Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 22:02
  #1
Medlem
SteveMcgaretts avatar
Hej Alla,

Jag har slängde min torkvinda i höstas och istället för att köpa en ny nu till våren har jag skissat litet på att bygga en torklina istället. Min tanke är att bygga två (någorlunda) skalenliga kraftledningsstolpar i fackverkskonstruktion där då tvättlinorna blir själva ledningarna mellan dessa. Jag har ännu inte beslutat mig för vilket material jag ska använda men jag lutar åt järn som är billigt.
Som bonus tänkte jag dra rena koppartrådar överst med små isolatorer från Lantmännen och använda som antenn till min mellanvågsradio.

Jag undrar om någon här vet hur man får tag på en hyfsad ritning på en kraftverksstolpe. Jag har sökt länge på nätet och hittat en hel del fina ritningar på hur man bygger ett ställverk men inte en enda ritning på en kraftverksstolpe som jag kan använda. Jag tvivlar på att ett sådant mekanobygge kan vara skyddsklassat.
Om det finns någon här som har tid/lust att hjälpa mig vore jag väldigt tacksam.

PS. Om Ni moderatorer inte anser att denna fråga passar in i Hobbygruppen vore jag tacksam om Ni vill sända den till rätt grupp.

Hälsningar Steve
Citera
2018-04-04, 14:17
  #2
Medlem
TraXzmans avatar
Hhehe skojar du Gå ut och kolla så hittar du nog många ledningsgator med impregnerade stolpar med en brygga där upp med isolatorer
Citera
2018-04-08, 00:40
  #3
Medlem
SteveMcgaretts avatar
[quote=TraXzman|63688980]Hhehe skojar du Gå ut och kolla så hittar du nog många ledningsgator med impregnerade stolpar med en brygga där upp med isolatorer[/QUOTE

Njae.. inte skojar direkt. Visst har jag en mängd kort på dessa, även på de sk "julgranar" som de kallas av anställda vid Ringhallsverket. Men det ät svårt att göra en ritning av ett fotografi.
Min fru föreslog att jag skulle gå ut och mäta upp en av stolparna men så självmordsbenägen är jag inte...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback