Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-25, 08:37
  #25
Medlem
Intressant studie. Tråkigt att de verkar vilja använda resultatet för att begränsa Flashback (svårt att ärligt tro att det är något annat de menar), men det är i alla fall intressant hur människor ändrar sitt språk. Kanske drar de lite för vida slutsatser, men jag har bara skummat igenom studien nu. Jag hänger inte mycket på I&I, så det finns kanske inte mycket för mig att känna igen mig i där, men i andra sammanhang har jag väl fått en starkare gruppidentitet och använt ”vi” oftare än ”jag”. Om detta nödvändigtvis är tecken på radikalisering är jag dock osäker på. Polarisering - visst, men det kan ju ske åt alla håll. Handlar väl om att man blir mer benägen att anamma åsikter som andra i gruppen har. Jag tror att de skulle få samma resultat om de kollade på Familjeliv.

Här är en youtubevideo om studien: https://m.youtube.com/watch?v=FAk4oI4caCY
Citera
2018-04-26, 01:47
  #26
Medlem
Intressant att de anser att I&I är ett radikalt och xenofobiskt forum. Har själv börjat hänga på det forumet sedan kanske ett år tillbaka och jag tycker nog mer att det är ett klarsynt och intelligent forum. Den övervägande majoriteten tycker väl ungefär likadant där, dvs att Sverige bör ha exakt noll invandring och dessutom varierande nivå av repatriering. Men i mitt tycke är detta ju rent logiska åsikter snarare än xenofobi. Anses man vara en extremist för att man är emot det samhälleliga förfall politikerna skapat och fortsätter att förvärra?

Men visst känner man en del samhörighet med andra skribenter där. Klarsynta stolta män av vikingablod som ser igenom MSM och den politiska elitens dimridåer.
Citera
2018-05-01, 15:22
  #27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
(Jag la denna tråd i I&I pga att det är delforumet som har undersökts, tråden kanske bättre passar i antropologi & sociologi)

En svensk studie har undersökt hur lång tid det tar att gå från 'jag' till 'vi' på ett främlingsfientligt forum. 6 månader tar det enligt studien att ta börja med grupptänk, ta till sig gruppens värderingar och känna gemenskap med ett 'vi' - man formar en såkallad ingrupp.

From I to We: Group Formation and Linguistic Adaption in an Online Xenophobic Forum
https://jspp.psychopen.eu/article/view/741/html

Man har undersökt flashback med över en miljon användare och har fokuserat på ett delforum på temat "Integration and immigration".

Man har velat undersöka hur och varför främlingsfientlighet sprids. Antagligen eftersom man inte vill ha det. Studiens författare tillhör ju själva en ingrupp som vill ha mångkultur. Varför man vill ha mångkultur är oklart.

60miljoner ord har man gått igenom.

Känner ni igen er i studiens slutsatser? Blir ni radikaliserade på Flashback?
Känner ni social gemenskap här med andra flashbackare?
Kommer denna studie att användas för att motverka diskussionen här på Flashback och på andra platser?

Intressant tråd. Frågan är om den inte skulle passa bättre i metaforumet, där fler dessutom skulle läsa den. Mina kommentarer:

1. Synd att det valde just I&I. Det är ju det forum som efter Papperskorgen har flest idiotinlägg. Men kanske ville de bekräfta sina förutfattade meningar om Flashback. I vart fall var det bra att de filtrerade bort det värsta skräpet genom att begränsa sig till inlägg med minst 50 ord.

2. Personliga pronomen. Jag köper inte fullt ut hypotesen att ett minskat användande av "jag" och ett ökat användande av "vi" speglar någon slags anpassning till grupptänk. Som ny användare har du ett behov av att slå ned dina ideologiska tältpinnar och markera var du står. Därför skriver du ofta: "Jag tycker, Jag anser". Har du skrivit ett par tusen inlägg vet folk vad du tycker och du behöver inte inleda varje inlägg med att slå fast det. Vad gäller "vi" så använder jag det ofta som ett indefinit pronomen, i stället för "man", som i "Vi ska inte ta för givet". Detta signalerar inte något grupptänk, snarare att jag är oense med den jag debatterar med.

3. Komplexiteten i språket. Det är förmodligen en korrekt observation att nya användare tenderar att anpassa sitt språkbruk efter nivån på Flashback, men det kan helt enkelt bero på att man vill bli förstådd. Om du ger någon en subtil pik och denne inte fattar galoppen blir det rakare puckar i nästa inlägg. Att lägga sig på motståndarens nivå är inte något bevis för grupptänk.

4. Konklusionen att antalet hatfulla inlägg minskar med tiden på grund av att nya användare då fått utlopp för sin vrede finner jag dubiös. Om det finns en sådan trend tror jag snarare att det beror på andra mekanismer. De flesta användare vill väl att någon ska svara på deras inlägg, och den som bara ägnar sig åt hatfulla utbrott får sällan några svar.

5. Radikalisering förkommer förvisso på Flashback precis som på andra fora där radiakala åsikter finns representerade, men jag är tveksam till om det går att mäta på detta sätt. Det skulle förmodligen vara effektivare att titta på hur ofta folk använder vissa politiskt laddade ord och fraser och länkar till radikala sajter och kanaler.
Citera
2018-09-06, 01:05
  #28
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Intressant tråd. Frågan är om den inte skulle passa bättre i metaforumet, där fler dessutom skulle läsa den. Mina kommentarer:

1. Synd att det valde just I&I. Det är ju det forum som efter Papperskorgen har flest idiotinlägg. Men kanske ville de bekräfta sina förutfattade meningar om Flashback. I vart fall var det bra att de filtrerade bort det värsta skräpet genom att begränsa sig till inlägg med minst 50 ord.

2. Personliga pronomen. Jag köper inte fullt ut hypotesen att ett minskat användande av "jag" och ett ökat användande av "vi" speglar någon slags anpassning till grupptänk. Som ny användare har du ett behov av att slå ned dina ideologiska tältpinnar och markera var du står. Därför skriver du ofta: "Jag tycker, Jag anser". Har du skrivit ett par tusen inlägg vet folk vad du tycker och du behöver inte inleda varje inlägg med att slå fast det. Vad gäller "vi" så använder jag det ofta som ett indefinit pronomen, i stället för "man", som i "Vi ska inte ta för givet". Detta signalerar inte något grupptänk, snarare att jag är oense med den jag debatterar med.

3. Komplexiteten i språket. Det är förmodligen en korrekt observation att nya användare tenderar att anpassa sitt språkbruk efter nivån på Flashback, men det kan helt enkelt bero på att man vill bli förstådd. Om du ger någon en subtil pik och denne inte fattar galoppen blir det rakare puckar i nästa inlägg. Att lägga sig på motståndarens nivå är inte något bevis för grupptänk.

4. Konklusionen att antalet hatfulla inlägg minskar med tiden på grund av att nya användare då fått utlopp för sin vrede finner jag dubiös. Om det finns en sådan trend tror jag snarare att det beror på andra mekanismer. De flesta användare vill väl att någon ska svara på deras inlägg, och den som bara ägnar sig åt hatfulla utbrott får sällan några svar.

5. Radikalisering förkommer förvisso på Flashback precis som på andra fora där radiakala åsikter finns representerade, men jag är tveksam till om det går att mäta på detta sätt. Det skulle förmodligen vara effektivare att titta på hur ofta folk använder vissa politiskt laddade ord och fraser och länkar till radikala sajter och kanaler.
5. Jag själv har nog blivit ganska radikaliserad av Flashback efter spenderat snart 12 år (egentligen ca 14) här. Man blir ganska negativt inställd till saker och ting, det kan vara jobbigt ibland. Men man lär sig se och förstå perspektiv. Jag vet inte om det är något negativt.

Jag tycker nog Flashback är ganska fin plats ändå.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-09-06 kl. 01:08.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback