Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-20, 09:44
  #13
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du verkar ha två separata problem. Ett att gå över gränsen till sömn och ett att varva ner. Vi börjar med nedvarvningen. Gå inte och lägg dig än. Skriv i ett block (eller på dator) saker som har hänt idag, hur folk agerat, hur saker låtit, hur du känt. Det behöver inte vara hela meningar. Det ska vara det du behöver tänka lite på. Det kan vara stora saker, eller saker som folk upplever som triviala.

Gå sedan och lägg dig. Då ska inte verkligheten inte vara med längre. Verkligheten sköter man när man är uppe. Skapa en inre historia, som en film ungefär. När du lägger dig sätter du på samma film i huvudet. Varje natt. Det kan låta lite tråkigt men det är samtidigt förutsägbart och om du vill ändra i filmen är det OK.

Vad gäller problem med att gå från vakenhet till sömn och sömn till vakenhet kan leda till en massa problem. Har också nästan sovit och vaknar med ett ryck. Gör det alltid om jag har feber. Det kan gå över med ökad sömnmängd. Men då måste man ju komma dit först. Men i regel sover de som får dessa attacker för kort tid.

Jag kör också en avslappningsapp med ljud när det är som värst för ljuden kommer i cykler och avbryter ingenting. Musik kan jag inte somna till såvida den inte är kort och cyklisk. Har man intrycksproblem kanske en sådan sak stör mer än den hjälper, men då kan vitt eller rosa ljud kanske hjälpa.

Jag kämpar varje dag med att sova, lyckas inte alltid bra.

Bra tips.

Jag hade nästan hela min uppväxt "filmer" som jag spelade upp i huvudet, olika fabricerade historier och världar som gjorde att jag inte tänkte på verkligheten. Till slut blir jag antigen uttråkad av samma "film", och tankarna vandrar iväg, eller så blir det för roligt och jag ligger och fantiserar istället. Jag har ett väldigt livligt sinne som jag har svårt att kontrollera. Det sticker iväg åt alla tänkbara håll så jag får koncentrera mig hårt för att inte tänka på något. Body-scan har varit väldigt användbart, men det krävs en del fokus för att inte att tankarna ska vandra iväg till diverse.

Jag kan inte somna till några ljud eller ljus. Det ska vara becksvart, tyst och kyligt. Som i en grav.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback