Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-30, 22:54
  #1
Medlem
Halloj.

Skaffade min jaktlicens för inte så länge sedan.

Skaffade en 22lr närmare bestämt en ruger 10/22

Två frågor

Vilken skjutbana i Stockholm erbjuder en öppen 50/80m bana eller liknande där man kan ratta runt lite o ställa in ett röd punkt sikte !?

Min bössa är semiautomatisk o jag har högkapacitets magasin till den. Av slöhet är det skönt att ha 25 skott färdiga när man plinkar, men sen måste jag ju medge att det kittlar lite i Rambo pungen.

Rambo pungs kittlandet tar mig ganska raskt till min andra fråga.

Hur pass tät skottföljd kan man ha på skjutbanan utan att bli lynchad eller uttittad som en idiot.

Vill ju såklart se hur bössan klarar ett stress test o hur den sköter sig. 22 är ju en väldigt smutsig ammunition o vill gärna bränna av några salvor i följd för att se om den hänger sig......

Tack
Citera
2018-03-30, 23:16
  #2
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Förstår ingenting av det du skriver, men känner till den här: http://www.spolskytte.se/forening/grimsta/index.htm

Kanske är jag till hjälp. Kanske är det en värdelös länk. Vi testar.
Citera
2018-03-30, 23:23
  #3
Medlem
StenSaxPungs avatar
Vad sägs om att testa google? Sen ringer du och pratar med dem som är ansvariga op respektive ställe.

Hur täta salvor du får dra iväg utan att folk hajjar till beror väl på vilket intryck du ger i övrigt. Om du ser ut lite som den klassiska nidbilden som finns av folk som skriver såna inlägg och trådstarter som du, så reagerar nog folk direkt när dom ser att du har halvautomat.

Happy "hunting" i framtiden.
Citera
2018-03-30, 23:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Vad sägs om att testa google? Sen ringer du och pratar med dem som är ansvariga op respektive ställe.

Hur täta salvor du får dra iväg utan att folk hajjar till beror väl på vilket intryck du ger i övrigt. Om du ser ut lite som den klassiska nidbilden som finns av folk som skriver såna inlägg och trådstarter som du, så reagerar nog folk direkt när dom ser att du har halvautomat.

Happy "hunting" i framtiden.

Sjysst namn. Garvade arslet av mig. Sten sax pung. Haha!

Är bara ärlig när jag skriver om att det kittlar i Rambo pungen. Det gör det för alla män i dessa feminiserad tider där testosteron nivån är lika med noll.
Fick nästan ståkuk när jag brände av mitt första skott med ett hagelgevär.

Det borde vara obligatoriskt för alla män att spendera minst 6-8 timmar i veckan på skjutbanan.

Men tack för ditt svar.

Anledningen till att jag frågar är för att få lite insider av folk som har erfarenhet av div skjutbanor i Stockholm
Citera
2018-03-30, 23:36
  #5
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Sjysst namn. Garvade arslet av mig. Sten sax pung. Haha!

Är bara ärlig när jag skriver om att det kittlar i Rambo pungen. Det gör det för alla män i dessa feminiserad tider där testosteron nivån är lika med noll.
Fick nästan ståkuk när jag brände av mitt första skott med ett hagelgevär.

Det borde vara obligatoriskt för alla män att spendera minst 6-8 timmar i veckan på skjutbanan.

Men tack för ditt svar.

Anledningen till att jag frågar är för att få lite insider av folk som har erfarenhet av div skjutbanor i Stockholm

Tack, lite roligt, lite fyndigt, lite tänkvärda alternativa betydelser.

Ja visst fasen är det roligt med pang pang. Jakt och fiske är fantastiskt tycker jag. Men det är inte ditt huvudsakliga intresse, utan det är vapen och pangpang eller?

Bara nyfiken nu. Obligatoriskt enbart för män? Enbart för vita män?

Ta det lugnt och var ansvarsfull.
Citera
2018-03-30, 23:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Tack, lite roligt, lite fyndigt, lite tänkvärda alternativa betydelser.

Ja visst fasen är det roligt med pang pang. Jakt och fiske är fantastiskt tycker jag. Men det är inte ditt huvudsakliga intresse, utan det är vapen och pangpang eller?

Bara nyfiken nu. Obligatoriskt enbart för män? Enbart för vita män?

Ta det lugnt och var ansvarsfull.

Nej för fan. Alla män oavsett hudfärg.
Dock kan det ju uppstå problem när människor inte accepterar att vårat samhälle vilar på kristen grund. Vårat moraliska fundament

Men det är en annan diskussion.

Har varit en storfiskare. Rekordet är en 12kg gädda med en mörrumsspinnare.

Har blivit erbjuden att gå med i grannens jaktlag. Men vill gärna plinka lite först.

Antar att man får koka kaffe o slava de första åren i ett jaktlag som nykomling

Sen finns det ju i ärlighetens namn en känsla av trygghet nu. Då jag inte behöver förlita mig på 112 om ett gäng påtända polacker försöker bryta sig in.

Har fått tillbaks lita av våran absolut viktigaste Guds gåva, rätten att kunna försvara sin familj
Citera
2018-03-31, 00:04
  #7
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Nej för fan. Alla män oavsett hudfärg.
Dock kan det ju uppstå problem när människor inte accepterar att vårat samhälle vilar på kristen grund. Vårat moraliska fundament

Men det är en annan diskussion.

Har varit en storfiskare. Rekordet är en 12kg gädda med en mörrumsspinnare.

Har blivit erbjuden att gå med i grannens jaktlag. Men vill gärna plinka lite först.

Antar att man får koka kaffe o slava de första åren i ett jaktlag som nykomling

Sen finns det ju i ärlighetens namn en känsla av trygghet nu. Då jag inte behöver förlita mig på 112 om ett gäng påtända polacker försöker bryta sig in.

Har fått tillbaks lita av våran absolut viktigaste Guds gåva, rätten att kunna försvara sin familj

Det tror jag inte du behöver vara orolig för. Min erfarenhet av social jakt är att den faktiskt är förvånansvärt egalitär. Är man bara någorlunda kompetent, trygg, och kan föra sig smidigt så är man snart jämlik med alla, utom möjligen jaktledaren/markägaren/hundföraren.

Har du fler vapen? Varför halvautomat?

Edit: Jag var lite otydlig i frågan. Jag undrade om det även borde gälla kvinnor?
Citera
2018-03-31, 00:11
  #8
Medlem
Intresserad av tekniken bakom och sen är det betydligt smidigare. Kör på det tills jag klarar älgprovet.

Kan jag fråga dig en grej. Blir man utskrattad av sitt jaktlag om man efter avklarat älgprov dyker upp med en bygelrepeater !?
Citera
2018-03-31, 00:17
  #9
Medlem
sålänge vi har dessa fruktansvärda vapenlagar så tycker jag att det är okey för kvinnor.

Men har sett hur de haltar vid hagelgevärsprovet. Rekylen är för kraftig. O det är biologiskt. Inget de kan hjälpa

Skulle önska att vi ser över vapenlagarna i Sverige så kvinnorna kan ägna sig åt pistolskytte istället. Så de kan freda sig
Citera
2018-03-31, 00:29
  #10
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Intresserad av tekniken bakom och sen är det betydligt smidigare. Kör på det tills jag klarar älgprovet.

Kan jag fråga dig en grej. Blir man utskrattad av sitt jaktlag om man efter avklarat älgprov dyker upp med en bygelrepeater !?

Det finns nog en och en annan som skulle titta lite snett. Även om dessa personer helt enkelt inte har rätt i sak så länge förhållandena är lämpliga för det, så skulle nog jag undvika den. Risken att man får Lucky Luke stämpeln av vissa finns nog om man tar med sig en sån, om man är färsking.
Citera
2018-03-31, 01:02
  #11
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettigturk
Halloj.

Skaffade min jaktlicens för inte så länge sedan.

Skaffade en 22lr närmare bestämt en ruger 10/22

Två frågor

Vilken skjutbana i Stockholm erbjuder en öppen 50/80m bana eller liknande där man kan ratta runt lite o ställa in ett röd punkt sikte !?

Min bössa är semiautomatisk o jag har högkapacitets magasin till den. Av slöhet är det skönt att ha 25 skott färdiga när man plinkar, men sen måste jag ju medge att det kittlar lite i Rambo pungen.

Rambo pungs kittlandet tar mig ganska raskt till min andra fråga.

Hur pass tät skottföljd kan man ha på skjutbanan utan att bli lynchad eller uttittad som en idiot.

Vill ju såklart se hur bössan klarar ett stress test o hur den sköter sig. 22 är ju en väldigt smutsig ammunition o vill gärna bränna av några salvor i följd för att se om den hänger sig......

Tack
Huddinge och Haninge finns strax söder om Stockholm. Folk tittar snett om du inte försöker träffa målet, utan bara skjuter i blindo. Det är dessutom faktiskt ganska tråkigt i längden att bara peppra utan att sikta, hur än rambo-pungen känner just nu. Om 10\22:an är ny kommer kanske patronläget behövas "inslipning" eller vad man ska kalla det, de första 100 skotten kan du uppleva att den mjuka blykulan skär in i patronläget vid inmatning. Det försvinner senare.
Citera
2018-03-31, 01:17
  #12
Medlem
revodnebs avatar
Ingen bryr sig om hur fort du skjuter så länge du inte "plinkar", skjut på du!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback