Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-31, 01:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Tackar för svar!

Jag går ut och kollar läget nu. (Vi visste väl alla att det skulle sluta så ;-) )


Ge oss uppdatering. Tafsade du på ett litet luder? Slog du skiten ur en vakt? Snortade du en lina på herr toaletten?
Citera
2018-03-31, 01:15
  #14
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Ge oss uppdatering. Tafsade du på ett litet luder? Slog du skiten ur en vakt? Snortade du en lina på herr toaletten?

Din definition av hur en lyckad utekväll ska vara... tragi
Citera
2018-03-31, 01:48
  #15
Medlem
Långfredagen är ju den dag som traditionellt ska "firas" i absolut stillhet och tystnad.
Konstigt att det inte finns folk här på forumet som kommer ihåg Långfredagarna från upp till ganska sent på 1900-talet.

Absolut inget krogspring - i stort sett alla krogar, inklusive donkan och vanliga gatukök m fl, var stängda på Långfredagen.
Inga affärer, kiosker eller andra kommersiella inrättnings var öppna.
Att gå på bio var närmast totalförbjudet. Undantaget var filmen Ben Hur, som ansågs skildra väsentliga delar av kristenhetens uppkomst och därför fick visas på Långfredagen.
För barnen - som knappast ens fick leka på Långfredagen - var denna dag rena tortyren.
I hemmets lugna och privata vrå fick man förstås äta, och den som så önskade - kröka - efter eget tycke och smak.
Hela denna Långfredagshysteri fasades ut i slutet av 1900-talet.
Däremot var Påskafton - lördagen - påskens stora fest, krog och supardag.

Edit: Att snorta och tafsa på små luder var förstås uteslutet på tidigare Långfredagar.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-03-31 kl. 01:51.
Citera
2018-03-31, 01:57
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Långfredagen är ju den dag som traditionellt ska "firas" i absolut stillhet och tystnad.
Konstigt att det inte finns folk här på forumet som kommer ihåg Långfredagarna från upp till ganska sent på 1900-talet.

Absolut inget krogspring - i stort sett alla krogar, inklusive donkan och vanliga gatukök m fl, var stängda på Långfredagen.
Inga affärer, kiosker eller andra kommersiella inrättnings var öppna.
Att gå på bio var närmast totalförbjudet. Undantaget var filmen Ben Hur, som ansågs skildra väsentliga delar av kristenhetens uppkomst och därför fick visas på Långfredagen.
För barnen - som knappast ens fick leka på Långfredagen - var denna dag rena tortyren.
I hemmets lugna och privata vrå fick man förstås äta, och den som så önskade - kröka - efter eget tycke och smak.
Hela denna Långfredagshysteri fasades ut i slutet av 1900-talet.
Däremot var Påskafton - lördagen - påskens stora fest, krog och supardag.

Edit: Att snorta och tafsa på små luder var förstås uteslutet på tidigare Långfredagar.
Jag minns, skittrist var det. Ett år hittade vi iallafall en pizzeria på Sveavägen där man kunde dricka bärs om man åt en halv pizza! Vilken lycka!
Året efter lättade dom på reglerna och fler ställen var öppna. Känns rätt overkligt idag.
Citera
2018-03-31, 02:01
  #17
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Långfredagen är ju den dag som traditionellt ska "firas" i absolut stillhet och tystnad.
Konstigt att det inte finns folk här på forumet som kommer ihåg Långfredagarna från upp till ganska sent på 1900-talet.

Absolut inget krogspring - i stort sett alla krogar, inklusive donkan och vanliga gatukök m fl, var stängda på Långfredagen.
Inga affärer, kiosker eller andra kommersiella inrättnings var öppna.
Att gå på bio var närmast totalförbjudet. Undantaget var filmen Ben Hur, som ansågs skildra väsentliga delar av kristenhetens uppkomst och därför fick visas på Långfredagen.
För barnen - som knappast ens fick leka på Långfredagen - var denna dag rena tortyren.
I hemmets lugna och privata vrå fick man förstås äta, och den som så önskade - kröka - efter eget tycke och smak.
Hela denna Långfredagshysteri fasades ut i slutet av 1900-talet.
Däremot var Påskafton - lördagen - påskens stora fest, krog och supardag.

Edit: Att snorta och tafsa på små luder var förstås uteslutet på tidigare Långfredagar.
`

Det tänkte jag inte på. Ditt inlägg väcker dock minnen från barndomen, långfredagen kändes verkligen lång. De vuxnas mål var att vi alla skulle göra så lite som möjligt.


Din slutsats om att det inte finns folk flashbackare som känner till detta stämmer väl inte riktigt dock. Att ingen skrev om det innan inlägg ca 15 inlägg är anmärkningsvärt, men inte så mycket mer än så. Sen så förstår jag att du inte menade helt ordagrant. Men det är ju ändå en intressant observation som speglar samtiden, traditioner och värderingar förändras och byts ut.
Citera
2018-03-31, 11:29
  #18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Konstigt att det inte finns folk här på forumet som kommer ihåg Långfredagarna från upp till ganska sent på 1900-talet.
Det finns...

(FB) Vad gör man på Långfredag?

TS, hur gick det?
Citera
2018-03-31, 19:23
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Din definition av hur en lyckad utekväll ska vara... tragi

Cathy Newman is that you?
Citera
2018-03-31, 19:35
  #20
Medlem
StenSaxPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokitoki
Cathy Newman is that you?

Hurså? Vill du låna min offerkofta eller?
Citera
2018-04-01, 15:30
  #21
Medlem
Citat:
Långfredagen är ju den dag som traditionellt ska "firas" i absolut stillhet och tystnad.
Konstigt att det inte finns folk här på forumet som kommer ihåg Långfredagarna från upp till ganska sent på 1900-talet.

Ja, precis. Det var därför jag startade tråden. Minns det där från barndomen och ev kanske när jag var tonårig på 90-talet. Nu går jag ju inte ut så ofta och har tappat kontakten med kroglivet. Men det var som en vanlig helg, eller t o m bättre. Utveckligen har att framåt!


Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det finns...

(FB) Vad gör man på Långfredag?

TS, hur gick det?

Det gick bra! Inget tafsande eller snortande och inga slagsmål heller. Men jag fyllehånglade och kände mig ung igen. Vi ska träffas i veckan och sen kanske min tid i den här stan blir mindre tråkig. :-)

Edit: nu mindes jag fel. Hånglet skedde förra helgen, haha. Men allt annat stämmer.
Citera
2018-04-01, 17:29
  #22
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Ja, precis. Det var därför jag startade tråden. Minns det där från barndomen och ev kanske när jag var tonårig på 90-talet. Nu går jag ju inte ut så ofta och har tappat kontakten med kroglivet. Men det var som en vanlig helg, eller t o m bättre. Utveckligen har att framåt!




Det gick bra! Inget tafsande eller snortande och inga slagsmål heller. Men jag fyllehånglade och kände mig ung igen. Vi ska träffas i veckan och sen kanske min tid i den här stan blir mindre tråkig. :-)

Edit: nu mindes jag fel. Hånglet skedde förra helgen, haha. Men allt annat stämmer.
Ok, kul med återkoppling!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback