubbel bara.
Citera
2018-03-31, 16:21
  #7
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Säger man bubbel så får man cava eller prosecco och säger man champagne får man champagne. På bättre ställen och restauranger så har de ju en vinlista och då väljer man såklart det man vill ha. Men på barer och pubar beställer jag alltid ett glas bubbel bara.

Vem tusan går på restaurang och beställer "bubbel"? Vem beställer "champagne" för den delen? Man säger vad det är man ska ha, inte "en dryck och mat tack", såvida man inte är uppväxt bakom ladugården och brukar ta hästvagnen till gästhuset där man kan inta ett krus samtidigt som bröd, salt och smör.
Citera
2018-03-31, 16:34
  #8
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vem tusan går på restaurang och beställer "bubbel"? Vem beställer "champagne" för den delen? Man säger vad det är man ska ha, inte "en dryck och mat tack", såvida man inte är uppväxt bakom ladugården och brukar ta hästvagnen till gästhuset där man kan inta ett krus samtidigt som bröd, salt och smör.

Det beror lite på hur man tolkar begreppet "krog". Många menar snarare en nattklubb eller bar än en finare restaurang. Sitter man vid ett bord och har en meny tittar man förstås där och ser vad som finns, frågar servitören osv. Jag tolkade TS som vad man ska säga vid en bar i en högljudd miljö där det inte är läge att diskutera druvor och sånt
Citera
2018-03-31, 16:42
  #9
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Det beror lite på hur man tolkar begreppet "krog". Många menar snarare en nattklubb eller bar än en finare restaurang. Sitter man vid ett bord och har en meny tittar man förstås där och ser vad som finns, frågar servitören osv. Jag tolkade TS som vad man ska säga vid en bar i en högljudd miljö där det inte är läge att diskutera druvor och sånt

Tror nog de flesta specificerar vad de vill ha även om de befinner sig på en nattklubb eller bar. Vilken slags cider, alkodryck, öl, drink, et cetera. Gör man inte det så kan man ju få precis vad som helst. Samma med "bubbel". Då kan man även säga vad för slags mousserande man vill ha tycker jag.
Citera
2018-03-31, 16:57
  #10
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Tror nog de flesta specificerar vad de vill ha även om de befinner sig på en nattklubb eller bar. Vilken slags cider, alkodryck, öl, drink, et cetera. Gör man inte det så kan man ju få precis vad som helst. Samma med "bubbel". Då kan man även säga vad för slags mousserande man vill ha tycker jag.

Min erfarenhet av ställen som jag varit på så har de oftast bara en sort för glas ändå så då är det rätt meningslöst att försöka pricka in just den. Köper man en hel flaska kan man ju höra vad de har.
Citera
2018-03-31, 18:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Det beror lite på hur man tolkar begreppet "krog". Många menar snarare en nattklubb eller bar än en finare restaurang. Sitter man vid ett bord och har en meny tittar man förstås där och ser vad som finns, frågar servitören osv. Jag tolkade TS som vad man ska säga vid en bar i en högljudd miljö där det inte är läge att diskutera druvor och sånt

Precis så menade jag 🥂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback