Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-04-04, 14:50
  #37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Hoppas du bor i villa och inte i lägenhet!😀

Det finns en volym knapp på monstret :-) Hittills har det inte kommit in några klagomål.. men detta är absolut inget man skall ha i en lägenhet, vibrationerna sprider så jävla lätt... någon gång gick jag ut (var ganska låg effekt till subben) men man kunde ändå känna vibrationer och dovt bas ljud.

Jag borde då och då fått klagomål för jag har dragit i den då och då... (har dock bott i villa med den så jag vet vad den klarar av på högsta och som sagt åker saker och ting ifrån alla håll och kanter ner på golvet... samt soffan även om man sitter på den förflyttar sig...

Borde fixa en mindre...
Citera
2018-04-05, 01:14
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Det tänkte jag inte på, men verkar mycket logiskt!

Inte bara logiskt utan ren fysik.
Citera
2018-04-05, 01:15
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Det finns en volym knapp på monstret :-) Hittills har det inte kommit in några klagomål.. men detta är absolut inget man skall ha i en lägenhet, vibrationerna sprider så jävla lätt... någon gång gick jag ut (var ganska låg effekt till subben) men man kunde ändå känna vibrationer och dovt bas ljud.

Jag borde då och då fått klagomål för jag har dragit i den då och då... (har dock bott i villa med den så jag vet vad den klarar av på högsta och som sagt åker saker och ting ifrån alla håll och kanter ner på golvet... samt soffan även om man sitter på den förflyttar sig...

Borde fixa en mindre...

Du borde fixa fler.
Citera
2018-04-05, 13:16
  #40
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Inte bara logiskt utan ren fysik.

Ja, desto mer logiskt.
Citera
2018-04-05, 13:20
  #41
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Jag har av praktiska skäl bashögtalaren placerad till vänster om den vänstra stereohögtalaren. Jag har inte märkt någon nackdel med detta. Fast jag är ju ingen audiofil heller....

Det funkar också, så länge allt är rätt inställt i förstärkaren osv. Har själv likadant till min 5.1 anläggning, och hör att basen kommer rakt framifrån och ej från hörnet pga jag ställt in allt "rätt" just för min hur jag har det möblerat. Det blir fel bara om subwoofer står väldigt långt ifrån alla andra högtalare.
Citera
2018-04-06, 13:45
  #42
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Du borde fixa fler.

Haha, tur är att man hälsat och pratat på alla mina grannar och förutom 1 (barnfamilj) så bor det bara äldre personer här och antingen så vågar dom inte eller så gillar dom lite vibrationer :-)

Minns en gång för lääänge sedan så skulle jag gå på fest (mer eller mindre grabbgäng som skall supa) och han hade en sub liknande min och något berusad hade han dragit full volym... man kunde i princip höra basen och känna vibrationerna 200m därifrån... men det räckte med någon timme sedan kom ett antal grannar och klagade och sedan kom polisen... Grannarna tyckte det var jobbigt för allt föll ner ifrån hyllorna och vibrerade och man inte hörde musiken utan bara "dunka, dunka" :-)
Och faktum var när man väl var i huset så var volymen på musiken inte så enormt hög, det var ju bara subben någon skruvat upp till max... jaja minnen...
Citera
2018-04-06, 17:56
  #43
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Om man har ett par stereohögtalare och placerar en baslåda mittemellan dem för att få bättre tryck i de lägre frekvenserna, sabbar det inte stereobilden? Baslådan är ju mono, men basen i inspelningen man lyssnar på kan ju vara till höger eller vänster istället för i mitten.

Antar att baslådor är mest för film och dunka-dunka, och inget för audiofiler?
I rätt frekvenser så fixar man inte att riktningsbestämma ljudet från en baslåda. Därför spelar placeringen rätt liten roll. Däremot är det ju viktigt att den är av bra material och att det inte finns saker i närheten som kommer i
självsvängning och t ex ger övertoner som då kommer höras.
Citera
2018-05-13, 04:08
  #44
Medlem
Pungsvings avatar
Baslåda är en efterkonstruktion för att leverera bastoner då de flesta billiga högtalare inte klarar detta. Det bästa är att ha två högtalare i stereo där basen går djupt tillfredsstållande. Av princip vill jag inte ha en separat baslåda till min stereo för det är totalt onaturligt och billigt. Hellre har jag svag bas än en flummig baslåda i mitten. Ljudmarknaden vill bara tillfredställa vad puckona vill ha, på samma sätt som sossarna finns till för idioter som också vill rösta.
Citera
2018-05-13, 04:23
  #45
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Baslåda är en efterkonstruktion för att leverera bastoner då de flesta billiga högtalare inte klarar detta. Det bästa är att ha två högtalare i stereo där basen går djupt tillfredsstållande. Av princip vill jag inte ha en separat baslåda till min stereo för det är totalt onaturligt och billigt. Hellre har jag svag bas än en flummig baslåda i mitten. Ljudmarknaden vill bara tillfredställa vad puckona vill ha, på samma sätt som sossarna finns till för idioter som också vill rösta.

Nej, "dunka dunka" är ju det som man vill ha ut av musik. Det är inte som när farfar satt förr och lyssnade i en tratt för att kunna konstatera att åjo, nog hörs det att det är typ Gnesta-Kalle som sjunger alltid. Det vore inte förnuftigt att låtsas som att människan är mer komplex än den i själva verket är. En läcker bil, fett tunggung och silikonbrudar, då är man 95% hemma!
Eller "Younger women, faster horses, older whiskey, more money" som talesättet går (källa: The Cowboy and the Poet).
Citera
2018-05-31, 01:10
  #46
Medlem
Pungsvings avatar
Visst gör den det. Men idioter är avtrubbade.
Citera
2018-07-30, 09:31
  #47
Medlem
Waterlilys avatar
I slutet på 60-talet började det dyka upp högtalarpaket där de lägsta frekvenserna återgavs från en gemensam låda. Det sas då i HiFi-tidningar att frekvenser under ca 200 Hz hade vår hörsel mycket svårt att avgöra riktningen till så det ehövdes bara en stor lättmöblerad låda och två mindre högtalare. Många av dagens subwoofer/subbasar spelar bara frekvenser under ca 120 Hz vilket ger en marginal upp till 200.

Som många andra här så riktigt har påtalat så är det övertoner till de låga frekvenserna som får oss att uppfatta rikning och dessa toner återges inte från subbasen. På vinylskivor låter man dessutom gravera de lägsta frekvenserna som en ren monosignal. Jag minns inte vid vilken frekvens detta görs. Och frekvenser under ca 20 Hz brukar vara kraftigt dämpade på vinylskivor.

Frekvenser under ca 50/60 Hz uppfattar åtminstone jag mer som vibrationer än rena ljud.

Vänligen Näckrosen
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback