Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 14:27
  #1
Medlem
Man hör ofta att mörk choklad, eller choklad generellt ska vara hälsosamt för dig.

Jag undrar vilka märken som skulle vara hälsosammast att äta? Själv vill jag helst ha något utan mjölk. Ska man då kolla vilka som har minst socker?
Citera
2018-03-31, 14:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Man hör ofta att mörk choklad, eller choklad generellt ska vara hälsosamt för dig.

Jag undrar vilka märken som skulle vara hälsosammast att äta? Själv vill jag helst ha något utan mjölk. Ska man då kolla vilka som har minst socker?

Det finns positiva ämnen i mörk choklad i rätt mängder.
Citera
2018-03-31, 14:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Det finns positiva ämnen i mörk choklad i rätt mängder.

Mm, men vilket ska man då köpa? Har ica nära mig, och vill gå och köpa något.
Citera
2018-03-31, 14:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Mm, men vilket ska man då köpa? Har ica nära mig, och vill gå och köpa något.

Läs det här

https://www.mabra.com/sa-mycket-chok...-vara-nyttigt/
Citera
2018-03-31, 14:34
  #5
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Mm, men vilket ska man då köpa? Har ica nära mig, och vill gå och köpa något.


Det fetade är det som är onyttigt både för kropp och budget, hur svårt är det att planera sin kost? Köp 200 g nåt med minst 70% kakao, och så äter du en bit per dag. Sedan utvärderar du och gör om kalorikalkylen i månadsskiftet i samband med invägning och handlar mat för nästa månad. Allt är nyttigt/onyttigt i rätt mängd.
Citera
2018-03-31, 14:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Läs det här

https://www.mabra.com/sa-mycket-chok...-vara-nyttigt/

Tack. Bra länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det fetade är det som är onyttigt både för kropp och budget, hur svårt är det att planera sin kost? Köp 200 g nåt med minst 70% kakao, och så äter du en bit per dag. Sedan utvärderar du och gör om kalorikalkylen i månadsskiftet i samband med invägning och handlar mat för nästa månad. Allt är nyttigt/onyttigt i rätt mängd.

Mm. Jag räknar inte mina kalorier, och äter så som jag känner för. Kollar med i spegeln om jag äter för mycket eller för lite. Har tänkt äta ca: 2bitar om dagen.

Kommer ihåg att det finns choklad med märket ica eco, den borde nog vara bra. Minst 70% ska det vara med.

Tack för tipsen.
Citera
2018-03-31, 14:58
  #7
Medlem
storytellers avatar
Det enklaste knepet är att ta så hög kakaprocent som möjligt. Det betyder som regel lägre sockerhalt ju högre kakaoprocenten är. Rätt stor skillnad bara mellan t.ex. 70-90%.
Rekommenderar Lindts 90%-iga. Finns på alla större matbutiker. Jättegod. Gärna med ett glas rött, Zinfandel till.
__________________
Senast redigerad av storyteller 2018-03-31 kl. 15:03.
Citera
2018-03-31, 15:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det fetade är det som är onyttigt både för kropp och budget, hur svårt är det att planera sin kost? Köp 200 g nåt med minst 70% kakao, och så äter du en bit per dag. Sedan utvärderar du och gör om kalorikalkylen i månadsskiftet i samband med invägning och handlar mat för nästa månad. Allt är nyttigt/onyttigt i rätt mängd.

vilket jävla idiotråd.

till TS: köp ren kakamassa istället om du vill ha nyttigt. finns i alla möjliga former. eller hela kakaobönor. mycket smarrigt faktiskt, om du får tag i bra kvalitet.
__________________
Senast redigerad av lastmohikan 2018-03-31 kl. 16:06. Anledning: bönor, inte böner
Citera
2018-03-31, 18:59
  #9
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Mörk choklad >80% är besk. Gottegris som jag är så nöjer jag mig med Marabous 50%. 70% går bra om den innehåller något gott som tex saltkorn.
Har ätit 1-3 rader per dag i 40 år och mår utmärkt. 200g kakan.
Som rökare uppskattar jag den mörka chokladens hostdämpande effekter.
Citera
2018-03-31, 19:41
  #10
Medlem
For det forsta sa besprutas kakao med mycket gifter sa du ska alltid valja ekologisk choklad.

For det andra sa finns det aven kadmium och skit som kakobonan tyvarr tar in sa man ska inte ata jattemycket mork choklad men lagom.

Sen om du vill ha extra nyttigt sa koper du sockerfritt ekologisk raw chocolate som finns i olika marken i halsokostbutiker *obs ej life kedjan de har ett halv ackligt marke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback