Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 12:01
  #1
Medlem
Jag har en Synology NAS DS116 men hade tänkt att uppgradera mig till en DS218+ eller en DS718+

Det är några grejer jag undrar över innan jag byter:
1. En av anledningarna till att jag byter är att jag börjar få ont om utrymme. Jag tänkte då dunka in två diskar istället för en, har jag förstått det rätt att de kan agera som helt egna diskar som inte säkerhetskopierar från varandra? Använder reda USB-diskar så det är fyllt där.

2. DS116 är "DLNA Certification" och de andra två är "DLNA Compliance", innebär detta något alls i praktiken? Jag använder oftast Plex för att streama, påverkar detta på något sätt av skillnaden?

3. DS116 kan inte konvertera någon video alls, vilket ibland blir störigt när man tankar hem saker från nätet och man måste koda om det. Visst kan både DS218 och DS718 koda om?
Citera
2018-03-28, 13:26
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claxx
Jag har en Synology NAS DS116 men hade tänkt att uppgradera mig till en DS218+ eller en DS718+

Det är några grejer jag undrar över innan jag byter:
1. En av anledningarna till att jag byter är att jag börjar få ont om utrymme. Jag tänkte då dunka in två diskar istället för en, har jag förstått det rätt att de kan agera som helt egna diskar som inte säkerhetskopierar från varandra? Använder reda USB-diskar så det är fyllt där.

2. DS116 är "DLNA Certification" och de andra två är "DLNA Compliance", innebär detta något alls i praktiken? Jag använder oftast Plex för att streama, påverkar detta på något sätt av skillnaden?

3. DS116 kan inte konvertera någon video alls, vilket ibland blir störigt när man tankar hem saker från nätet och man måste koda om det. Visst kan både DS218 och DS718 koda om?
1. Har en gammal DS712+ med två 3GB diskar som jag valt att slå ihop till en volym på 6GB så det går.

2. Min Tv är ju DLNA kompatibel så jag får upp min Synology direkt i menyn och kan bläddra på innehållet på DS712+ och spela upp film via den också, gränssnittet ser dock ut som en filhanterare.

3. Använder också Plex men har kryssat för att Plex skall släppa igenom alla format som Tv'n klarar av utan att konvertera, tror inte jag upplevt någon film som inte funkat än kör dock mest 1080p mp4 eller mkv format (är väl vanligast idag)
Citera
2018-03-29, 00:15
  #3
Medlem
hasenfrasens avatar
Synology DSM är Synology DSM och är en och samma mjukvara för alla Synology NAS'ar. Det är cpu-hastighetern som bestämmer om den fixar video-konverteringen i realtid.

Har man hyffsad PC-hårdvara som ligger och samlar damm kan man installera en liten speciell boot-loader XPenology som gör det möjligt att installera Synology DSM (GPL) på nästan vilken x86-hårdvara som helst och sen bestycka pc-burken med fler/mer disk.
Citera
2018-03-29, 21:09
  #4
Medlem
Det är flera format som min inte vill spela upp, använder Plex på Apple TV:n. Tex klarar den inte att köra Xvid och den klarar inte .mkv-filer som har "inbyggda" undertexter. Då klarar den ej av det. När jag kör h.265-filer så är den allmänt seg och tar tid på sig att starta och behöver sen buffra lite då och då. Hur löser man det problemet? Är det en kraftfullare NAS som krävs för detta, eller är det någon inställning?
Citera
2018-04-01, 22:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claxx
Det är flera format som min inte vill spela upp, använder Plex på Apple TV:n. Tex klarar den inte att köra Xvid och den klarar inte .mkv-filer som har "inbyggda" undertexter. Då klarar den ej av det. När jag kör h.265-filer så är den allmänt seg och tar tid på sig att starta och behöver sen buffra lite då och då. Hur löser man det problemet? Är det en kraftfullare NAS som krävs för detta, eller är det någon inställning?

Är det en Apple TV 4 så gör du bäst i att lägga ner plex och köpa t.ex. infuse.

Då kan du köra allt med vilken gammal sketen nas som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback