Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-27, 00:31
  #1
Medlem
Vad finns det för likheter och olikheter mellan dessa mäns sätt att tänka.
Citera
2006-01-27, 00:48
  #2
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Flyttas från Historia till Filosofi.

/Moderator
Citera
2006-01-27, 01:41
  #3
Medlem
Min nuvarande, visserligen ofullständiga, men förhoppningsvis något belysande, synpunkt är att Aristoteles tar vid var Platon slutar. Platons ålderdomsverk heter
lagarna och är ett fullständigt horribelt arbete. Det är som om han på något sätt
drivs till detta totalitära tänkande. Hos Aristoteles finner vi plötsligt "känslan", det är som om han gjorde filosofi av "upplevelserna" i grottan ( se grottallegorin bok 7, Platon, Staten ). Länge uppfattade jag Aristoteles som nonsens, men jag tror att han är viktig. Jag syftar huvudsakligen på verket "Metafysiken", men jag tror också att han kan förefalla obegriplig - om man inte är dogmatiskt lagd d v s
- om man inte kan sin Platon, eller har tänkt igenom Platon...

Men det är klart man kan ju räkna upp skillanderna som en idiot också. Då blir det väl något typ, Platon formerna "däruppe", ARistoteles formerna i materien...etc, etc, etc, men det ger inget. Utantilläxor, värdelöst.
Citera
2006-01-27, 02:43
  #4
Medlem
Jag har alltid tyckt att Platon framför allt är en jäkligt rolig författare. Det är många gånger man nästan får kramp i magmusklerna av alla de skratt han framkallar. Gorgias är kanske roligast av alla och väl värd att läsa.
Citera
2010-02-28, 17:12
  #5
Medlem
Passacaglias avatar
Aristoteles - Platon, vad skiljer?

Ber om ursäkt ifall det skulle finnas trådar om detta..
Jag undrar egentligen bara vad som förenar och skiljer dessa två? Båda var ju verksamma på antiken och Platon hade väl någon teori om idé/sinne världen..

Men från andra synvinklar då? Vad skiljer dem åt egentligen?

Jag är grön som gräset på de gamla gubbarna från antiken men har börjat intressera mig lite för filosofi och skulle vilja veta mera!
Citera
2010-03-01, 01:24
  #6
Medlem
Extremegrinders avatar
Aristoteles och Platons filosofi är olika på många punkter.

Aristoteles var "biolog" och empirist, och Platon var lagd mer åt det matematiska och rationalismen.
Aristoteles hade (liksom den allmänna synen i antikens Grekland) en nedvärderande syn på kvinnor; något som kyrkan senare kommer ta upp i och med medeltidens kristna teologi och försöket att förena Aristoteles med kristendomen.
Platon tänkte mer jämställt i den frågan.
På den berömda målningen (skolan i Aten) ser man hur Platon pekar upp mot himlen och Aristoteles pekar ner mot marken.
Det säger nog mycket om hur de båda tänker.
Det finns mycket mer att ta upp, och de tänkte olika på många punkter som sagt, såg runt lite vettja! Det står oändligt mycket om de båda männen på internet!
__________________
Senast redigerad av Extremegrinder 2010-03-01 kl. 01:28.
Citera
2010-03-02, 15:51
  #7
Medlem
wikkipedja. Även om sidan har förmågan att göra allting fantastiskt ointressant hittar du där faktan du är ute efter
Citera
2010-03-08, 17:15
  #8
Avstängd
Wedberg hävdar att "komplexet" ( delvis det platonska ) inte "passade" honom ( Aristoteles ) riktigt.

Hur som helst, Aristoteles kan var superb, stundvis, men bara stundvis - det kan påpekas att han var gift och hade fysiska barn.
__________________
Senast redigerad av Tinman 2010-03-08 kl. 17:19.
Citera
2010-09-29, 19:27
  #9
Medlem
Laser Mannens avatar
Dem två bildade två helt egna lag inom filosofin som skulle prägla den väldigt länge.
Platon grundade den rationella realismen.
Aristoteles den empiriska realismen.
Platon sa att det fanns transcendentala idéer.
Aristoteles menade att dem va immanenta.
Platon sa att du kunde genom dialektisk metod komma fram till kunskap om tingens idéer.
Aristoteles sa att man måste använda induktion och syllogistisk logik.

Detta kom att bli så att Aristoteles startade en skola som hette Lykeion istället för att forstätta på Akademin som Platon startade för han inte ville syssla med det som Platons efterträdare ville.
Citera
2010-09-30, 08:45
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Passacaglia
Ber om ursäkt ifall det skulle finnas trådar om detta..
Jag undrar egentligen bara vad som förenar och skiljer dessa två? Båda var ju verksamma på antiken och Platon hade väl någon teori om idé/sinne världen..

Men från andra synvinklar då? Vad skiljer dem åt egentligen?

Jag är grön som gräset på de gamla gubbarna från antiken men har börjat intressera mig lite för filosofi och skulle vilja veta mera!

"Gamla Gubbar"???? "Börjat intressera mig LITE för filosofi"? Hur skall man första det? Du far nog ta och ga en kurs i idéhistoria innan du börjar inressera dig lite för A och P. Dessa gamla gubbar är nog lite för mycket för min herre.
Citera
2014-12-07, 18:49
  #11
Medlem
Aristoteles vs Platons syn vad det är som skiljer oss människor åt

Aristoteteles syn på vad som skiljer oss människor åt aktualiserades då Thomas av Aquino förenade kristendomen med aristotelismen.
Platon hade sagt att det var själen som skilde oss människor åt. Aristoteles sa att det är det kroppsliga som skiljer oss åt.
Liedman: "Thomas hävdar att det är materien, alltså det kroppsliga, som utgör grunden för att olika människor framstår som individer." ("Från Platon till kriget mot terrorismen")
Jag greppar inte skillnaden. Det blir för abstrakt.
Och dessutom kan man inte ha släppt Platon i kristendomen för i treenighetsläran platsade han bra.
Citera
2014-12-07, 19:03
  #12
Medlem
Jag har sån respekt för Flashback så jag tror att det kan komma in en utomordentligt begåvad och skarpsinnig filosof för att besvara min fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback