Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 13:33
  #1
Medlem
Trogskalles avatar
Jag har länge funderat på detta. Dom samla bara en massa damm och smuts och måste tvättas. Dom är bara till besvär känns det som. Jag har inte ägt en matta på flera år.
Vad fyller en matta för funktion egentligen? Har ni mattor på era golv?
Citera
2018-03-29, 13:35
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
vetesjutton men asså jag kan väl försöka mig på en gissning typ det är skönt att ha fötterna på, varmt, ombonat liksom, mysigt inredningsmässigt, inte så kalt och så
Citera
2018-03-29, 13:41
  #3
Medlem
elmhedens avatar
En matta ger rummet en mjukare och behagligare ljudbild också.
Citera
2018-03-29, 13:47
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag tror att det är en kvarleva från förr, då det var kallare inomhus, dragigt och golvkallt.

Då fyllde mattorna en komfortfunktion, sedan har det blivit kvar som en inredningsdetalj.

Det är egentligen samma med gardiner, fast de är ju även till för insynsskydd och mörkläggning.
Citera
2018-03-29, 13:49
  #5
Medlem
Som-Gjutens avatar
Mattor är bra då de samlar upp smuts och damm!

Bara rulla ihop den och gå ut och piska så får du se hur mycket skit de drar åt sig
Citera
2018-03-29, 13:56
  #6
Medlem
Briasccas avatar
Det är ju en ganska ny idé hos oss i Sverige för i historien hade vi även skor på oss inomhus. Att gå barfota eller i strumplästen inomhus är ju inget man gör förrän på 1900-talets mitt, om man inte är en tjuv som behöver smyga. Det närmaste historiska "mattor" jag kan komma på för svenskt vidkommande är jultraditionen att lägga massor med halm på golvet.

Jag gillar mattor men inte heltäckande mattor märkligt nog. Lösa mattor är liksom snyggare. Att komma hem till folk som inte har mattor är lika konstigt som att komma hem till någon som inte har böcker.
Citera
2018-03-29, 13:57
  #7
Medlem
AX64s avatar
Som kattägare vet jag att syftet med mattor är att katterna ska ha någonstans att spy när humöret faller på. Gärna på de största, fluffigaste, och ljusaste mattorna som man precis hämtat från kemtvätten där det kostar multum att rengöra dessa.
Citera
2018-03-29, 13:59
  #8
Avstängd
creepingdeaths avatar
olika mattor har ju olika funktioner också

yogamattor, flygande mattor osv
Citera
2018-03-29, 14:04
  #9
Avstängd
Fecess avatar
I USA och Canada har många heltäckande mattor på badrummen. Det tycker jag är äckligt.
Citera
2018-03-29, 14:06
  #10
Medlem
rayraviolis avatar
Ibland har det väl också handlat om att skydda fina golv från slitage. Eller omvänt, att täcka över fula golv. Och isolera från kalla golv förstås.
Citera
2018-03-29, 14:11
  #11
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Som kattägare vet jag att syftet med mattor är att katterna ska ha någonstans att spy när humöret faller på. Gärna på de största, fluffigaste, och ljusaste mattorna som man precis hämtat från kemtvätten där det kostar multum att rengöra dessa.

Som hundägare kan jag flika in att det är samma här. Djur verkar ha ett inbyggt behov av att spy på underlag.

Men som barnäga... förälder så märker jag dock också en fördel med dem som halkskydd. För ovana fötter kan parkettgolv vara ett gissel. Det gör också att det inte ekar lika mycket i förhållandevis kala rum, de är sköna att ha under fötterna då man går upp barfota om natten, de isolerar och de kan också användas i rent dekorativt syfte. Badrumsmatta är ju ett måste att stå och torka sig på efter bad/dusch eftersom den suger upp vattnet som droppar från en och är skönare att stå på än kakelgolv.

Men jag har själv endast mattor i en hall utanför sovrummen, vid sängarna och i badrummen. Den svenska klassikern, en vardagsrumsmatta som ligger under soffbordet, tycker jag är lite snuskigt då det samlas smulor i den från kvällfika/fredagsmys. Samma med köksmattor. Vill hellre se skräpet så att det kan dammsugas upp omgående.
Citera
2018-03-29, 14:17
  #12
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Men som barnäga... förälder så märker jag dock också en fördel med dem som halkskydd.

Där var det nära!

Men ja, mattor är jättebra när ungarna prompt ska springa hinderbana mellan kantiga möbler, dyr elektronik och barskåpet i 160 km/h. Ur ett evolutionärt perspektiv förebygger mattor att vi som barn slipper utveckla dubbelt så tjocka pannben i syfte att uppnå goda överlevnadschanser i den moderna miljön vi numer befinner oss i.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback