Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-31, 11:50
  #1
Medlem
Har inte så stor erfarenhet av att odla svamp. Har dels köpt growkits, dels köpt en överprisad "ryebag" från Azarius (helt enkelt en Förseglad plastpåse med steriliserad råg). I det senare fallet har jag spridit ut den färdigkoloniserade rågen i plastbehållare med perlit i botten och vermikulit på toppen. Har nu införskaffat en tryckkokare och en spruta sporer och funderar på om man inte skulle kunna göra såhär:

1. Ta plastbehållarna med filterlock jag har kvar sedan tidigare growkits. Fyll dem med ett lager perlit, sedan substrat (fullkornsris blandat med rågmjöl hade jag tänkt), sedan vermikulit på toppen.

2. Kör i tryckkokaren

3. Spruta in sporer genom små hål i locket som jag sedan täcker över.

4. När mycelet har spridit sig helt, fyll behållaren med vatten i 12h, töm, ta av locket, sätt behållaren i en påse med luftfilter och vänta på svampen.

Känns som en idiotsäker metod med minimal risk för kontaminering, men jag har aldrig hört om någon annan som gör så. Vad tror ni?
Citera
2018-03-31, 12:06
  #2
Medlem
Milldues avatar
Har du provat dina egna growkits och kan summera någon form av "garanti" för grobarhet och förväntad skörd ? Vill man sälja en produkt så skall den hålla hög kvalitet och ge köparen det köparen förväntar sig.
Citera
2018-03-31, 12:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Har du provat dina egna growkits och kan summera någon form av "garanti" för grobarhet och förväntad skörd ? Vill man sälja en produkt så skall den hålla hög kvalitet och ge köparen det köparen förväntar sig.

Har ju inte gjort dem ännu utan frågar om odlingsmetoden skulle fungera. Givetvis ska jag testa dem mycket ingående
Citera
2018-03-31, 23:23
  #4
Medlem
Satt precis och funderade på samma sak. Hur är de growkits man köper uppbyggda?

Det låter som att det skulle fungera. Har en kompis som precis skall dra igång en egen odling så vi kan testa din variant också. skulle vara tidssparande i alla fall, kanske kan sälja egna kitt
Citera
2018-04-01, 00:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Satt precis och funderade på samma sak. Hur är de growkits man köper uppbyggda?

Det låter som att det skulle fungera. Har en kompis som precis skall dra igång en egen odling så vi kan testa din variant också. skulle vara tidssparande i alla fall, kanske kan sälja egna kitt
Kom gärna med en uppdatering om ni gör detta
Citera
2018-04-02, 22:49
  #6
Medlem
Glöm det. Hela din idé bygger på dels felaktiga antaganden om hur man odlar svamp samt att processen är helt fel.
Grow kits är totalt värdelöst när du kan köra PF tek t.ex och odla vad som helst mer eller mindre för en kostnad av knappt något.
När du är lite varm i kläderna så går du över till monotubs och funderar över varför du ens funderade på ett growkit.
Citera
2018-04-03, 01:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raz0r
Glöm det. Hela din idé bygger på dels felaktiga antaganden om hur man odlar svamp samt att processen är helt fel.
Grow kits är totalt värdelöst när du kan köra PF tek t.ex och odla vad som helst mer eller mindre för en kostnad av knappt något.
När du är lite varm i kläderna så går du över till monotubs och funderar över varför du ens funderade på ett growkit.

Vad är mina felaktiga antaganden? Vad är skillnaden mot att göra på detta sätt och att kolonisera ett substrat separat för att sedan sprida det i behållaren och lägga till perlit/vermikulit (som jag gjorde med rågpåsen)? Påverkar det koloniseringen negativt att ha lager med vermikulit och perlit under det stadiet?

Känner mig lite trög för flera har sagt till mig att detta är en dålig metod men jag begriper inte alls varför. Tycker det verkar väldigt enkelt och riskfritt.
Citera
2018-04-03, 13:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksfel
Vad är mina felaktiga antaganden? Vad är skillnaden mot att göra på detta sätt och att kolonisera ett substrat separat för att sedan sprida det i behållaren och lägga till perlit/vermikulit (som jag gjorde med rågpåsen)? Påverkar det koloniseringen negativt att ha lager med vermikulit och perlit under det stadiet?

Känner mig lite trög för flera har sagt till mig att detta är en dålig metod men jag begriper inte alls varför. Tycker det verkar väldigt enkelt och riskfritt.
Därför att du blandar tekniker. Perlit används i SGFC (shotgun fruiting chamber)
där hela poängen är att perliten hjälper till att bibehålla en konstant
fuktighetsgrad i odlingskammaren. Googla på shotgun fruiting chamber så ser du konstruktionen.
Att lägga perlit i botten av ditt growkit gör absolut inget annat än 1. skapar
en fördelaktig miljö för mögel om du blöter den. 2 gör absolut ingeting om du inte blöter den.

SGFC används främst när man fruktifierar kakor gjorda enligt pf-tek och bör således
avändas till just det.

Ett bättre alternativ? Googla PF-tek som sagt, läs på om tekniken..den kräver
bokstavligen bara ett gäng rakhalsade 220ml glasburkar, rårismjöl, vermikulit och en sporspruta.
För att fruktifiera behöver du en plastback och perlit.
Citera
2018-04-04, 21:43
  #9
Medlem
Du behöver lära dig grunderna först och läsa på mer. Shroomery är ett bra forum. Läs på om hur du gör en sporspruta, olika typer av substrat, fruktkammare, steril teknik, osv.

Som andra skrivit så är den så kallade PF-tek:en en bra start. Den är enkel och ger dig goda chanser att lyckas första gången. Samt att du inte måste ha en tryckkokare (även om det är önskvärt).

När du behärskar sterilitet, och PF tek samt kan göra egna sporsprutor så kan du gå över till att odla med "grains" som t ex råg havre eller popcorn så kan du börja odla bulk i förslagsvis en monotub. Då kommer du också att lära dig hur pastörisering fungerar.
Du kommer då behöva en tryckkokare för att kunna sterilisera din råg/havre eller popcorn ordentligt..

Lycka till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback