Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-30, 00:30
  #1
Medlem
Nu är det så att en tjej i USA verkligen vill träffa mig och det är snart. Saken är jag börjar ett säsongsjobb om 2 veckor cirka och måste då vara hemma igen, därav tänkte fara i mitten av maj då jag avslutat jobbet.
Men hon kunde ej vänta och har en familje medlem med pengar, de sa att de betalar biljetterna till mig om jag kan komma innan några dagar.. så jag sa okej till det.
Nu har de dock bokat från Stockholm, som jag ej bor i alls.
Därav har jag nu själv bokat biljett till Arlanda som då blir på kvällen pga flyget från Arlanda är då tidigt på morgonen..
Så i stort sett måste jag sova över på Arlanda!

Sedan hemresan är ej bokad och verkar ju vara dyrare då de nu gjort enkelbiljett istället för tur och retur. Vet ej om resan blir av men nu har de ju pungat ut ett par tusen på biljett som jag fattat ej kommer kunna återbetalas.

Nåväl största frågan just nu i denna tråd är hur jag kan spendera cirka 9 timmar på flygplatsen under sen kväll till morgontid?
Bör jag kanske sova hemma lite extra timmar innan jag far iväg så jag ej är så trött och ej behöver sova (dock har sedan typ 8 timmar till att vara vaken pga London vänta i 6 timmar innan nästa flyg..), för att sedan då kunna slumra till den typ 8-10 timmar flyg till USA eller hur lång den än blir, om det går att sova på flygen då, åtminstone säkert då ingen direkt kan sno och springa iväg med min packning på så vis.

Men frågan är på arlanda om det finns alternativ (som ej involverar dyrt hotell eller liknande, känns ej värt då det 'enbart' är 9 timmar och om jag drar annanstans och sover lär de bli max 6 timmar innan jag måste tillbaka mot arlanda.

Jag tänker när man kommer fram med flyg är det inte så man kan stanna i denna 'gate' om det är i sådan man kommer ut från? och isåfall där kanske vila ganska ostört för sedan mot morgonen förflytta sig dit man nu sedan ska för nästa flyg?

Antar heller man ej direkt kan låsa in sig på en toa och försöka sova? tror ej de är så bekvämt sedan kanske de jobbar under nattetid med städning(?).

Har ni tips vart man kan ta och vila rejält utan vara rädd att bli av med plånbok, mobil m.m?
Citera
2018-03-30, 01:57
  #2
Medlem
Passepartouts avatar
Några stillsamma frågor bara, varför kunde hon inte vänta? Är det en person du känner? I normala fall pressar man inte varandra.

Det jag försöker säga är: behöver du ens fundera över att sova på Arlanda?

Edit: Du verkar överkörd och stressad av hela situationen. Hon bokar biljett, inte i samråd med dig. Det talas om pengar som hon har lagt ut, som du ska få skuldkänslor över. Hon har endast bokat en enkelbiljett. Hon kan ej vänta, men du då? Varför ska du jaga iväg på detta viset?
__________________
Senast redigerad av Passepartout 2018-03-30 kl. 02:06.
Citera
2018-03-30, 02:01
  #3
Medlem
Jag var fast på en flygplats i 14 h en gång, inget roligt, men de är bara att sätta sig och sova någonstans, gör inte som mig och sov på golvet, svinkallt och man har världens nackspärr dagen efter.
Citera
2018-03-30, 02:34
  #4
Medlem
Det finns något som heter "Rest and fly" på Arlanda som är billigt på dagtid, men dyrt över natten. Annars är det bara att låsa in väskan i en förvaringsbox och sova på valfri bänk. Ett alternativ är att boka biljett på ett natt-tåg där du får en bädd. Brukar vara ganska så billigt. Du lär hinna upp till typ Gävle eller något innan du behöver byta tillbaka iaf.
Citera
2018-03-30, 04:03
  #5
Medlem
Mrgreens avatar
Skumt att det ska vara så bråttom och att du krånglar till enkla saker för dig. Sova kan du alltid göra på flygplatser men det är ju rätt så tråkigt och obekvämt. Nattetid lär du ju dock inte bli väckt speciellt ofta iaf. Ta med en filt och kudde. Bind fast väskan i foten. Sällan det sker rena rån på Arlanda.

Om du nu ändå har krånglat till det för dig så här - varför inte bara ta en hotellnatt. Skit i att röka/kröka/spela ett par dagar så är du hemma där.
Citera
2018-03-30, 08:24
  #6
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Visst kan du sova på Arlanda. Folk brukar ligga och sova i Sky City. Köp en snorbillig luftmadrass på rusta och kasta i papperskorgen om du inte vill släpa med dig den.

Optimalt är det inte med just Arlanda eftersom de stänger transitdelen och kastar ut folk (inte helt hundra på det men nästan).

Det är ju annars säkrare och bekvämare om man kan passera incheckningen och sova "air side".

Kastrup är t ex utmärkt på det viset de nätter när det går några flyg mitt i natten. Förutsättningen är att man kan passera säkerhetskontrollen efter midnatt så att boardingkortet har rätt datum. Då kan man passera 00:01 även om ens eget flyg går 08:00. (förutsättningen är förstås att man bara har handbagage).

OffT: Det låter skitkonstigt att de köpt en enkelbiljett till dig. Du riskerar problem i gränskontrollen i USA och t o m vid incheckningen i Sverige. Antingen har de nollkoll eller så planerar de att göra dig till vit slav.
Citera
2018-03-30, 10:32
  #7
Medlem
Fascinerande trådstart. Den innehåller mycket som skulle kunna sorteras in i "Relationsakuten", men så kommer denna "krydda" med att övernatta på Arlanda. Känns väl som ett litet problem i sammanhanget, av de anledningar som påpekas i tidigare svar i tråden.
Citera
2018-03-30, 10:40
  #8
Medlem
Hehe jo jag kände bara för skriva ut hela situationen då jag kände lite orolig. Känns lite som helt bortkastade pengar om man nu ej drar dit bland annat, även om totala summa då blivit enbart 3 tusen med min summa plus hennes summa på flygbiljetten.
Men tillbaka vägen verkar det bli runt 6 tusen minst, och möjligtvis om jag då blir borta första 2 dagar från jobbet (och då är en annan fråga om avtal m.m? säsongsjobb med månadslön, ej många veckors jobb) eller om man är där enbart fåtal nätter. Annars verkar det bli dubbelt i kostnad på hemflyget.

Nåväl det här med Arlanda så som jag fattat så kommer jag mest ej lyckas sova som inne i flygplatsen efter någon gate/incheckning? tänker när man landar om man är i en sån där eller om det i stort sett är ut direkt man tvingas gå?

Nå väl planen är om detta blir utav, att jag sover rejält dagen innan och försöker sova på planet samt vila och halvsova någonstans på flygplatsen, 9 timmar ej så jättelänge ändå. Förhoppningsvis finns det något att äta också så man slipper hungras ihjäl

[edit]
Hur menar ni om att jag kan få problem på flygplatsen vid USA m.m?
Jag har fixat ESTA och jag är medveten om biljett ut från landet är krav, och det är ju något som jag kommer kräva att ha fixat ifall jag verkligen far dit.
Åtminstone biljett till stockholm, sedan kan jag väl fixa biljett själv av valfri transportmedel hem.
__________________
Senast redigerad av Quizy 2018-03-30 kl. 10:50.
Citera
2018-03-30, 11:01
  #9
Medlem
Ehh? Du tänker alltså dessutom börja din anställning med att eventuellt utebli från jobbet i två dagar? Sorry. Du ringer antingen dit och ställer frågan om du kan börja två dagar senare eller så skippar du hela projektet, vilket är alternativet jag föreslår.
Citera
2018-03-30, 11:40
  #10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Hehe jo jag kände bara för skriva ut hela situationen då jag kände lite orolig. Känns lite som helt bortkastade pengar om man nu ej drar dit bland annat, även om totala summa då blivit enbart 3 tusen med min summa plus hennes summa på flygbiljetten.
Men tillbaka vägen verkar det bli runt 6 tusen minst, och möjligtvis om jag då blir borta första 2 dagar från jobbet (och då är en annan fråga om avtal m.m? säsongsjobb med månadslön, ej många veckors jobb) eller om man är där enbart fåtal nätter. Annars verkar det bli dubbelt i kostnad på hemflyget.

Nåväl det här med Arlanda så som jag fattat så kommer jag mest ej lyckas sova som inne i flygplatsen efter någon gate/incheckning? tänker när man landar om man är i en sån där eller om det i stort sett är ut direkt man tvingas gå?

Nå väl planen är om detta blir utav, att jag sover rejält dagen innan och försöker sova på planet samt vila och halvsova någonstans på flygplatsen, 9 timmar ej så jättelänge ändå. Förhoppningsvis finns det något att äta också så man slipper hungras ihjäl

[edit]
Hur menar ni om att jag kan få problem på flygplatsen vid USA m.m?
Jag har fixat ESTA och jag är medveten om biljett ut från landet är krav, och det är ju något som jag kommer kräva att ha fixat ifall jag verkligen far dit.
Åtminstone biljett till stockholm, sedan kan jag väl fixa biljett själv av valfri transportmedel hem.
Hm. Hela upplägget känns ju lite udda, milt sagt! Jag hade krävt att få återresebiljetterna innan jag for iväg. De kan man ju vanligen få via mail. De måste dessutom stå i ditt namn. Sen, om du saknar återresa så kommer du inte komma in i USA om du åker på ESTA, så är inte den biten fixad i god tid innan avresa så är det bara slöseri med tid.

Jag skulle nog inte åkt innan du jobbat klart. Skulle aldrig ge mig ut och resa utan stadigt med pengatillgångar.

Varför är det så bråttom?
Citera
2018-03-30, 12:43
  #11
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla

OffT: Det låter skitkonstigt att de köpt en enkelbiljett till dig. Du riskerar problem i gränskontrollen i USA och t o m vid incheckningen i Sverige. Antingen har de nollkoll eller så planerar de att göra dig till vit slav.

Exakt min fundering också, USA är rätt hårda och om du inte kan uppvisa en adress i USA och en giltig biljett hem kommer du få problem, framförallt om du aldrig varit i USA. Inte helt otänkbart att du blir hemskickad då
Citera
2018-03-30, 17:50
  #12
Medlem
Okej så jag måste ha adress i USA?

Nu har jag fuckat tråden lite igår med mitt psyk oroande.
Saken är de fixat fram retur biljett ett par dagar innan mitt jobb börjar, så blir typ 4-5 dagar totalt där borta.

Kanske låter konstigt ja, hon själv har aldrig rest utanför USA men det har hennes morsa gjort.

ESTA har jag och på den när ja skickade in (som blev approved direkt) skrev jag unknown på address, så som de kunde i beskrivningen.

Saken är jag nu även skickat in på flygbolagets sida där jag ser bokningen, har skickat in info med blank på adress i USA.
Har ju som den sparad och kommer väl skriva ut lite papper så jag har alla bokningsreferenser samt hennes adress m.m i USA.

Då ska väl det ej vara problem med två enkelbiljetter då jag åker ju hem med den andra, bara att de är två helt seperata.



Tillbaka till Arlanda frågan, så blir väl nästan att jag får se vad som händer när jag väl är där. Hoppas de har kontaktuttag tillgänglig nära någon sittplats i alla fall så man kan använda telefonen och få tiden att gå möjligtvis ifall man ej vågar sova och chansa på bli bestulen.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2929894

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback