Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-07, 16:22
  #205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Duktigt av dig att googla fram en länk 😂

Men innan du postar en länk till en studie igen kan du väl testa att läsa igenom den ordentligt.

Din länkade studie handlar om epoc och inte om förbränning under träning.

Lite mer om epoc.
https://traningslara.se/begreppet-ep...-anstrangning/

Lite mer om studien.

"Exercise energy expenditure and resting metabolic rate (RMR) were measured by indirect calorimetry at 8.5 hours before, 1.5 hours before, and during RT bouts and 12, 24, 36, and 48 hours after exercise."


"During the 20,000 kg trial, subjects expended significantly (p < 0.01) more energy (484 ± 29 kcal) than the 10,000 kg lift (247 ± 18 kcal)."

"In conclusion, high-intensity RT with load-volumes of up to 20,000 kg using resistance-trained men does not significantly increase EPOC above baseline RMR."

Något mer du inte förstod?
Citera
2020-09-07, 16:25
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
https://www.svenskhalsokost.se/hur-d...-styrketraning

Läs den här då. Länkar till studier där nere.

Det gäller självklart att man tränar hårt också och inte som 99% på ett gym som blandar ihop styrketräning med att vara på spa. Jag är kroppsbyggare och bränner säkert 3 gånger mer än standard person på gym, endast för att jag tränar 10 gånger hårdare. Deffar jag och kör först ett hårt styrkepass kombinerat med cardio i slutet så bränner jag säkert 4-5 gånger mer än normal person som inte vet vad han håller på med.

Det har du säkert helt rätt i. Tränar man väldigt intensivt och hårt på gymmet kan man säkert nå upp till runt 400-500 kcal som vissa studier visar. Tränar man som de allra flesta, dvs kör hårt ett set och sen vilar 2-3 min innan nästa etc så når man absolut inte upp till det.
Citera
2020-09-07, 16:25
  #207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phille205
Lite mer om studien.

"Exercise energy expenditure and resting metabolic rate (RMR) were measured by indirect calorimetry at 8.5 hours before, 1.5 hours before, and during RT bouts and 12, 24, 36, and 48 hours after exercise."


"During the 20,000 kg trial, subjects expended significantly (p < 0.01) more energy (484 ± 29 kcal) than the 10,000 kg lift (247 ± 18 kcal)."

"In conclusion, high-intensity RT with load-volumes of up to 20,000 kg using resistance-trained men does not significantly increase EPOC above baseline RMR."

Något mer du inte förstod?

Du klarar ju inte ens läsa ditt eget lösryckta citat 😂

Den handlar om Epoc fortfarande!
Citera
2020-09-07, 16:28
  #208
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phille205
Det har du säkert helt rätt i. Tränar man väldigt intensivt och hårt på gymmet kan man säkert nå upp till runt 400-500 kcal som vissa studier visar. Tränar man som de allra flesta, dvs kör hårt ett set och sen vilar 2-3 min innan nästa etc så når man absolut inte upp till det.
Hur som helst så är det diet som styr kalorier men i det här fallet pratar vi styrketräning och det är inte så dåligt som många tror, bara att det inte görs på korrekt sätt med intensitet. Vi snackar inte styrkelyft här med 5 minuters vila mellan tvåor i marklyft utan styrka på gym med åtminstone nån form av intensitet och tung vikt.
Citera
2020-09-07, 17:44
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Hur som helst så är det diet som styr kalorier men i det här fallet pratar vi styrketräning och det är inte så dåligt som många tror, bara att det inte görs på korrekt sätt med intensitet. Vi snackar inte styrkelyft här med 5 minuters vila mellan tvåor i marklyft utan styrka på gym med åtminstone nån form av intensitet och tung vikt.

Som alltid så är styrketräning just bra för att bygga styrka och inte bränna kalorier, då ska man köra kardio.
Citera
2020-09-07, 18:43
  #210
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ingen träning ökar fettförbränningen mer än det eventuellt påverkar kaloribalansen. För fettförlust så reglerar man tidseffektivast detta med kosten. Styrketräning är A och O vid kaloriunderskott för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt, i vissa omständigheter så öka, och viktnedgången kan vara av kvalité. Med kvalité menar man en viktnedgång som består av mesta dels fettmassa och minimalt med muskelmassa. Därför är styrketräning att rekommendera vid kaloriunderskott. Med det sagt så är konditionsträning fortfarande en utmärkt träningsform och man kan inkludera det i ens upplägg. Men ingen av träningsformerna påverkar fettförbränningen över dygnet mer än det eventuellt påverkar kaloribalansen, som sagt.
Citera
2020-09-07, 19:09
  #211
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Som alltid så är styrketräning just bra för att bygga styrka och inte bränna kalorier, då ska man köra kardio.
Det ena utesluter inte det andra. Det är ingen tävling mellan dem utan man kan kombinera på ett väldigt bra sätt.
Citera
2021-09-07, 10:13
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyanvandare31245
Först säger du att han kör för länge, sen säger du att han ska köra GVT? Är det inte ganska mastiga pass i GVT?

I alla fall det är inte fel att träna mer än 1h, varför skulle det vara det?

Problemet som jag ser med GVT är att man inte varierar volymen något. Mike Israetel pratar mycket om detta och du kan läsa mer här: Volume landmarks

Ett utdrag:

Det finns få personer som är trotsigare, arrogantare och har mer hybris än Mike Istaetel.

Han verkar ha baserat hela sitt upplägg enbart för att gå emot och skapa kontroverser samtidigt som han avfärdar all forskning med validitet och data som går emot hans metoder det minsta lilla.

Han vill tex att folk ska träna typ 2 timmar 2 ggr om dagen varje dag och samtidigt äta vegandiet. Sedan cherrypickar han forskningsresultat för att det exakt ska passa hans metoder. Det är naturligtvis fullständigt orimligt.

När han debatterar med folk så suckar han och hånar dem.

Han går dessutom helt uppenbart på steroider.

Jag hade aktat mig för att lyssna för mycket på honom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback