Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 21:59
  #1
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Tja!

Har styrketränat från och till i ca 3 år men nu dom senaste månaderna har jag tränat hårt samt sköt kosten helt ok. Springer sällan och tränar aldrig benen då det ligger fett där så dom ser redan ganska stora ut, heller knapt mage. Kör överkroppen rätt hårt och den ser väl helt okej tonad ut.

Nu till problemet. Sedan ett år tillbaka har ansiktet blivit rundare, samt lagt på mig fett runt nedre magen, man ser alltså dom 2 övre magrutorna men sen är det fett nedanför. Har skippat alla onödiga kolhydrater nu i ca 2 månader plus att jag har löpt på band 20 minuter före varje träningspass - men inte ett jävla dugg händer, 0 skillnad.

och sen om jag tränar t.ex armar, så ser dom skit bra ut under samma dag och dagen efter jag kört passet, men efter 2 dagar ser dom ut som när jag började igen, likaså bröst, axlar, rygg osv osv.

jag tar alltid whey 100 direkt efter, och använder kreatin från och till.

Målet är att bli tonad till sommar och bli av med underhudsfettet.


Längd : 173
vikt: varierar mellan 74-77 kg

Vad tycker ni jag ska göra? jag sköter kosten väl och rör mig måttligt, tränar skiten ur kroppen varje pass. Vad gör jag för fel? Eller ligger problemet i att jag bara kanske har dåliga gener och inte kan bli större än vad jag är för tillfället? Börjar bli trött på detta nu.
__________________
Senast redigerad av Skrattgrabben 2018-03-28 kl. 22:03.
Citera
2018-03-28, 22:04
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Du äter för mycket. Det är kaloriunderskottet som minskar fettmassan, inte antalet kolhydrater i din kost, om så hade vart fallet skulle jag vara överviktig för länge sen. Kaloribalansen är avgörande. Sen är det svårt att se framstegen själv, eftersom man ser sig i spegeln varje dag kan det vara svårt att se framstegen av träningen. Det kan även vara så att du behöver kolla över ditt träningsschema. Lägg dig på ett lagom underskott, kanske runt 200-250 kcal/dag, och se till att äta både proteinrikt och näringsrikt.
Citera
2018-03-28, 22:06
  #3
Medlem
Run3s avatar
För att bli av med fett: ät mindre.
Citera
2018-03-28, 22:06
  #4
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du äter för mycket. Det är kaloriunderskottet som minskar fettmassan, inte antalet kolhydrater i din kost, om så hade vart fallet skulle jag vara överviktig för länge sen. Kaloribalansen är avgörande. Sen är det svårt att se framstegen själv, eftersom man ser sig i spegeln varje dag kan det vara svårt att se framstegen av träningen. Det kan även vara så att du behöver kolla över ditt träningsschema. Lägg dig på ett lagom underskott, kanske runt 200-250 kcal/dag, och se till att äta både proteinrikt och näringsrikt.

Och ett underskott innebär att? Jag skippar kalorier bara?
Citera
2018-03-28, 22:07
  #5
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
För att bli av med fett: ät mindre.

Jao, får väl göra det. Tack
Citera
2018-03-28, 22:08
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Och ett underskott innebär att? Jag skippar kalorier bara?
Nja. Du ligger på ett kaloriunderskott, alltså du äter mindre än du gör av med. Har du någon aning om ungefär hur mycket du äter under en dag?
Citera
2018-03-28, 22:11
  #7
Medlem
Grankulas avatar
Vad är du ute efter ? För att växa "måste" du äta. Vill du bli mer rippad får du äta mindre. Om du då går upp i vikt så betyder det helt enkelt att du äter för mycket, och rör inte på dig tillräckligt för att bränna bort överskottet ( av kalorierna)
Citera
2018-03-28, 22:13
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Tja!

Har styrketränat från och till i ca 3 år men nu dom senaste månaderna har jag tränat hårt samt sköt kosten helt ok. Springer sällan och tränar aldrig benen då det ligger fett där så dom ser redan ganska stora ut, heller knapt mage. Kör överkroppen rätt hårt och den ser väl helt okej tonad ut.

Nu till problemet. Sedan ett år tillbaka har ansiktet blivit rundare, samt lagt på mig fett runt nedre magen, man ser alltså dom 2 övre magrutorna men sen är det fett nedanför. Har skippat alla onödiga kolhydrater nu i ca 2 månader plus att jag har löpt på band 20 minuter före varje träningspass - men inte ett jävla dugg händer, 0 skillnad.

och sen om jag tränar t.ex armar, så ser dom skit bra ut under samma dag och dagen efter jag kört passet, men efter 2 dagar ser dom ut som när jag började igen, likaså bröst, axlar, rygg osv osv.

jag tar alltid whey 100 direkt efter, och använder kreatin från och till.

Målet är att bli tonad till sommar och bli av med underhudsfettet.


Längd : 173
vikt: varierar mellan 74-77 kg

Vad tycker ni jag ska göra? jag sköter kosten väl och rör mig måttligt, tränar skiten ur kroppen varje pass. Vad gör jag för fel? Eller ligger problemet i att jag bara kanske har dåliga gener och inte kan bli större än vad jag är för tillfället? Börjar bli trött på detta nu.

"Ingenting händer" säger du. Har du uppgift på din vilopuls innan du började träna, respektive vad vilopulsen är på i dagsläget?
-Har vilopulsen gått ner, har det DEFINITIVT "hänt något"!
-Har du uppgifter på hur syreupptagningsförmågan före/efter all denna träning ser ut?
(Har du ökat syreupptagningsförmågan, har du antagligen "i alla fall" gjort någonting rätt..)

Själv är jag helt övertygad om att "whey" och liknande "pulver" är bara "strunt", ät i stället en balanserad husmanskost. -Vill du "berika dig", äter du en multivitamin (kostar en krona) om dagen!
Citera
2018-03-28, 22:16
  #9
Medlem
Kanske beror det på att du blivit äldre? Med åren blir det svårare att uppnå resultat än om man sköter både träningen och kosten.

Men är du under 25 så sitter det knappast i åldern.
Citera
2018-03-28, 22:16
  #10
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nja. Du ligger på ett kaloriunderskott, alltså du äter mindre än du gör av med. Har du någon aning om ungefär hur mycket du äter under en dag?

Nja, dålig på att räkna, så vet inte exakt. Men det händer att jag går och små äter när jag är hungrig. Och sedan frukost, lunch, kvällsmat.
Citera
2018-03-28, 22:20
  #11
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Nja, dålig på att räkna, så vet inte exakt. Men det händer att jag går och små äter när jag är hungrig. Och sedan frukost, lunch, kvällsmat.

Okej. Ja, då är det svårt att veta. För att veta, eller få en uppfattning, om mängden bör du räkna/väga. Vilket kan vara omständligt till en början men du vänjer dig snabbt, givetvis behöver du inte räkna varje dag resten av livet, det är mer för att få en uppfattning om den faktiska mängden du äter. Kolhydrat är inget hinder för viktnedgång, det är den totala mängden som behöver justeras. Alternativet kan vara att ta hjälp/anlita någon kunnig som hjälper dig med ett individanpassat schema. Det är inget fel på varken proteinpulver eller kreatin förövrigt, förutom att det är mer prisvärt med whey-80, men det är en annan diskussion.
Citera
2018-03-28, 22:24
  #12
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Okej. Ja, då är det svårt att veta. För att veta, eller få en uppfattning, om mängden bör du räkna/väga. Vilket kan vara omständligt till en början men du vänjer dig snabbt, givetvis behöver du inte räkna varje dag resten av livet, det är mer för att få en uppfattning om den faktiska mängden du äter. Kolhydrat är inget hinder för viktnedgång, det är den totala mängden som behöver justeras. Alternativet kan vara att ta hjälp/anlita någon kunnig som hjälper dig med ett individanpassat schema. Det är inget fel på varken proteinpulver eller kreatin förövrigt, förutom att det är mer prisvärt med whey-80, men det är en annan diskussion.

Tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback