Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 12:50
  #1
Medlem
Banangurkazzs avatar
ni är inloggade på facebook (ja kanske även flashback) , er gmail (eller liknande)+massa dokument och övrigt. Rånaren kan ju typ skriva direkt att din chef är ett äckligt luder, sprida bögporr på er facebook (efter han ändrat ditt lösen så du inte kan stoppa). Vi går runt med typ all information om oss numera i mobilen, är inte det rätt läskigt om man skulle tappa sin mobil så mycket personligt om en läcker ur. Om man skrivit massa skit på flashback kan ju den ju lätt spåras via typ facebook vem man är? Tänker ni er för vad ni skriver på tex flashback om ni typ skulle tappa er mobil ?

själv så önskar man att man inte kunde spara tex lösenord på mailen och facebook utan man tvungen ange varje gång man kollade. Vad tycker ni om detta? Är vi inte sårbara om vi tappar mobilen datorn eller surfplattan?
Citera
2018-03-31, 12:55
  #2
Avstängd
Melange5738s avatar
Använder inte mobilen till något känsligt som bankaffärer, ekonomiska transaktioner eller sociala medier. Loggar väldigt sällan in på mailen från mobilen etc. Har en kinesisk telefon så jag förutsätter att den läcker och jag förutsätter att jag är måltavla för ID-kapningar och dylikt eftersom jag bor i ett fattigare land och har lite mer tillgångar än den typiska invånaren.
Citera
2018-03-31, 12:56
  #3
Medlem
DoungAs avatar
Byt lösenord överallt så loggas det automatiskt ut. Använd IMEI-kod så blir telefonen obrukbar. Byt lösenord på googleaccount(eller vad man använder på android?) eller App store.
Sen kan man radera hela telefonen via Apple också så allting töms.

Har själv råkat ut för detta och det gick smidigt. Tog ca 20 minuter från det att jag upptäckte det till allt var fixat. Var i och för sig 5 min från mitt hotellrum då där jag hade en dator så jag snabbt kunde fixa det.

Dessutom: Spärrade min bankapp, swish och mobilt bank-id snabbt via bankens hemsida.
Citera
2018-03-31, 13:00
  #4
Medlem
Gabriel2017s avatar
Man har hela ”livet” i mobilen, mest av bekvämlighets skäl. Tidigare var jag mer rädd om jag förlorade mobilen, men inte idag, min mobil med senaste IOS är svår att logga in i för en obehörig. Förlorar jag mobilen, så kan ingen annan använda den. Själv undrar jag, hur säkert är lagringen i molnet?
Citera
2018-03-31, 13:05
  #5
Medlem
Ichwills avatar
Jag har Cerberus installerat så jag kan radera allt direkt så fort jag upptäcker att mobilen är borta.
Om den obehörige slår in fel kod så får jag ett ett mail samt sms till min andra mobil med foto på förövaren samt en ungefärlig plats där mobilen befinner sig.
Citera
2018-03-31, 13:05
  #6
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag har Cerberus installerat så jag kan radera allt direkt så fort jag upptäcker att mobilen är borta.
Om den obehörige slår in fel kod så får jag ett ett mail samt sms till min andra mobil med foto på förövaren samt en ungefärlig plats där mobilen befinner sig.
aha, vad är det, en app eller? Då kan ju tjuven direkt logga in på denna och byta lösen. Har man han inte lösen klickar han glömst lösen och eftersom de flesta inloggade på sin mail är det inga problem. (Du kanske inte märker mobilen borta innan han hunnit byta lösen på din facebook och skrivit din chef hon kan dra åt helvete och skickat porr till henne eller liknande , du fattar! ringt dina vänner och sagt de är horor och gjort ett helvete för dig inom loppet av 30 min)
__________________
Senast redigerad av Banangurkazz 2018-03-31 kl. 13:08.
Citera
2018-04-01, 15:49
  #7
Medlem
Samsung har ju krypterat så det borde ju vara lugnt om man kör Samsung?
Citera
2018-04-02, 08:44
  #8
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övervakning och integritet
/Moderator
Citera
2018-04-02, 09:07
  #9
Avstängd
har inge viktigt i mobilen och håller den otroligt ren hela tiden , bara det nödvändigaste , har dessutom hela tiden en annan mobil redo i backupp att ta till om den jag använder skulle få fötter eller lägga av
Citera
2018-04-03, 14:08
  #10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Rubrik ändrad, ot raderat
/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback