Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-30, 14:10
  #1
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Hej, jag och min bror ska resa runt Europa i 3 månader och jag behöver alla tips jag kan få.

Hela resan blir med tåg och buss, vi vill först till Ryssland och sedan till baltikum, gdansk Polen, berlin och ner till Zagreb, Aten och runt Italien och Paris, London osv.

Resan blir ganska spontan, framförallt med tåg, det blir ju svårt att i förväg boka/planera en 3 månaders resa.
Jag undrar framförallt hur det är att resa med tåg, går tågen varje dag, går det lätt att spontant bara köpa tågbiljetter direkt på tågstationer osv.

Någon som tågluffat och kan ge mig bra tips?
Citera
2018-03-30, 14:16
  #2
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Jag undrar framförallt hur det är att resa med tåg, går tågen varje dag, går det lätt att spontant bara köpa tågbiljetter direkt på tågstationer osv.
Beror helt på var du ska åka och när. Var tänkte du?

Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Någon som tågluffat och kan ge mig bra tips?
Absolut. Jag har rest mycket i Europa, bara att fråga på så ska jag besvara så bra jag kan.
Citera
2018-03-30, 19:17
  #3
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Beror helt på var du ska åka och när. Var tänkte du?


Absolut. Jag har rest mycket i Europa, bara att fråga på så ska jag besvara så bra jag kan.

Tja, som jag skrev så vill vi åka från gdansk Polen till berlin, och sedan vidare till zagreb och aten i Grekland.
Vi vill också åka tåg från venedig till milano, Pisa och senare till Rom. Kort och gott så vill vi se många av dem kända storstäder runt europa.
Vi vill resa från 1maj till 1augusti. Går det lätt att göra denna resa spontant.
Citera
2018-03-30, 19:37
  #4
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Tja, som jag skrev så vill vi åka från gdansk Polen till berlin, och sedan vidare till zagreb och aten i Grekland.
Vi vill också åka tåg från venedig till milano, Pisa och senare till Rom. Kort och gott så vill vi se många av dem kända storstäder runt europa.
Vi vill resa från 1maj till 1augusti. Går det lätt att göra denna resa spontant.

Om du bara ska mellan storstäderna ska det inte vara några problem att vara spontan som du säger. Mellan Zagreb och Aten lär du få åka buss dock, finns inte direkt någon järnväg på Balkan. Du lär få vara beredd på att göra en del byten också.
Citera
2018-03-30, 22:02
  #5
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KNARKAREN85
Tja, som jag skrev så vill vi åka från gdansk Polen till berlin, och sedan vidare till zagreb och aten i Grekland.
Vi vill också åka tåg från venedig till milano, Pisa och senare till Rom. Kort och gott så vill vi se många av dem kända storstäder runt europa.
Vi vill resa från 1maj till 1augusti. Går det lätt att göra denna resa spontant.

Det där med spontanitet kan du ju glömma i Ryssland. Där måste du ha allt bokat innan du får visum.
Citera
2018-03-31, 16:09
  #6
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Om du bara ska mellan storstäderna ska det inte vara några problem att vara spontan som du säger. Mellan Zagreb och Aten lär du få åka buss dock, finns inte direkt någon järnväg på Balkan. Du lär få vara beredd på att göra en del byten också.

Har läst att man kan med tåg också, men buss blir ju kul.
Citera
2018-03-31, 16:10
  #7
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det där med spontanitet kan du ju glömma i Ryssland. Där måste du ha allt bokat innan du får visum.

Ryssland resan är redan bokad och klar, med visum.
Citera
2018-06-10, 19:12
  #8
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Resan går bra är i Italien nu.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2930017

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback