Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 13:23
  #13
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatisthequestion
ok, min tanke som jag skrev i TS är att kommunerna blivit garanterade pengar från t e x migrationsverket som i sin tur blivit garanterade pengarna från staten. när kommunerna om jag förstått allt rätt tvingats lägga ut för b l a ensamkommande så säljer de fakturorna till migrationsverket för att ha rädd att täcka sina kostnader.

intressant att migrationsverket även dök upp i ett av bolagen skulle kunna betyda att de säljer sina fakturor som de blivit garanterade av staten.

Ah... ja, det är sant. Många kommuner ligger ute med mycket pengar kopplat till migrationen. Men är det inte lite lustigt att som kommun sälja en fodran man har på staten? Jag menar allt är offentliga pengar. Det enda det handlar om är omflyttningar av skattemedel och att då blanda in en privat extern aktör som tar en del av kakan pga dålig/långsam hantering mellan stat och kommun, låter i mina öron som vårdlöst. Nästan att man vill blanda in UG i det.

// CC
Citera
2018-03-29, 13:32
  #14
Medlem
SvartChilis avatar
Bara för att de säljer sina fakturor så belånar de sig inte. De kan sälja dem utan regress. De som köper behåller en viss procent av intäkten från fakturan men tar hand om allt det administrativa och säljaren behåller likvida medel som kan användas till annat.

Det jag funderar över är varför kommunerna gör så. Det kan ju peka på en brist på resurser, vilket TS är inne på.
__________________
Senast redigerad av SvartChili 2018-03-29 kl. 13:34.
Citera
2018-03-29, 13:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatisthequestion
de belånar sig genom att sälja en framtida intäkt. så istället för att låna pengar och betala ränta så får de mindre pengar än vad fakturan är värd.

100 kr + 5% ränta = 105 kr
100 kr - 5 kr i fakturaförsäljningsavgift = 95 kr.

Inga problem. Man måste komma ihåg att administration av fakturor kostar också. Genom att sälja fakturorna slipper man böket. Företag fakturerar så att de går med vinst även om de säljer fakturan. I kommunernas fall fakturerar man så man täcker kostnaderna. Fakturahanterare gör det storskaligt och billigare och får en liten avans.

Dessutom får säljaren pengarna tidigare och kan slänga in dem i nya projekt. Det kostar att vänta på betalning också, speciellt om ens verksamhet går ut på att producera varor och tjänster. Det är sånt man tjänar pengarna på, inte på fakturorna. Mycket skrik om ingenting här.
Citera
2018-03-29, 14:03
  #16
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inga problem. Man måste komma ihåg att administration av fakturor kostar också. Genom att sälja fakturorna slipper man böket. Företag fakturerar så att de går med vinst även om de säljer fakturan. I kommunernas fall fakturerar man så man täcker kostnaderna. Fakturahanterare gör det storskaligt och billigare och får en liten avans.

Dessutom får säljaren pengarna tidigare och kan slänga in dem i nya projekt. Det kostar att vänta på betalning också, speciellt om ens verksamhet går ut på att producera varor och tjänster. Det är sånt man tjänar pengarna på, inte på fakturorna. Mycket skrik om ingenting här.

Håller inte med dig IK. Om kommunerna tvingas till detta pga långsam hantering av staten så är det rent slöseri med skattemedel.

// CC
Citera
2018-03-29, 18:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Håller inte med dig IK. Om kommunerna tvingas till detta pga långsam hantering av staten så är det rent slöseri med skattemedel.

// CC

Skulle vilja påstå att det är effektiv användning av skattemedel och det har pågått i decennier. Långt före flyktinginvasionen.
Citera
2018-03-30, 12:04
  #18
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Skulle vilja påstå att det är effektiv användning av skattemedel och det har pågått i decennier. Långt före flyktinginvasionen.

Spännande. Jag hör gärna din motivering till att det skulle vara effektivt användande av skattemedel. Min motivering till att jag anser annorlunda är:

Det kostar idag nästan ingenting för kommunerna att låna pengar. Om det inte kostar att låna pengar. Varför då sälja sina framtida statliga intäkter och betala 2-3%?

Källa (visserligen 1 år gammal men ingen skillnad mot idag)
https://www.dn.se/ekonomi/svenska-ko...or-att-lana-1/

Om staten var snabbare på att betala ut ersättning till kommunerna som de har lovat skulle inte kommunerna få problem med sin likviditet och det skulle därmed inte "läcka" 2-3% i onödan.

Jag var inte medveten om att factoring var något som förekommit i flera decennier. Kan du ge något exempel från 80-, 90-, 00-talet där kommuner har sålt sina framtida intäkter?

Som skrivet. Jag är mycket nyfiken på ditt resonemang och kommer seriöst föröka att ta till med det om du gör ett seriöst försök att förklara.

// CC
Citera
2018-03-30, 13:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Spännande. Jag hör gärna din motivering till att det skulle vara effektivt användande av skattemedel. Min motivering till att jag anser annorlunda är:

Det kostar idag nästan ingenting för kommunerna att låna pengar. Om det inte kostar att låna pengar. Varför då sälja sina framtida statliga intäkter och betala 2-3%?

Källa (visserligen 1 år gammal men ingen skillnad mot idag)
https://www.dn.se/ekonomi/svenska-ko...or-att-lana-1/

Om staten var snabbare på att betala ut ersättning till kommunerna som de har lovat skulle inte kommunerna få problem med sin likviditet och det skulle därmed inte "läcka" 2-3% i onödan.

Jag var inte medveten om att factoring var något som förekommit i flera decennier. Kan du ge något exempel från 80-, 90-, 00-talet där kommuner har sålt sina framtida intäkter?

Som skrivet. Jag är mycket nyfiken på ditt resonemang och kommer seriöst föröka att ta till med det om du gör ett seriöst försök att förklara.

// CC

Första gången jag läste om factoring var på 70-talet. Factoring skapades på samma grunder som reglerna för överlåtelse av skuldebrev och ursprungligen var det av finansieringsskäl för den som hade en fordran. Men senare hamnade fokus på personalomkostnader och företag och organisationer började utnyttja factoring för att outsourca den funktionen. Det blev billigare att utnyttja en factoringtjänst än att ha en ekonomiavdelning med elefantias. Så de eventuella intäkterna som du anser att kommunerna går miste om skulle förmodligen varit uppätna med råge om man hade fortsatt att ligga på fakturorna i egen regi.
Citera
2018-03-30, 13:27
  #20
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Första gången jag läste om factoring var på 70-talet. Factoring skapades på samma grunder som reglerna för överlåtelse av skuldebrev och ursprungligen var det av finansieringsskäl för den som hade en fordran. Men senare hamnade fokus på personalomkostnader och företag och organisationer började utnyttja factoring för att outsourca den funktionen. Det blev billigare att utnyttja en factoringtjänst än att ha en ekonomiavdelning med elefantias. Så de eventuella intäkterna som du anser att kommunerna går miste om skulle förmodligen varit uppätna med råge om man hade fortsatt att ligga på fakturorna i egen regi.

Hej

Att factoring går långt tillbaka, t.o.m. till medeltiden, det har jag läst. Jag är dock inte medveten om att kommuner har nyttjat det under lång tid.

Jag förstår (och köper) tanken med factoring men om jag behöver pengar (likviditet) och jag idag kan låna pengar "gratis". Vad vinner jag då på att sälja mina intäkter/fakturor? Jag har två olika finansieringsalternativ. Det ena är att låna pengar, det andra att i förtid sälja mina intäkter. Jag borde välja det som ekonomiskt är mest fördelaktigt. Hur kan factoring idag vara mer fördelaktigt om det kostar mig 2-3% mer? Vad är de övriga fördelarna som gör att jag väljer det alternativet? Vad vet du (eller någon annan för den delen) vad jag missar?

// CC
Citera
2018-04-12, 10:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej

Att factoring går långt tillbaka, t.o.m. till medeltiden, det har jag läst. Jag är dock inte medveten om att kommuner har nyttjat det under lång tid.

Jag förstår (och köper) tanken med factoring men om jag behöver pengar (likviditet) och jag idag kan låna pengar "gratis". Vad vinner jag då på att sälja mina intäkter/fakturor? Jag har två olika finansieringsalternativ. Det ena är att låna pengar, det andra att i förtid sälja mina intäkter. Jag borde välja det som ekonomiskt är mest fördelaktigt. Hur kan factoring idag vara mer fördelaktigt om det kostar mig 2-3% mer? Vad är de övriga fördelarna som gör att jag väljer det alternativet? Vad vet du (eller någon annan för den delen) vad jag missar?

// CC

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-nolla-skulden

Citat:
Efter 2015 växte antalet fordringar snabbt, likaså högarna av ärenden hos Migrationsverket. Redan i september 2016 slog kommunerna larm om obetalda skulder, och i höstas 2017 kunde SVT berätta att kommunerna låg ute med 10,6 miljarder kronor. Pengar man betalat för asylmottagande men inte fått från staten.

Där har vi kanske förklaringen?
Citera
2018-04-12, 15:36
  #22
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatisthequestion
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-nolla-skulden



Där har vi kanske förklaringen?

Tack för infon. Skandalöst att så är fallet. Dålig administration gör att skattepengar läcker på ett sätt som inte skapar något värde alls.

// CC
Citera
2018-04-13, 09:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Tack för infon. Skandalöst att så är fallet. Dålig administration gör att skattepengar läcker på ett sätt som inte skapar något värde alls.

// CC

Precis, det enda värdet som ökar är bolagsägarnas vinster.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback