Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-30, 20:36
  #1
Medlem
Varför är det så många säljare som hävdar att el-scootrar är mer miljövänliga än vanliga scootrar. Ut-släppsmässigt är differensen väldigt liten med tanke på hur de fixat fram materialet från naturen? Har jag fel?
Citera
2018-03-30, 20:42
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
Varför är det så många säljare som hävdar att el-scootrar är mer miljövänliga än vanliga scootrar. Ut-släppsmässigt är differensen väldigt liten med tanke på hur de fixat fram materialet från naturen? Har jag fel?

Jag håller med dig.
Citera
2018-03-30, 20:47
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
Varför är det så många säljare som hävdar att el-scootrar är mer miljövänliga än vanliga scootrar. Ut-släppsmässigt är differensen väldigt liten med tanke på hur de fixat fram materialet från naturen? Har jag fel?

Det beror väl på hur långt scootern går under sin livstid.
Citera
2018-03-30, 20:48
  #4
Medlem
Går det att "sätta dit dem" på något sätt? Tycker att det är oroväckande att de får fortsätta ljuga på sättet de gör. Har lyckas bli "övertalad" till att köpa en del dåliga scootrar.. :/
Citera
2018-03-30, 20:58
  #5
Medlem
8bitrages avatar
Det där beror ju helt och hållet på hur långt du tänkt köra med den. Efter en viss brytpunkt kommer ju avgaserna ha blivit mer än utsläppen för att tillverka batterierna, vilket jag antar är det du är ute efter?
Citera
2018-03-30, 21:18
  #6
Medlem
kan en en antik med en modern motor vara att föredra? har sett en del eldrivna bilar som fortfarande är antika..?
Citera
2018-03-30, 23:06
  #7
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
Varför är det så många säljare som hävdar att el-scootrar är mer miljövänliga än vanliga scootrar. Ut-släppsmässigt är differensen väldigt liten med tanke på hur de fixat fram materialet från naturen? Har jag fel?
Det är ju det samma med bilar... Det PÅSTÅS vara så mycket bättre för miljön med elbil, men batterierna? Nja synnerligen osäkert om den TOTALA miljöpåverkan blir mindre eller större. Sen behöver väl batterierna bytas ut efter X mil
Citera
2018-03-30, 23:30
  #8
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
Varför är det så många säljare som hävdar att el-scootrar är mer miljövänliga än vanliga scootrar. Ut-släppsmässigt är differensen väldigt liten med tanke på hur de fixat fram materialet från naturen? Har jag fel?
Så är det varje gång någon talar i eget intresse. Kolla på vindkraft, här har man lyckats slå i folk att det är bra för miljön på något konstigt sätt medan alla med en gnutta förnuft och utbildning inser att det är nys. Exemplen äro oändliga.
Citera
2018-03-31, 00:18
  #9
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zookie
kan en en antik med en modern motor vara att föredra? har sett en del eldrivna bilar som fortfarande är antika..?


Finns knappt en enda bil som är att klassas som antik.
Citera
2018-03-31, 06:49
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Motorcyklar & mopeder
/Moderator
Citera
2018-04-05, 22:18
  #11
Medlem
Kloges avatar
När man pratar om tillverkningen av batterier så glöm inte tillverkningen av bensin. Oljeborrning, oljetankers, raffenaderiet och tankbilarna till macken
Citera
2018-04-06, 02:56
  #12
Medlem
KM201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är ju det samma med bilar... Det PÅSTÅS vara så mycket bättre för miljön med elbil, men batterierna? Nja synnerligen osäkert om den TOTALA miljöpåverkan blir mindre eller större. Sen behöver väl batterierna bytas ut efter X mil

Batterierna i en Prius håller bilens livslängd.
En finsk Tesla S har gått 40000 mil. 92 % verkningsgrad i batterierna. Motorn dock bytt.

Givetvis ger batterierna en miljöpåverkan, men jag har hittils inte sett någon utredning som visar att batterierna över tid är värre än en fossilmotor. Senast såg jag att vid ca 4000 mil går det jämt upp, och efter det vinner elbilen. Minns inte vart jag läste det, eller vem som tagit fram utredningen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback