Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-29, 12:43
  #13
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekallasman
Men ändå. Tråkiga söliga karuseller som går runt... vad är så speciellt med det? Kan tänka mig att folk som var 30 bast även tyckte det var kul.

Och se lite tråkiga djur... oj vad märkvärdigt.
Du är född på 90-talet va?
Citera
2018-03-29, 12:43
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Du är född på 90-talet va?
Ja vadå?

Berätta för mig vad som var så exotiskt med gamla tivoli när det inte fanns något speciellt.
Citera
2018-03-29, 13:23
  #15
Medlem
Ambelains avatar
Det fanns ju pajaser på Medeltida marknader.
Det var ju lite av tivoli då, på den tiden.

Missbildade människor som visade upp sina förmågor för den förtjusta publiken.
Förståndshandikappade som roade på sitt sätt.
Dvärgar var alltid populära - precis som idag (TV-program som handlar om dvärgfamiljer på bästa sändningstid tex ... ).


På 1800-talet brukade de även visa upp döda människor på tivolin, marknader.
Vissa döda kroppar blev "världsberömda" tex Jesse James döda kropp (som stoppades ner i ett tråg med isbitar) som fick resa runt från stad till stad ...

Vissa dödingar blev uppstoppade.

Jag såg ett program på TV10 som handlade om två stycken sk "Pickers" som reste runt i USA på jakt efter gamla ting, som de köpte upp.
En gång kom de till en snubbe som samlade på gamla tivoliartiklar.
Där hittade de en uppstoppad kvinna ...
Citera
2018-03-29, 16:35
  #16
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Man tycke ju det på den tiden. Tänk dig när folk såg elektricitet för första gången. Eller när du såg din första smartphone.

Exakt. Det som är standard och blasé idag var nytt och häftigt då. Röntgenutrustning och tidiga kameror visades till exempel upp på marknader.

Själv tycker jag det är smått fascinerande att de mekaniska åkattraktionerna är så pass gamla. De första dök upp precis efter Krimkriget och bör ha bevistats av en och annan som var född på 1700-talet.
Citera
2018-03-31, 12:28
  #17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Exakt. Det som är standard och blasé idag var nytt och häftigt då. Röntgenutrustning och tidiga kameror visades till exempel upp på marknader.

Själv tycker jag det är smått fascinerande att de mekaniska åkattraktionerna är så pass gamla. De första dök upp precis efter Krimkriget och bör ha bevistats av en och annan som var född på 1700-talet.
Jo, men jag vet inte om de där "1700-talsmänniskorna" egentligen blev så värst impade av att se en "Merry-go-Around" precis ...
Tänk på att de "1700-talsmännskorna" ju även hade möjlighet att begapa allt ifrån ångmaskiner till pansarbeklädda krigsbåtar (som tuffar på ånga de också)


Fast jag tror att det nog mest är Vi som tror så.
För om vi ska se på det lite mer allvarligt så var det ju egentligen inte Så hemskt stor skillnad mellan tex de allra tidigaste ångdrivna "bilarna" och de hästdrivna vagnarna.
Det var ju i allt väsentligt vagnar de med.

Tåget däremot, det tror jag nog kunde impa riktigt hårt.
Eller rättare sagt så vet jag det.
Vi har ju många bevarade berättelser från folk som såg, och upplevde, tåg för första gången.
I vissa fall så sent som en bra bit inne i 1900-talet. Tex de Västafrikanska infödingarna som fick en järnvägsräls dragen mitt genom deras traditionella jaktmarker, de flockades ju för att få titta.
Och om de hade lyckats tjäna några Franc extra så spenderade de på att "åka tåg."
De bara gav konduktören pengarna, och så tog de plats ... reste ända tills pengarna tog slut.
Då fick de stiga av ...
Och fotvandra tillbaka =)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback