Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-30, 11:18
  #13
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
En gång i tiden var det mode att lägga en hel del affärslogik i databasen med stored procedures. Visst, det hade säkert sina fördelar när bandbredden var begränsad att inte skicka sql över en dålig lina och sedan få ett stort resultat tillbaka, men det var ju ett tag sedan.

IMO är det bästa alternativet idag att använda ORM-ramverk för enkel mappning mellan objekt i systemet och tabeller i databasen. Av den anledningen tycker jag att du gott och väl kan fortsätta använda sådant så slipper du dessutom skriva mappningslogik själv utan du blir serverad färdigbakade listor eller vad du nu ska ha med alla db-svaren paketerade och klara.

Så, låt databasen sköta om sökningar och sorteringar av data, men låt din applikation sköta om manglingen av sagda data som sagt.
Databasen är inte så abstrakt som du måhända tror, det är en koppling mellan ett grafiskt interface och en relationsdatabas med ganska enkla relationer. Det fungerar som det är, men jag vill lämna MS-Access som är front-end eller interface nu. Perfekt för modellering skulle jag vilja säga dock. Ursäkta om jag missförstod. Det är rätt enkelt, med tre fyra indexerade tabeller, några har relation, kanske någon trigger här och där som manipulerar, sedan interface som kan kallas typ "varuregister" eller en annan "inköp" Kanske ett interface om kontotransakaktioner och slikt. Ganska roligt för nördiga personer Jag kan nörda mer om annat, men det är roligt att göra något seriöst ibland.

Interfacen har drop-down som ser in i databasen och fler finesser.

Jag är väldigt glad och tacksam för era svar, glöm inte det. Jag uppskattar fler tips och infallsvinklar.

Det handlar om ett system för att i det lilla härma ett företag, men privatekonomin som testmodell. Man kan tänka sig att utveckla vidare. Jag börjar enkelt. Inga kontotabeller, eller avancerad kontroll av strösocker / vetemjöl eller ens alls sånt

Det är väldigt roligt att utveckla en databas på en maskin som en RPI, drar ström som en 20w glödlampa på tomgång, ändå är den rapp i svaren på enklare SQL-frågor.

Jag tror att jag skall borde hitta ett verktyg i Pascal++ dvs. Delphi möjligen C++ Båda är väldigt lika egentligen, såvitt jag vet.

Databasmotorn fungerar helt OK. Förändringar i strukturer gör jag med nativ phpMyAdmin (plågsamt slö) eller HeidiSql som klient och snabb. SQL är inte problemet alls.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-03-30 kl. 11:54.
Citera
2018-03-30, 19:55
  #14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Hej kära nördar och nördinnor.

Jag utvecklar i all enkelhet en databas som använder MySQL som databasmotor, men MS Access som grafiskt interface och grafiskt utvecklingverktyg via ODBC. Vid modifiering av själva databasstrukturen använder jag PHPMyAdmin eller HeidiSQL. Det fungerar synnerligen bra rent tekniskt, men jag skulle vilja komma ifrån MS Access. Jag kan eller vill inte utveckla en web-baserad lösning, eftersom det skulle ta mig för lång tid att lära mig AJAX, php och liknande. Dessutom skulle det belasta servern för hårt med sin svaga beräkningskraft, för det är en Raspberrypi, OK för en eller två användare, så länge inte komplicerade SQL-uttryck skall interpreteras och köras, inte enorma tabeller heller. Några triggers, en del relationer mellan tabeller, inget tungt på databasnivån. Valet av en Raspberrypi har med energiförbrukning / strömsnålhet att göra. Den kan alltid gå, och drar bara ström som en svag lampa.

För den som är nyfiken, handlar databasen om inköp och privatekonomi.

Microsoft har tydligen ett gratis programmeringsverktyg som kallas Visual Studio, men det är dock inte gratis i den version som kan tala med MySQL.

Sedan finns något som heter QT (qute). Det är allt jag vet hittills

Några andra tips ?

Tack på förhand.
Har ett antal apps gjorda med VS och MySQL så det går alldeles utmärkt...
Så där har du blivit felinformerad eller så har de ändrat på villkoren för de nyare versionerna.
Kör VS 2013 på de apparna och det var inga problem alls.
Citera
2018-04-01, 05:58
  #15
Medlem
Knivur-273s avatar
I verkligheten är det elva tabeller och de flesta relaterade, Jag nämnde inte att jag alltid lägger kategorier i egna tabeller, som jag vet alla andra gör. Jag nämnde bara huvudtabeller.

Jag skall kolla upp Microsoft VS, om det går att använda, låt vara en äldre version. Har inget emot Microsoft i grunden. Dock gillar jag MySQL som databasmotor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback