Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 15:14
  #1
Medlem
Hur får jag mitt mobila internet ut ur en ethernetkabel som jag kan koppla in i min tv på landet?

Måste jag ha en router med extra kortplats? Eller går det skicka wifi till en repeater som har sladd ut?

Tack tack
__________________
Senast redigerad av Kvarnens 2018-03-29 kl. 15:15. Anledning: Stavfel
Citera
2018-03-29, 15:17
  #2
Medlem
constants avatar
Hot-spot heter det på min mobil. Du kan göra din mobil till en liten wi-fi-enhet.

Edit: Jaha, ut ur en kabel... :-O
Citera
2018-03-29, 15:26
  #3
Medlem
constants avatar
Chromecast?

https://www.kjell.com/se/sortiment/l...omecast-p96600
Citera
2018-03-29, 15:31
  #4
Medlem
Teven går bara koppla upp trådbundet. Jag vill ha intenet in i teven
Citera
2018-03-29, 15:40
  #5
Medlem
Ja köp en Repeater och testa den hemma först. Du kanske behöver kabel för att göra inställningar.

1 dela ut mobilens data till wifi.
2 ta emot det med Repeater och koppla ethernetsladd till tv.
Repeter kan också vara en router som du ställt om tillfälligt. Eller möjligtvis en dator (dock vet jag inte exakt inställningarna för detta)
Citera
2018-03-29, 15:42
  #6
Medlem
Ja, du behöver nog ett till sim-kort. Därefter kan du köpa en dongel och koppla in den i en t.ex Dovado-router.
Citera
2018-03-29, 15:42
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnens
Hur får jag mitt mobila internet ut ur en ethernetkabel som jag kan koppla in i min tv på landet?

Måste jag ha en router med extra kortplats? Eller går det skicka wifi till en repeater som har sladd ut?

Tack tack

Du måste ha en 3G/4G-terminal (router) som har Ethernetportar. Eller så får du köpa en trådlös brygga. Jag skulle välja alternativ 1. Typ en Mikrotik wAP LTE eller en Dovado. Dlink och Teltonika har också lämpliga burkar.
Citera
2018-03-29, 15:47
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du måste ha en 3G/4G-terminal (router) som har Ethernetportar. Eller så får du köpa en trådlös brygga. Jag skulle välja alternativ 1. Typ en Mikrotik wAP LTE eller en Dovado. Dlink och Teltonika har också lämpliga burkar.
Varför skulle det inte funka att dela från mobilen till en Chromecast?

För mig känns det som en väldigt enkel, och billig lösning.
Citera
2018-03-29, 15:49
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Ja köp en Repeater och testa den hemma först. Du kanske behöver kabel för att göra inställningar.

1 dela ut mobilens data till wifi.
2 ta emot det med Repeater och koppla ethernetsladd till tv.
Repeter kan också vara en router som du ställt om tillfälligt. Eller möjligtvis en dator (dock vet jag inte exakt inställningarna för detta)
Varför skulle det inte funka att dela från mobilen till en Chromecast?

För mig känns det som en väldigt enkel, och billig lösning.
Citera
2018-03-29, 16:46
  #10
Medlem
Eller är det en "trådlös brygga" jag ska ha?
Citera
2018-03-29, 21:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför skulle det inte funka att dela från mobilen till en Chromecast?

För mig känns det som en väldigt enkel, och billig lösning.
Ja det funkar utmärkt att koppla en chromecast direkt till mobilen via wifi!
MEN det var inte problemet. Han vill koppla till tv som har ethernet ingång. Inte wifi!
Citera
2018-03-29, 21:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du måste ha en 3G/4G-terminal (router) som har Ethernetportar. Eller så får du köpa en trådlös brygga. Jag skulle välja alternativ 1. Typ en Mikrotik wAP LTE eller en Dovado. Dlink och Teltonika har också lämpliga burkar.
Ja eller som sagt använda befintligt abonnemang från sin egen mobil.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback