Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-24, 20:44
  #13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Jag skulle vilja köpa ett halvautomatiskt kulgevär innan det nya vapendirektivet. Egentligen har jag inget behov av det men vill köpa ett som jag kan ha resten av livet eftersom jag är rädd att det är sista chansen. Jag har en .308 repeter vilket är jobbigt eftersom de flesta halvautomater jag ser till salu är .308 och polisen verkar ogilla om man har två vapen av samma kaliber. Jag vill inte heller ha en potatiskanon som tex 9.3. Vilka vettiga nya klass 1 eller 2 vapen finns att köpa utan att det blir krångel med licensen?

Finns egentligen ingenting i vare sig lagförslag eller direktiv som kommer försvåra för dig. Du bör absolut kunna inneha två stycken 308r om det är vad du föredrar. Skriv toppfågel på cylinderrepetern och drevjakt på halvautomaten så borde det vara lugnt.

Blir visserligen lite fundersam när du kallar 9,3*62 för en "potatiskanon". Jämför du en helt vanlig helmantelkula på 150 grain i 308 och 232 gram i 9,3*62 och lägger in värdena i Normas ballistikprogram så ser du skillnaden. Det stämmer ju att 308:an har något flackare kulbana, men när blir det ett problem som gör att du måste korrigera extra mycket för det? Vi talar om avstånd på 200-300 meter. Upp till 100 meter är skillnaden 8-10 cm i höjdled, där 9,3an går högre. Skillnaden är faktiskt större mellan en 9,3*57 och en 9,3*62 jämfört med en 308 och en 9,3*62. Uttrycket potatiskanon tror jag ursprungligen avsåg 9,3*57 och den krökta kulbanan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback