Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-30, 11:29
  #1
Medlem
Hej på er!

Jag söker hjälp och vägledning med organisationsplanering/offshoring.

Skulle också uppskatta hjälp från användaren , ”syserror”.

Idag

Har två bolag. Ett bolag är moderbolaget , som i sin tur, äger dotterbolaget, där,verksamheten drivs ifrån. Målet är göra så mycket vinst och lägga,undan det i moderbolaget för framtida verksamheter.

Jag beräknar ungefär spara 500 000 SEK inom 3 eller högst 4 år i moderbolaget. Detta var första året, och har gjort en vinst på 278 000 kr. Efter vinsten på skatten, som är 22%, borde jag ha 218 000 kr i moderbolaget.


Framtiden

Det långsiktiga tänkandet är eventuellt öppna verksamhet i Portugal eller Spanien.


Tanken är öppna en verksamhet som en kaffe butik eller en bageri. Min fru håller på utbilda sig och kommer ha certifikat och kunskap. Någon verksamhet ska vi öppna antingen i Portugal eller Spanien. Jag kan båda språk. Har även bott där.



Lösningar/förslag/vägledning

Verksamheten som ska öppnas i Portugal eller Spanien, kommer öppnas med det kapital som finns i moderbolaget i Sverige.

Med anledning av ovan paragraf, jag undrar vilken lösning ni tycker är bäst. Ska man öppna ett nytt moderbolag i Malta eller ett annat land med lägre skatt, och därifrån starta ett nytt moderbolag i Portugal eller Spanien för att starta dotterbolaget?

Målet är så klart, mindre pengar till skatt , behålla mera pengar själv för vidareutveckling av verksamheten.

Jag vill också förebygga eventuell problem såsom att vinsten som dotterbolaget gör i Portugal eller Spanien, ska beskattas i Sverige.

Ett annat alternativ jag tänkte på... ta ut vinsten från moderbolaget, betala kapitalskatt och överföra pengar till Portugal/Spanien och starta verksamheten så.

Era tankar, funderingar, vägledning och förslag kommer uppskattas väldigt mycket.
Citera
2018-03-30, 11:50
  #2
Medlem
Moderbolag där du kan lagra pengar skattefritt.

Så ”dubbla” moderbolag ett i Malta som ägs av ett i Cypern eller utanför EU. Beror lite på var du bor och om blir drabbad av CFC lagar eller inte.

För dotterbolag gäller det land skattelagar dom är verksamma i. Men visst går minska skatt även där via lån etc, eller via patent / royalties till viss gräns med.

Men varje land har olika lagar och regler.
Citera
2018-04-17, 22:42
  #3
Medlem
Du kan göra underprisöverlåtelse inom EU av aktierna till ett modernbolag du startar i cypern/malta. Då blir svenska bolaget ett dotterbolag till modernbolaget i Cypern, alt Malta. Sen för du pengarna upp till moder bolaget. Sedan kan bolaget i Cypern alt Malta låna ut pengarna till din iberiska verksamhet, och även ta ränta som är skatteavdragsgill så du minskar vinsten kafeet/bageriet medan skatten i utlänska kapitalvinster i cypern/malta är noll alt väldigt gynnsam. Sedan kan du också låna av bolaget pengar privat, sånna lån är inte lagligt från svenskt bolag men vill minnas de är det i Cypern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback