Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-31, 19:40
  #13
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Ska det prompt se ut som innan kan det såklart bli dyrt. Men varför måste det se ut så? Att få det hyffsat likt borde inte kosta särskilt mycket, troligen snäppet mer än att få dit en jourlåssmed.
Nä det är väl mer att det är original från 1935 och jag blir lite sentimental om man ska ta bort det. Men vill såklart helst att det ska gå att "renovera" det så det blir som innan.

Om inte det går att få ersättning för så får jag ju väga det mot vad försäkringsbolaget vill ersätta mig med.
Hade en polare här nu i eftermiddags som är snickare. Han sa att hittar man samma mönster på dörrfodret så är det fixat på en eftermiddag, utan problem. Men att det jobbiga och våra som kan uppstå är om man ska återställa det som sitter där. Så han rådde mig att göra som jag redan gjort: Kontakta försäkringsbolaget och ta in en offert på nån som kan återställa det precis som Furorem tipsa om.
Citera
2018-04-01, 00:25
  #14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Du kan nog få ersättning från ditt försäkringsbolag.
En innerdörr från 1935, det blir alltså åldersavdrag för cirka 80 år.
Jag gissar att du får tillräckligt med ersättning för att köpa dig en Piggelin att slicka på medan du funderar på hur du ska fixa dörren.

Det där får du allt ta och återkomma med info var du fått det ifrån då det inte stämmer alls med hur en hemförsäkring fungerar.

Antingen visar du källan eller så erkänner du att du fått allt om bakfoten.
Citera
2018-04-01, 09:30
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Så fungerar inte en hemförsäkring när det gäller den här typen av skador. Det är ingen diskmaskin.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där får du allt ta och återkomma med info var du fått det ifrån då det inte stämmer alls med hur en hemförsäkring fungerar.

Antingen visar du källan eller så erkänner du att du fått allt om bakfoten.

Ni kan nog stoppa era källor där ni vill.
Personlig erfarenhet.

Får du en skada, så tittar man på när den skadade delen uppfördes/renoverades senast.
Utifrån det beräknas ersättningen.

Eller tror ni man får ett helt nytt badrum gratis vid en vattenskada efter 20 år?
Citera
2018-04-01, 10:41
  #16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Ni kan nog stoppa era källor där ni vill.
Personlig erfarenhet.

Får du en skada, så tittar man på när den skadade delen uppfördes/renoverades senast.
Utifrån det beräknas ersättningen.

Eller tror ni man får ett helt nytt badrum gratis vid en vattenskada efter 20 år?

Nu tar du ju bara ytterligare en jämförelse som haltar.
Citera
2018-04-01, 11:06
  #17
Medlem
User: Unknowns avatar
Tror du får betala allting själv. Varför skulle hemförsäkringen täcka din egen åverkan?
Citera
2018-04-01, 11:51
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Ni kan nog stoppa era källor där ni vill.
Personlig erfarenhet.

Får du en skada, så tittar man på när den skadade delen uppfördes/renoverades senast.
Utifrån det beräknas ersättningen.

Eller tror ni man får ett helt nytt badrum gratis vid en vattenskada efter 20 år?

Jag har inte bett dig om ngn källa och kommer inte att göra det heller av den enkla anledningen att du inte vet vad du pratar om samt förefaller sakna läsförståelse.
Citera
2018-04-01, 13:14
  #19
Medlem
TraXzmans avatar
Jag hade använt en vinkelslip, en karm är ju inte svårt att byta ut och speciellt inte kostsam jämfört med en hantverkare och massa tjafs med försäkringsbolag.
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-04-01 kl. 13:17.
Citera
2018-04-10, 19:48
  #20
Medlem
DoungAs avatar
Tack för er hjälp.
Fick nästan 5000 kr i ersättning enligt deras schablon så får jag själv avgöra själv om jag vill renovera den eller byta till nytt. De brydde sig inte ett dugg om det.
Citera
2018-04-10, 20:37
  #21
Moderator
Tystnads avatar
Tycker det låter som en duktig snickare borde kunna tillverka och fräsa en ny bit på karmen som är skadad, sedan spackling och målning och det syns knappt att det varit åverkan.

Sådana här gamla dörrar var ju av gediget trä, då är det mycket svårare med moderna dörrar att laga dessa utan att karm måste bytas.

Försäkringen borde täcka en del ja...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback