Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-31, 12:29
  #1
Medlem
När jag menar ondska så menar jag inte mänsklig ondska, utan den djävulska. Alltså den ondskan som inte har något liv eller kärlek inom sig. Hur kan den ändå leva och existera och vara vid medvetande?

Jag har alltid trott att kärleken är den högsta och största kraften och den absoluta grunden för att någon form av liv ska existera.

Så hur kan något som inte är kärlek existera, hur kan något som bara är total förstörelse, misär, obeskrivligt helvete och elände existera?

Hur är det möjligt?
Citera
2018-03-31, 12:39
  #2
Medlem
Hur skulle kärlek kunna existera utan ondska?
Citera
2018-03-31, 13:19
  #3
Medlem
Det finns ingen "djävulsk ondska". Vad fan snackar du om?
Citera
2018-03-31, 13:30
  #4
Medlem
hrwdtjs avatar
Menar du att djävulen existerar?
Citera
2018-03-31, 13:52
  #5
Medlem
spajjes avatar
Lucifer som Satan eller djävulen?
Vi ses nere i helvetet.
Citera
2018-03-31, 17:30
  #6
Medlem
franges avatar
På vilket sätt existerar den nu, menar du? Var god ge exempel.
Citera
2018-03-31, 18:02
  #7
Avstängd
Trasigatrosors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aner0990
Hur skulle kärlek kunna existera utan ondska?

Ondska är inte motsatsen till kärlek. Inte hat heller. Likgiltighet är.

Ondska/hat är en annan typ passion precis som kärlek. Det utlöser exakt samma känslor fast i ”negativ bemärkelse”.

Ondska finns för att godhet finns. Sådan är den dualistiska människans natur. Någon som kan göra gott kan också göra ont.

Vi är nog bara lite hjärntvättade av våra religioner att det goda härskar över det onda. När det snarare är så att det goda härskar precis lika mycket som det onda.

Ta ex; du hjälper en familj i nöd för att annars dör dem. Det är godhet

Samma familj hotar din existens, du dödar allihop, även barnen och modern.

Det är en per se ond handling, men hade du hellre dött?
__________________
Senast redigerad av Trasigatrosor 2018-03-31 kl. 18:05.
Citera
2018-03-31, 18:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
Det finns ingen "djävulsk ondska". Vad fan snackar du om?

Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Menar du att djävulen existerar?

Citat:
Ursprungligen postat av frange
På vilket sätt existerar den nu, menar du? Var god ge exempel.

Demoner existerar ju och de är ju djävulens barn. Jag har inga bevis men en kompis blev förföljd av djävulen och dennes småttingar. Total ondska, han beskrev det som att själen brann i helvetet när djävulen kom på besök.

Idag har han ingen livskraft kvar, han väntar bara på döden, orkar inte leva längre. hade inte änglarna räddat honom så vet jag inte hur det gått.
Citera
2018-04-01, 00:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Ondska är inte motsatsen till kärlek. Inte hat heller. Likgiltighet är.

Ondska/hat är en annan typ passion precis som kärlek. Det utlöser exakt samma känslor fast i ”negativ bemärkelse”.

Ondska finns för att godhet finns. Sådan är den dualistiska människans natur. Någon som kan göra gott kan också göra ont.

Vi är nog bara lite hjärntvättade av våra religioner att det goda härskar över det onda. När det snarare är så att det goda härskar precis lika mycket som det onda.

Ta ex; du hjälper en familj i nöd för att annars dör dem. Det är godhet

Samma familj hotar

din existens, du dödar allihop, även barnen och modern.

Det är en per se ond handling, men hade du hellre dött?

Visst kan man hävda att likgiltighet är motsatsen till kärlek men poängen är att vi lever i en relativ värld. Jag håller med om att det goda härskar precis lika mycket som det onda.

Jag personligen har inga problem med att begå handlingar som påverkar någon annan negativt, jag gör det hela tiden. Jag har heller inga större problem med min egen död, jag vet faktiskt inte vad jag hade valt. Personligen gillar jag inte att slänga mig med uttryck som ondska och godhet eftersom det är få som förstår det paradoxala med dessa uttryck.
Citera
2018-04-01, 01:08
  #10
Medlem
Jag tänker mig att en obalans mellan två tillräckligt intelligenta varelser som utmynnar i en intressekonflikt där den ena parten dominerar och inskränker den andres vilja lätt kan ge en illusion av "Ondska". Jag tror inte "Ondska" som objektivt begrepp existerar. Ondska är enbart ett namn på moraliska gränser som bryts och skapar lidande.

Varelser som saknar intelligens har inte det begreppet ondska med sig. En fluga tycker inte att spindeln är ond som äter upp den och spindeln själv har inga synpunkter på sitt beteende utan agerar fullt rimligt givet förutsättningarna. Det blir alltså ingen intressekonflikt eftersom bägge djuren spelar spelet utan att opponera sig.

Hoppas det var svaret du ville ha.
Citera
2018-04-01, 01:21
  #11
Medlem
Varför skulle inte övernaturliga väsen kunna ha precis vilka egenskaper som helst, inklusive övernaturlig ondska? Fast vad din kompis beträffar tror jag förstås att hans problem är av mycket mer trivial, psykologisk natur...
Citera
2018-04-01, 01:33
  #12
Avstängd
ondska är något som skapas av levande väsen och dess tankar
ondska är inget som bara lever av sej själv
som den ateist jag är så existerar varken fan själv eller några änglar
finns ett helvete så är det livet själv som kan spela människor ett ont spratt
för vi lever i en ond värld med massor av goda människor

som tur är .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback