Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-31, 11:07
  #13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Jag satt och funderade kring detta ämne om verkligen alla hundraser härstammar från vargen. Jag tänker på hundraser från delar av världen som det inte finns vargar. Som tex Afrika, kanske en del raser härstammar från schakaler eller afrikansk vildhund. Är det någon som är mer insatt i ämnet?
Ulven hemsöker faktiskt även Afrika ska du veta.
Den är bara lite mindre än våran, men den är bra på att fånga råttor.
På det etiopiska höglandet har han sin hemvist, och däromkring.
Citera
2018-04-03, 11:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Nej det är gråvarjen som är fadern till alla hundraser.

Lata vargar började hänga runt mäniskan då dom inte behövde jaga lika mycket utan kunde själa.
Med tiden vart vi polare, och började jaga tillsammans.

Vi kastade bort argsinta vargar, och behöll dom som var lugnast och mest sociala, efter en stund hade vi en varg som var helt tam... Sedan fortsatta det därifrån.


Ja... det är ganska exakt det jag menat, men går du längre tillbaka så kommer även den vargen från en förfader som andra arter även kommer från.
Citera
2018-04-03, 14:26
  #15
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Ja... det är ganska exakt det jag menat, men går du längre tillbaka så kommer även den vargen från en förfader som andra arter även kommer från.

I sådana fall kommer allt liv ifrån samma förfader.
Citera
2018-04-04, 14:06
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
I sådana fall kommer allt liv ifrån samma förfader.


Mer eller mindre. Om livet kan ha uppstått från en pöl med blandad "primordial soup" som det kallas, så kan det såklart ha hänt i flera pölar. Teorin är att detta har hänt flera gånger på jorden för att utplånas till 99.99% gånger om vartannat innan det kunde blomma upp till det som spann vidare till vad vi har idag. Så visst är det möjligt att olika arter kommit fram från lite olika pölar, det är bara att studera DNA forskningen så kan man se vilka arter som är från samma förfader.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback