Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 21:47
  #1
Medlem
Hej, jag har en fråga om just litteraturhistoria:
Varför fick sagan ett uppsving under romantiken?

Tacksam för svar!
Citera
2018-03-28, 21:51
  #2
Medlem
För man började skita i om saker var realistiska eller inte och då var det lättare att ha med troll och pratande djur och sånt. Om det var såna sagor du tänkte på.
Citera
2018-03-28, 21:54
  #3
Medlem
Romantikens mysticism var en motreaktion på upplysningens vetenskapliga ideal.
Citera
2018-03-28, 21:55
  #4
Medlem
tänkte mer på folksagor och dylikt
Citera
2018-03-28, 21:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
Romantikens mysticism var en motreaktion på upplysningens vetenskapliga ideal.

Smart
Citera
2018-03-28, 22:02
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Man blev väl till slut trött på upplysningstidens förnuft och ville ha något annat med känslor, själ, lidelse och starka vibbar som flykt från vardagens grå realism.
Citera
2018-03-28, 22:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Man blev väl till slut trött på upplysningstidens förnuft och ville ha något annat med känslor, själ, lidelse och starka vibbar som flykt från vardagens grå realism.
Tror du också att man kanske ville hitta det ursprungliga i sagorna, man ville veta mer om sin historia under just den epoken?
Citera
2018-03-28, 23:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luxnet
Tror du också att man kanske ville hitta det ursprungliga i sagorna, man ville veta mer om sin historia under just den epoken?
Ja. I Tyskland t.ex ändrades rättesnöret från att varit antiken och grekisk filosofi, till att bli germansk och nordisk mytologi (detta var i och för sig inom dramat, men det avspeglar sig nog på litteraturen också). Nationalismen spred sig i Europa, man var stolt över sitt land och börd
Citera
2018-03-29, 15:50
  #9
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaIIatin
Ja. I Tyskland t.ex ändrades rättesnöret från att varit antiken och grekisk filosofi, till att bli germansk och nordisk mytologi (detta var i och för sig inom dramat, men det avspeglar sig nog på litteraturen också). Nationalismen spred sig i Europa, man var stolt över sitt land och börd

Romantiken och nationalismen gick ofta hand i hand - bröderna Grimm samlade in tyska sagor (samt viktigare men mindre känt även massor av tyska ord och uttryck) och skapade en "tysk sagoskatt" som alla "tyskar" (till skillnad från de läbbiga österrikarna) kunde enas kring. I storfurstendömet Finland "tillverkades" Kalevala-eposet för att särskilja finnarna från svenskar och ryssar. I Sverige rådde en mix av skandinavism och tillbedjan av gamla nordisk-vikingaberättelser. Antagligen rådde samma "jakt på vårt gemensamma ursprung" inom andra språk/etniska grupper.

En annan aspekt var det stegvisa införandet av skolor för den breda allmänheten. När även bönder och kroppsarbetares barn (dvs 90% av barnen) började få utbildning, om än kortvarig och sporadisk, uppstod behovet av något för barnen att läsa - och då passade sagor bra, innan de fick lära sig moraliskt uppbyggliga bibliska historier.

Ytterligare en aspekt är de tekniska framstegen. Tryckpressarna blev allt bättre och gjorde det allt billigare att tillverka böcker - även sagoböcker.
Citera
2018-03-29, 16:10
  #10
Medlem
petter eremitens avatar
Nationalismen var viktig. Man trodde, att det fanns en folkdiktining, som var ett uttryck för "folksjälen". Det var därför man samlade in sagor och visor.
Citera
2018-03-31, 10:06
  #11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Nationalismen var viktig. Man trodde, att det fanns en folkdiktining, som var ett uttryck för "folksjälen". Det var därför man samlade in sagor och visor.
Det var bla ett sätt för staten att ge medborgarna en uppfattning, och känsla för, landet, för nationen.

Bla skickades konstnärer runt i riket för att måla av de olika landskapen och sevärdheterna.
Och detsamma för sagoberättarna, som kunde göra detsamma fast genom att måla med orden istället.

Idag är det Turistverket som har den uppgiften ... =)


Men, före detta så fanns det ju ingen utbredd "fosterlandskänsla".
Dvs före "nationalismen."
Folket hade mest en känsla för sin egen bygd, och brydde sig mindre om det "land" de bodde i.
Landet var mera något abstrakt, som mest handlade om skatten man tvingades betala till fogden.

Med nationalstaten kom också möjligheten att känna samhörighet med något större, något som tidigare bara var abstrakt. Det blev lättare för medborgaren att känna sig som del av detta "nya" genom att ta del av tex sagor och berättelser som representerade olika delar av nationalstaten.
Ännu lättare också med tavlor att titta på ...

Selma Lagerlöfs "Nils Holgerssons resa" är ju därför ett ypperligt exempel på just detta, då det är en saga som tar med läsaren till rikets alla hörn och kanter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback