Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 12:54
  #1
Medlem
Sardinbruss avatar
Har en liten balkong där jag tänker klä in balkongens galler och räcke samt en båge kring balkongdörren med klätterväxter. Tänker mig klä bågen med klockrankor och balkongräcket med luktärt.
Vet dock inte hur många plantor som krävs för att klä in exempelvis bågen? Vill ha samma look av växtklädd yta som på bilden i länken, tätt och härligt. Är det en eller, säg, fyra plantor som täcker bågen på bilden, tro?

https://www.gapphotos.com/imagedetai...&imageno=67451
Citera
2018-03-28, 13:51
  #2
Medlem
AX64s avatar
Knepig fråga då vi inte vet hur långt ett snöre är - men:
Om du vill ha looken på bilden ganska direkt, det vill säga utan att låta växterna växa till sig och sprida sig ordentligt först, så ska du nog ta fyra plantor för en sådan båge. De växter du nämner är nog inte riktigt så täckande som du tror. Har du övervägt murgröna eller humle som växer tätare?

Tror klätterväxter generellt ska planteras 25-30 centimeter isär för bäst trivsel, och ska man ha heltäckande ytor så rekommenderas en till två plantor på meter.
Citera
2018-03-28, 14:00
  #3
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Knepig fråga då vi inte vet hur långt ett snöre är - men:
Om du vill ha looken på bilden ganska direkt, det vill säga utan att låta växterna växa till sig och sprida sig ordentligt först, så ska du nog ta fyra plantor för en sådan båge. De växter du nämner är nog inte riktigt så täckande som du tror. Har du övervägt murgröna eller humle som växer tätare?

Tror klätterväxter generellt ska planteras 25-30 centimeter isär för bäst trivsel, och ska man ha heltäckande ytor så rekommenderas en till två plantor på meter.

Ett snöre är ungefär 25-30 centimeter långt, såvitt jag förstår.

Jag har fått upp sju stycken klockrankor från frö som nu är drygt 30 centimeter höga, och sätter imorgon åtta luktärtsfrön. Ungefär så många tror jag att jag kan förse med tillräckliga mängder jord. Intressant att du säger att klockrankan inte är så täckande - har aldrig odlat den förut och tycker att man ser en jävla spridning när man kolla bilder online. Vissa tunna och andra täta. Får helt enkelt se hur mina blir.

Men mycket tacksam för ditt svar - då siktar jag på att pilla ner tre klockrankor på vardera sida att leda upp på bågen och blir det tunt så blir får det bli så. Då vet jag bättre nästa år.
Citera
2018-03-28, 14:03
  #4
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Ett snöre är ungefär 25-30 centimeter långt, såvitt jag förstår.

Jag har fått upp sju stycken klockrankor från frö som nu är drygt 30 centimeter höga, och sätter imorgon åtta luktärtsfrön. Ungefär så många tror jag att jag kan förse med tillräckliga mängder jord. Intressant att du säger att klockrankan inte är så täckande - har aldrig odlat den förut och tycker att man ser en jävla spridning när man kolla bilder online. Vissa tunna och andra täta. Får helt enkelt se hur mina blir.

Men mycket tacksam för ditt svar - då siktar jag på att pilla ner tre klockrankor på vardera sida att leda upp på bågen och blir det tunt så blir får det bli så. Då vet jag bättre nästa år.

Javisst, prova på, det är inte som att det kan leda till katastrof. I värsta fall sår du lite emellan.

Tror för övrigt inte man ska gå alltför mycket efter lummiga bilder på nätet då dessa kan vara rätt missledanden. Allt beror på dina ljusförhållanden, jordkvalitén, et cetera. En växt i en stor välskött trädgård frodas förstås bättre än en i en sketen liten kruka inomhus där den får dricka sitt egna kiss i brist på annat
Citera
2018-03-28, 14:58
  #5
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Javisst, prova på, det är inte som att det kan leda till katastrof. I värsta fall sår du lite emellan.

Tror för övrigt inte man ska gå alltför mycket efter lummiga bilder på nätet då dessa kan vara rätt missledanden. Allt beror på dina ljusförhållanden, jordkvalitén, et cetera. En växt i en stor välskött trädgård frodas förstås bättre än en i en sketen liten kruka inomhus där den får dricka sitt egna kiss i brist på annat
Naturligtvis, naturligtvis! Som ganska nybliven bonde pjoskar jag väldigt med mina växter och läser på om växtvillkor så jag hoppas på en frodig sommar.
Citera
2018-03-28, 15:27
  #6
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Naturligtvis, naturligtvis! Som ganska nybliven bonde pjoskar jag väldigt med mina växter och läser på om växtvillkor så jag hoppas på en frodig sommar.

Balkongbonde, huh? Det du. Men kul är det oavsett skala
Citera
2018-03-30, 08:20
  #7
Medlem
Flamsans avatar
Åtta luktärtsfrön?

Nu har jag en trädgård men när jag sår luktärtor så köper jag den största påsen med frön för att vara säker på att få en massa blommor.
Och har väl hålkt på med luktärtor ca 30 år.
Och bäst brukar det bli om jag inte föroldar dom utan sår direkt på plats när risken för frost är över.

I fjol hade jag blommande luktärtor i överflöd till frosten kom.
Citera
2018-04-02, 10:40
  #8
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Åtta luktärtsfrön?

Nu har jag en trädgård men när jag sår luktärtor så köper jag den största påsen med frön för att vara säker på att få en massa blommor.
Och har väl hålkt på med luktärtor ca 30 år.
Och bäst brukar det bli om jag inte föroldar dom utan sår direkt på plats när risken för frost är över.

I fjol hade jag blommande luktärtor i överflöd till frosten kom.
Haha, ja. Har ju en balkong på bara cirka 2 kvadrat. De senaste åren har jag varenda frö jag sått kommit upp och det är så trist att behöva mörda små plantor jag inte har plats att låta växa upp. I år sår jag bara så mycket som jag vet att jag kan ta hand om.

Tack för tipset om att direktsådd är den bästa metoden - ska testas.
Citera
2018-05-06, 21:35
  #9
Medlem
Fin bild men att få till denna kraftiga blomster ja då krävs mer än bara gröna fingrar., ! Jag har haft och testat klätterväxter men aldrig lyckats riktigt att täcka en hel spaljé ens hahaa, vill ha skydd mot grannen får väl sätta upp tygstycke. Bäst har jag lyckats med krasse som växte som ogräs och blommade i massor. Luktärtor är fina älskar deras blommor men tycker de är aningens spretiga men de kommer bli jöttefint med klockrankorna men som sagt ha inte för stora förväntningar och var glad om de vöxer och blommar. Viktigt som skrivits är att ha rätt läge gärna sydväst, jord och rymliga lådor krukor så de fpr mkt näring. Själv har jag tryckt ner sättpotatis i mängder på landet men de funkar nog på balkongen också men lär ju inte klättra så mycket. Finns en äcen en blomma som heter potatisvlomma som är riktigt fin.
Citera
2018-05-17, 18:34
  #10
Medlem
Sardinbruss avatar
Klockrankorna har vuxit så IN I VASSEN inomhus, men trivs inte alls i den heta solen utomhus. De har till stor del bränts sönder där de har bundits upp på balkongen, men jag hoppas att de studsar tillbaka när/om solen lugnar sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback