Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-29, 17:09
  #1
Medlem
Vilka snussorter har lägst ph? Vill testa ett snus med lågt ph värde i och med att ph neutraliserar magsyran och har haft bekymmer vilket kan vara direkt orsak av rubbningen. Gärna i portionspåse också vill jag tillägga.

Det normala jag snusar har ett ph på 8.7
__________________
Senast redigerad av AncientScripture 2018-03-29 kl. 17:18.
Citera
2018-03-29, 17:38
  #2
Medlem
Wat?

8.7 är högt ph-värde. Lågt ph-värde är surt (under 7) som kommer att göra syran i magen värre.
Citera
2018-03-29, 18:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Argpatriark
Wat?

8.7 är högt ph-värde. Lågt ph-värde är surt (under 7) som kommer att göra syran i magen värre.

8.7 är högt ja och jag talar inte om under 7. Catch dry såg jag låg på 7.5 men lite snus sett till priset. :/
Om du har högt PH i magen (lite magsyra) bryts inte maten ner som den ska och gaser kan bildas, gaserna kan trycka upp en del magsyra som kan orsaka problem. Därav vill jag testa ett snus med lägre PH en tid.
__________________
Senast redigerad av AncientScripture 2018-03-29 kl. 18:24.
Citera
2018-03-29, 18:30
  #4
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Vilka snussorter har lägst ph? Vill testa ett snus med lågt ph värde i och med att ph neutraliserar magsyran och har haft bekymmer vilket kan vara direkt orsak av rubbningen. Gärna i portionspåse också vill jag tillägga.

Det normala jag snusar har ett ph på 8.7

Sist jag kollade var snus svagt alkalist med ett ph runt 8. Din magsyra är under 7 dvs sur.
Så om du snusar mycket kan snuset höja din magsyras PH en aning..

Är du sur i magen, får uppstötningar som är sura så tar man ANTI ACID medicin dvs något som HÖJER ph värdet inte sänker det.

Gå till din läkare och gör en gastroskopi.. kanske är det din magmun som inte kan hålla tätt, isåfall behöver du en operation eller långtids behandling med losec/Lanzoprazol eller liknande.
Citera
2018-03-29, 18:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
8.7 är högt ja och jag talar inte om under 7. Catch dry såg jag låg på 7.5 men lite snus sett till priset. :/
Om du har högt PH i magen (lite magsyra) bryts inte maten ner som den ska och gaser kan bildas, gaserna kan trycka upp en del magsyra som kan orsaka problem. Därav vill jag testa ett snus med lägre PH en tid.

Kan rekommendera Helazym från Helhetshälsan om du upplever problem med matsmältningen av vissa livsmedel. Finns att köpa på diverse butiker på nätet. Annars är Silicea mag och tarm gel riktigt bra mot gaser. Du kan även dricka en matsked äppelcidervinäger i ett glas vatten innan varje större måltid.
Citera
2018-03-29, 18:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Hej,

Jag har funderat på innehållet i olika snussorter då jag blir ovanligt pigg av de billigare sorterna som Granit och Kronan t.ex. Men Ettan (dyr som faan) stör inte min sömn. Jag tror de tillsätter extra nikotin i vissa sorter. Ett tag trodde jag att de blandade i koffein för jag blev jävligt pigg. PH-värdet har jag ingen aning om. Tror du att det kan ha betydelse för att jag inte kan sova efter vissa sorters snus?

Absolut, kronan orginal portion har en nikotinhalt på 0.85%, 8.7 i ph samt 0.9 gram snus per prilla. Tar du och jämför med ettans orginal portion på 0.85%, 8.8 ph och 1 gram snus per prilla. Ju högre ph värde desto lättare tas nikotinet upp.
Citera
2018-03-29, 19:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Sist jag kollade var snus svagt alkalist med ett ph runt 8. Din magsyra är under 7 dvs sur.
Så om du snusar mycket kan snuset höja din magsyras PH en aning..

Är du sur i magen, får uppstötningar som är sura så tar man ANTI ACID medicin dvs något som HÖJER ph värdet inte sänker det.

Gå till din läkare och gör en gastroskopi.. kanske är det din magmun som inte kan hålla tätt, isåfall behöver du en operation eller långtids behandling med losec/Lanzoprazol eller liknande.

Både för lite och för mycket magsyra i magen kan ge liknande symtom. Högt ph i mage både neutraliserar saltsyran men det ökar också produktionen av saltsyra. Jag vill alltså testa att minska den rubbning som det höga PH i snuset orsakar. Samt är det känt att brist på magsyra / hög ph balans i mage är en vanlig orsak till magproblem.

Men i vilket fall, jag är mest intresserad få till mig vilka snussorter som har lågt PH här i tråden.
__________________
Senast redigerad av AncientScripture 2018-03-29 kl. 19:29.
Citera
2019-08-12, 22:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AncientScripture
Både för lite och för mycket magsyra i magen kan ge liknande symtom. Högt ph i mage både neutraliserar saltsyran men det ökar också produktionen av saltsyra. Jag vill alltså testa att minska den rubbning som det höga PH i snuset orsakar. Samt är det känt att brist på magsyra / hög ph balans i mage är en vanlig orsak till magproblem.

Men i vilket fall, jag är mest intresserad få till mig vilka snussorter som har lågt PH här i tråden.
Akta dig för att sänka pH-värdet för mycket.
Jag bakade (löst) en sats cobra och har ena jävla sår under läppen och tandköttet. PH ligger på 6,7 och ska höja det till runt 8. Kan säga att det svider nåt så förbannat under läppen men vill ju inte vara utan. Kan tillägga att jag är 54 år och har aldrig haft problem med tänder eller tandkött innan trots över 40 års snusande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback