Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-05-05, 21:10
  #49
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Ja, jag växte upp där och det var underbart! Cirka 20 år sen jag var där sist nu dock haha. Skulle bli alldeles för emotionell om jag åkte tillbaka.

Jag och en polare levde rövare på gatan, kastade bland annat snöbollar på ett hus där en stackars tant bodde ensam haha! Självklart inte okej, men sådana små hyss man gör när man är liten. Vi fick en rejäl avhyvling av våra föräldrar sen i alla fall.

Jo men det är väl mest småbarnsfamiljer i de villorna? Pensionärerna har väl inte råd och bor väl mest i storstugan / grindtorp.

Jag tycker Ensta har en skön sammanhållning och atmosfär. Eller ja, för 20 år sen i alla fall. Det är säkert likadant nu

Jag misstänker att det ät dina föräldrars kompisar som bor kvar 😉
Citera
2018-05-08, 14:13
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v.giroux
Ja, jag växte upp där och det var underbart! Cirka 20 år sen jag var där sist nu dock haha. Skulle bli alldeles för emotionell om jag åkte tillbaka.

Jag och en polare levde rövare på gatan, kastade bland annat snöbollar på ett hus där en stackars tant bodde ensam haha! Självklart inte okej, men sådana små hyss man gör när man är liten. Vi fick en rejäl avhyvling av våra föräldrar sen i alla fall.

Jo men det är väl mest småbarnsfamiljer i de villorna? Pensionärerna har väl inte råd och bor väl mest i storstugan / grindtorp.

Jag tycker Ensta har en skön sammanhållning och atmosfär. Eller ja, för 20 år sen i alla fall. Det är säkert likadant nu

Låter ju som ett jättebra område, hur är skolorna?
Citera
2018-05-08, 15:45
  #51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister.P
Låter ju som ett jättebra område, hur är skolorna?

Den uppenbara skola är Brinkskolan, den är nybyggd sedan 2 år tillbaka. Detta gör att det inte finns så mycket statistik på den men den verkar vara bra, föräldrar är nöjda.

Annars så får du skicka dom till skolan i någon av de närliggande områdena.
Citera
2018-05-11, 13:28
  #52
Medlem
Hela Täby är riktigt lugnt och bra till stor del på grund av bristen på hyresrätter. Det är något lägre standard (men fortfarande bättre än många andra kommuner) i de mest nyligen ombildade områdena: Gribbylund C, Hägernäs C, Flygkårsvägen, Fregattvägen.
Samma gäller i Danderyd där de något sämre bemedlade områdena är Rinkeby, Mörbylund och höghusen runt Mörby C, men man bor mycket tryggt även i dessa.
Båda kommunerna är kanon överlag, men tyvärr är priserna därefter.
Citera
2018-05-11, 14:30
  #53
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Hela Täby är riktigt lugnt och bra till stor del på grund av bristen på hyresrätter. Det är något lägre standard (men fortfarande bättre än många andra kommuner) i de mest nyligen ombildade områdena: Gribbylund C, Hägernäs C, Flygkårsvägen, Fregattvägen.
Samma gäller i Danderyd där de något sämre bemedlade områdena är Rinkeby, Mörbylund och höghusen runt Mörby C, men man bor mycket tryggt även i dessa.
Båda kommunerna är kanon överlag, men tyvärr är priserna därefter.

Min svärfar bor i höghusen i Mörbylund sedan 30 tillbaka och jag kan bara hålla med. Efter att alla tre husen ombildades så har det blivit väldigt lugnt och städat.
Citera
2018-06-09, 21:49
  #54
Medlem
Jag har bott både i Gribbylund och Hägernäs och jag tycker att båda ställen är väldigt fina och lugna områden, särskilt Hägernäs är väldigt barnvänligt med mycket lekparker och närhet till hägernäs strand samt roslagsbanan såklart.

Hela Täby är iofs väldigt lugnt.
Citera
2018-06-09, 21:58
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t0xica`
Jag har bott både i Gribbylund och Hägernäs och jag tycker att båda ställen är väldigt fina och lugna områden, särskilt Hägernäs är väldigt barnvänligt med mycket lekparker och närhet till hägernäs strand samt roslagsbanan såklart.

Hela Täby är iofs väldigt lugnt.
Har det inte hänt en del skit i Täby på sistone?
Citera
2018-06-13, 22:32
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Har det inte hänt en del skit i Täby på sistone?

Det är mest i Täby C som det varit lite incidenter på sista tiden. Dock brukar det handla om ungdomar som kommer till Täby från andra delar av Stockholm och stökar. Men visst, Täby-ungdomar kan också ställa till det ibland.
Citera
2023-05-05, 15:05
  #57
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Lidingö har ju sina stökigare områden. Håll dig till vilaområdena där för lugn.

Nästan vart som helst i Danderyd och Täby är ju bra. Hade undvikit Gribbylund C, Hägernäs C och Flygkårsvägen. Diggar personligen inte heller lägenhetskolosserna vid Danderyds sjukhus och Mörby, men det är väl lite mer av en smaksak.

Är uppvuxen med att lägenhetsområdena i Danderyd setts som ”dåliga” områden - sämre än att bo i helt andra kommuner - och jag har inte känt någon därifrån. Däremot så är det väl rätt realistiskt för egen del att köpa en lägenhet där. Så - hur är dessa områden numer?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback