Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-29, 16:18
  #1
Medlem
Sugen på köpa en speldator, sålde min gamla för några år sen men är sugen på att ta upp spelandet igen. Har dock ganska ansträngd budget. Hittade en dator med dessa speccen för 5750. Är det värt det eller ska man leta vidare? Delarna ska vara nya och endast testkörda.

Speccen:
Processor: Intel g4560 4trådar 3.5ghz

Ramminne: 8gb Corsair 2666mhz

Hårddisk: 1000gb sata 3 7200rpm

Grafikkort: Nvidia gtx 1050 2gb.

Övrigt: Nätverkskort ljudkort och rikligt med usb platser. Nätaggregat på
500watt. Usb 3.0
Citera
2018-03-29, 16:22
  #2
Medlem
constants avatar
Av vilken anledning föredrar spelare hdd istället för ssd? Det kan väl inte vara så mycket ni vill lagra?
Citera
2018-03-29, 16:25
  #3
Medlem
Nej, föredrar ssd såklart men just denna datorn hade en hdd. Tänker dock att det enkelt kan bytas ut. Ska också tillägga, vilket jag glömde skriva i beskrivningen, att jag främst vill spela PUBG, CS:GO, Battlefield 1 och liknande spel. Behöver inte få ut max grafik, men vill ändå klara helt okej. Klarar denna datorn tex pubg på helt okej inställningar?
Citera
2018-03-29, 16:42
  #4
Medlem
Bob32s avatar
Jag har ett 660ti (660ti är lite sämre än 1050) och liknande processor, och kan spela BF1 och PUBG på runt medel grafik. Däremot kör jag på low för extra FPS. CSGO kan man köra på en plåtburk så oroa dig inte för det iallafall.

Så du kan köra det. Räkna bara inte på att spela på ultra.

EDIT; En SSD brukar väl göra så att spelet går bättre? Det laddar iallafall mycket snabbare så man slipper vänta i flera minuter.
Citera
2018-03-29, 21:15
  #5
Moderator
memymos avatar
Rubrik ändrad

/MOD
Citera
2018-03-29, 22:27
  #6
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob32
Jag har ett 660ti (660ti är lite sämre än 1050) och liknande processor, och kan spela BF1 och PUBG på runt medel grafik. Däremot kör jag på low för extra FPS. CSGO kan man köra på en plåtburk så oroa dig inte för det iallafall.

Så du kan köra det. Räkna bara inte på att spela på ultra.

EDIT; En SSD brukar väl göra så att spelet går bättre? Det laddar iallafall mycket snabbare så man slipper vänta i flera minuter.
Vad har du för CPU? AFAIK är PUBG CPU-krävande. Den Pentium som TS länkar är OK, men den kostade liksom 600kr vid sin prime.
Citera
2018-03-29, 22:30
  #7
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob32
Jag har ett 660ti (660ti är lite sämre än 1050) och liknande processor, och kan spela BF1 och PUBG på runt medel grafik. Däremot kör jag på low för extra FPS. CSGO kan man köra på en plåtburk så oroa dig inte för det iallafall.

Så du kan köra det. Räkna bara inte på att spela på ultra.

EDIT; En SSD brukar väl göra så att spelet går bättre? Det laddar iallafall mycket snabbare så man slipper vänta i flera minuter.
Som du är inne på så är en SSD är guldvärt, vilket inte bara spelet laddar snabbare utan hela datorn får sig en bra boost.
Citera
2018-03-30, 16:08
  #8
Medlem
Fundera på vilken budget du har, sedan multiplicerar du det 2-3 gånger så vet du vad du behöver. Du kommer att ha datorn länge och du vill inte ha en massa bottlenecks. Spara och köp längre fram istället.

Köpa en billig dator är så dumsnålt. Det kommer med största sannolikhet vara din största källa till nöje och varje liten förbättring kommer på det stora hela vara enorm.

Jag skulle inte säga att datorn är prisvärd, den har inte ens en SSD.
Citera
2018-03-31, 14:28
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Av vilken anledning föredrar spelare hdd istället för ssd? Det kan väl inte vara så mycket ni vill lagra?
Personligen har jag antagligen runt 2000 Steamnycklar och en del spel använder mycket uttrymme. GTA V 72 GB, Doom 55 GB.

Jag hade väl mest föredragit en hårddisk med en SSD/Optane som cache.

Att bara ha ett fåtal spel installerade känner jag väl inte riktigt är ett alternativ men skall man köra på det så skulle jag vilja ha en SSD som klarar av väldigt mycket skrivningar, annars känns det ju trist att bränna så mycket skrivningar på att installera in spelet igen. 72 GB är väl dock så pass mycket att man kanske inte vill dra ner det varje gång man kör spelet.
Citat:
Ursprungligen postat av supersuarez
Sugen på köpa en speldator, sålde min gamla för några år sen men är sugen på att ta upp spelandet igen. Har dock ganska ansträngd budget. Hittade en dator med dessa speccen för 5750. Är det värt det eller ska man leta vidare? Delarna ska vara nya och endast testkörda.

Speccen:
Processor: Intel g4560 4trådar 3.5ghz

Ramminne: 8gb Corsair 2666mhz

Hårddisk: 1000gb sata 3 7200rpm

Grafikkort: Nvidia gtx 1050 2gb.

Övrigt: Nätverkskort ljudkort och rikligt med usb platser. Nätaggregat på
500watt. Usb 3.0
Det fungerar väl men..
Processor och moderkort 1500 kr, RAM 1000, grafikkort innan 1000 (drygt?), disk 500, det är 4000 kr. 1750 för låda och nätagg och eventuellt något annat / marginal? Det känns ju inte som någon rabatt där.

2 kärnor och 4 trådar är nog inte helt hopplöst fortfarande men det är ju inte toppen.

Skulle jag bygga billigt idag skulle jag köra på B350, Ryzen 5 2400G och möjligen bara 8 men helst 16 GB RAM fast priserna är ju som de är. Fast då får man grafik mer i nivå med GT 1030 och alltså mycket långsammare och tycker man inte att det duger skall man inte köpa det.
Vill man köpa grafikkort kan man ju gå på i3 8100 istället helst med nya billigare moderkort när de nu kommer och få fyra kärnor på riktigt, Ryzen 5 1600 eller om tre veckor 2600 med sex kärnor och 12 trådar med ett kraftfullare grafikkort är ju också ett alternativ men då hamnar man ju på mycket högre summor med grafikkortet.

Går ett RX 460 för 1149 kr och det med en Ryzen 3 1200 eller i3 8100 kan du kanske plocka ihop för typ samma peng själv som du vill ha det. Fast det vore ju trevligare med ett bättre grafikkort, priserna är ju trista och grafikkorten är två år gamla dock.
Citat:
Ursprungligen postat av Argpatriark
Fundera på vilken budget du har, sedan multiplicerar du det 2-3 gånger så vet du vad du behöver. Du kommer att ha datorn länge och du vill inte ha en massa bottlenecks. Spara och köp längre fram istället.

Köpa en billig dator är så dumsnålt. Det kommer med största sannolikhet vara din största källa till nöje och varje liten förbättring kommer på det stora hela vara enorm.

Jag skulle inte säga att datorn är prisvärd, den har inte ens en SSD.
Går ju köra 2 TB HDD och 16/32 GB Optane om man har moderkort och processor som stödjer det, Intel låter en göra samma sak med SSD idag och AMD kommer göra det med 2000-serien (med nuvarande behöver man köpa ett program för om det är $20 eller vad det är.)
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2018-03-31 kl. 14:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback