Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-06, 17:09
  #97
Medlem
insidelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Du låter som dom här jävla CPna som tjatade om att "hur i helvete ska vi kunna lägga ut metallskenor mitt ute i ingenstans som tåg ska gå på, folk kommer ju sno dom"
"hänga upp elkablar mitt ute i skogen?!? folk kommer ju ta dom!!

Och du låter som ett jävla efterblivet cp som inte ens insett att tom det du nämner har hänt. Skit ner dig dit jävla pissluder.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ko...et-som-insats/
Citera
2018-04-06, 17:20
  #98
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Och du låter som ett jävla efterblivet cp som inte ens insett att tom det du nämner har hänt. Skit ner dig dit jävla pissluder.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ko...et-som-insats/


Klart som fan det har hänt och händer. Men är det ett massivt problem som undergräver hela iden? Nej.
Citera
2018-04-09, 22:24
  #99
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insidelight
Nej nu är det du som inte tänker klart. Du har vridit på mitt argument. Jag har aldrig skrivit att det är lätt att stoppa en lastbil eller tåg som det sitter en förare i. Då vill man kanske helst stoppa det på ett sätt utan att utan att föraren kommer till skada, det går tex inte att få tåget att spåra ur då förarna troligtvis kommer dö när tåget välter. Det jag skrev var att om det inte finns en förare i en lastbil eller ett tåg, så är det en annan femma. Det öppnar upp för möjligheter att stoppa transporten på ett brutalare sätt eftersom det inte sitter någon i transporten.
Återigen, hur ska du praktiskt sett kunna göra en sådan stöt på en trafikerad väg där polisrespons inleds i samband med att stöldgodset töms? Visste du om att 5% av alla bankrån så kommer rånarna undan. Utöver att en sådan last sker ute på en väg så är principen densamma, konstant övervakning av händelseförloppet, direktkontakt med polis et c. - det blir en otroligt svår process, ifall det inte är vägpirat-tokar som sätter sig in i en kupp i rörelse.

Citat:
Tänk dig en lastbil utan förare som färdas på en landsväg ute i ingenstans på natten. Det ända du behöver göra är att lagga ut några stockar på vägen. Crashen är ett faktum och det är bara att plocka på sig godset och åka därifån, ingen skadad alla glada. Med ett tåg är det bara att gå ut i skogen med järnsågen och klippa spåret, tåget spårar ur och eftersom det inte fanns någon personal på tåget så har ingen dött, jätte bra, plocka på dig skiten bara och åk därifrån.
Du får nog läsa om det jag skrev ett par gånger. Sen förklarar DU för mig hur du har tänkt stoppa ett godståg MED förare utan att dessa kommer till skada. Det har jag ingen aning om hur det ska gå till. Det är det nog få som har.
Ute i ingenstans på natten så är den fortfarande övervakat, öppnas förrådet efter krasch indikerar det brott varvid polis tillkallas, vad är det för ultra-dyrt (och även stort nog för en personbil) material du tänker att dessa självkörande lastbilar kommer att frakta värt att åka dit för? Även en sak i beräkningen som du får betänka är att dessa självkörande bilar lär ha GPS-moduler i sina laster just för detta som ren säkerhetsåtgärd. (innan du blir helt blodig och mensar loss så betänk att en GPS-modul kostar knappt 50kr, en datorlicens för GPSer kostar högst 100 000 att hyra & systemet kostar knappt 1000kr att driva om serverhall finns i ägo, sedan är all last spårbar)

P.S. jag vred inte alls på något av dina argument, presenterade bara vad jag formulerade som "det är ju en riskkalkyl som avgör" & du presenterade inte ditt belägg för att någon rånare "sänker en lastbil" för kvantitetsvaror.
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2018-04-09 kl. 22:27.
Citera
2018-04-25, 21:56
  #100
Medlem
https://www.smalandsdagblad.se/artic...rande-lastbil/
Möta en självkörande lastbil låter inget vidare

QUOTE=Fenora|63624663]Innovation och utveckling kommer alltid att ha sin plats i industrin, dock bör innovation ställas mot marknadens efterfrågan och om innovationen har ett större kundvärde. Böjbar mobiltelefon låter framtiden, coolt, men frågan som bör ställas är; vill vi ha det? Jag har frågat folk runt om mig vilket de föredrar, dagens mobil som inte går att böja eller en iphone/samsung om några år som kan böjas. Svaret är glasklart; nej, vill inte att mobilen ska kunnas böjas. När vi diskuterar vidare om mobiler, så kommer vi in på fingeravläsning eller ansiktsavläsning. När Iphone presenterade ansiktsavläsning för snart ett år sedan, så blev jag förvånad att det skulle vara deras stora nyhet med Iphone X och Iphone 8. Fingeravläsning funkade ju utmärkt redan?! I efterhand har jag förstått det på vänner som som har ansiktsavläsning i mobilen, att det faktiskt inte har fungerat optimalt och att de föredrar fingeravläsningen istället.

När vi talar om bilen, så gäller samma sak där, finns det något intresse att låta en dator köra bilen? Vi vet inte än, men att köra bilen själv låter för mig som en självklarhet i 110 km i timmen på en motorväg. Att taxibolag som UBER satsar på detta, hoppas jag innerligt att vi får rösta om att tillåta dessa bilar utan förare få köra runt på vägarna.[/quote]
Citera
2018-05-24, 06:58
  #101
Medlem
Jag vill ha självflygande bilar. Ganska primitivt att ha bilar som bara kan röra sig i två dimensioner.
Citera
2018-05-24, 07:03
  #102
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag ser hellre att vi tar gammla designer och fyller dem med ny tech, precis som Nokia börjar göra med sina telefoner
Citera
2018-05-24, 07:52
  #103
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenora
När vi talar om bilen, så gäller samma sak där, finns det något intresse att låta en dator köra bilen? Vi vet inte än, men att köra bilen själv låter för mig som en självklarhet i 110 km i timmen på en motorväg. Att taxibolag som UBER satsar på detta, hoppas jag innerligt att vi får rösta om att tillåta dessa bilar utan förare få köra runt på vägarna.

Baltiska lastbilschaufförer höga på metaamfetamin och vakna i fyra dygn kraschar redan med såväl byggnader och bilister och skapar trafikstockning och ond bråd död på våra vägar.

Om lastbilar med autopilot kan ta bort den mänskliga faktorn så är det bra för trafiksäkerheten.

Men rösta bort det för all del. Det självklara är ju att just du skall få köra bil. Du blir aldrig trött, distraherad, full eller vilse i dina egna tankar.
Citera
2018-05-24, 08:06
  #104
Medlem
IT med inriktning logistik är verkligen ett framtidsyrke. Det är en jätteutmaning för både samhälle och företag att få detta att fungera. Det kräver ju också att politikerna drar upp riktlinjer och skapar förutsättningar. Det är oerhört långa ledtider på infrastruktur så att det ska förändras på nåt revolutionerande sätt närmaste 20 åren kan vi nog glömma, jfr en förhållandevis enkel sak som att sälja kläder på nätet som gick från Boo.com till Zalando o mainstream på 15 år. Fortfarande fungerar ju inte leveranser på ett bra sätt - det ska ju självklart hämtas på drive-in platser eller levereras till bostad.

Självkörande bilar/bussar (multipurpose med ex kylfack) kommer sannolikt inte ägas av användarna utan användarna betalar års/månadsavgifter.
- bil hämtar o kör till skola/arbete. Barnen hämtas sannolikt med nån variant av buss
- bil/buss används under dagarna främst för paketutkörning o leveranser
- bil hämtar och kör från skola/arbete. "matkassar" o annat som beställts auto lr genom aktiva val finns packat i bilen o levereras samtidigt
- bil kör till träningar
- tänker mig att chassit därefter byts vid "garage" av robot o att bilen nattetid används för kommunala tjänster såsom tömma papperskorgar, ev sopa/salta trottoarer och framförallt leveranser av varor och gods

Paket som inte kan levereras till bostad kommer såklart inte lämnas ut på lokala ICA utan man kommer bygga hubbar där ex ICA mkt väl kan placera matbutik o sköta pakethantering men på ett smidigare sätt än nu o där större leveranser eller användare med vanliga bilar kan hämta sina varor.

Jag tänker mig att behovet ser annorlunda ut i stad och landsbygd samt om man ska köra längre sträckor och att bilarna för långtrafik inte är samma som i stad utan att det blir en annan fordonsflotta. I stad är det viktigare att ha en flexibel bil, hastighet är inte viktigast osv. Långkörning då vill man att det ska gå snabbt, säkert och användarna vill resa bekvämt. Tänker höghastighetsjärnväg är bra för att snabbt ta sig från A-B som inte kan täckas av bilflotta. Hastigheterna blir mkt lägre o att låsas fast i säkerhetsbälte osv kommer behövas i vart fall inledningsvis.

Ska man använda nån typ av flygande självkörande farkost så lär det bara bli aktuellt för långa sträckor och då kommer de ju knytas till vägnätet dvs låses tekniskt till att hålla sig över vägnätet och på en ganska låg hastighet. Det har ändå sina fördelar säkerhetsmässigt att inte blanda de självkörande med manuella bilar och hålla en fordonstyp på ett plan. Därför tror jag mycket på den varianten.

Framtiden är jätteintressant. Och många stora företag som Amazon, Google, Apple och Uber investerar så hårt i detta att det kommer bli verklighet. Men kanske inte så snabbt eller i den form vi tror till en början. Det krävs mkt beslut från politiker logistiskt o lagstifningsmässigt för att det ska bli verklighet. Och det tar tid.
Citera
2018-05-24, 08:14
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Bra med självkörande bilar. Då kan ju barnen ta bilen till skolan. Och det blir billigare att åka taxi. Och säkrare när tekniken är klar. Fast jag vill nog köra själv med min Mercedes så att alla ser att den är MIN inte bara på garageuppfarten.
Tänk större! I framtiden har man en robot som åker till jobbet i en självflygande drönare.

Du kommer inte få köra själv. Efter en övergångsperiod kommer hela trafiksystemet anpassas till automatiska system. Man behöver inga rödljus eftersom bilarna kommunicerar med varandra tusen gånger per sekund. Det kommer finnas mängder av säkerhetssystem som är automatiska.

Tror du verkligen att svenska politiker tänker låta en klumpig halvapa i en Volvo 240 vara ute och vingla i trafiken när standarden är en bil som alltid följer hastighetsbegränsningen, har kameror överallt, exakt avståndsbedömning genom laser, trådlös kommunikation o.s.v. och olycksantalet gått ner rejält?

Folk kommer tvingas in i självkörande bilar, det kan ni vara helt säkra på. Det finns ingenting som svenska politiker gillar så mycket som att förtrycka vanligt folk.
Citera
2018-05-24, 08:30
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Du kommer inte få köra själv. Efter en övergångsperiod kommer hela trafiksystemet anpassas till automatiska system. Man behöver inga rödljus eftersom bilarna kommunicerar med varandra tusen gånger per sekund. Det kommer finnas mängder av säkerhetssystem som är automatiska.

Tror du verkligen att svenska politiker tänker låta en klumpig halvapa i en Volvo 240 vara ute och vingla i trafiken när standarden är en bil som alltid följer hastighetsbegränsningen, har kameror överallt, exakt avståndsbedömning genom laser, trådlös kommunikation o.s.v. och olycksantalet gått ner rejält?

Folk kommer tvingas in i självkörande bilar, det kan ni vara helt säkra på. Det finns ingenting som svenska politiker gillar så mycket som att förtrycka vanligt folk.

Det där löses genom att du får bära den ökade risken i din bilförsäkring och betala för de utsläpp du orsakar. Du kommer inte själv vilja köra bil för det blir för dyrt när du ska betala den dyra premien. Vilket är bra. Man bör betala för sin egen ökade risk.
Citera
2018-05-24, 16:35
  #107
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --..--
Du kommer inte få köra själv. Efter en övergångsperiod kommer hela trafiksystemet anpassas till automatiska system. Man behöver inga rödljus eftersom bilarna kommunicerar med varandra tusen gånger per sekund. Det kommer finnas mängder av säkerhetssystem som är automatiska.

Tror du verkligen att svenska politiker tänker låta en klumpig halvapa i en Volvo 240 vara ute och vingla i trafiken när standarden är en bil som alltid följer hastighetsbegränsningen, har kameror överallt, exakt avståndsbedömning genom laser, trådlös kommunikation o.s.v. och olycksantalet gått ner rejält?
Nej det tror jag inte. Har jag skrivit det?

Folk kommer tvingas in i självkörande bilar, det kan ni vara helt säkra på. Det finns ingenting som svenska politiker gillar så mycket som att förtrycka vanligt folk.
Ja du har förmodligen rätt i din framtidsvision.
Då kanske man inte ens behöver körkort men kan byta däck när det blir punka.
Hur lång tid tror du att det tar? 25 år? 50?
Citera
2018-05-24, 22:04
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Det där löses genom att du får bära den ökade risken i din bilförsäkring och betala för de utsläpp du orsakar. Du kommer inte själv vilja köra bil för det blir för dyrt när du ska betala den dyra premien. Vilket är bra. Man bör betala för sin egen ökade risk.

Nej, du kommer varken kunna eller få köra själv på framtidens vägar. Hur fan ska du göra om det inte finns stoppljus exempelvis annat än som digitala signaler och de förarlösa bilarna swishar förbi i korsningen i 70 knyck i perfekt synkronisering och timing, vilket är möjligt när kommunicerar talar med varandra och med de centrala enheterna flera tusen gånger per sekund.

Så fort de förarlösa bilarna är "säkrare" än mänskliga förare och tillräcklig övergång har skett kommer vanliga bilar att förbjudas precis som dieseln förbjuds idag. Det är en politikers dröm - total kontroll. Ingen kör för fort, ingen kör rattfull, man kan övervaka allt och kontrollera allt. Vill man stanna E4an kan man göra det med en knapptryckning. Nya avgifter kan hittas på. Folk som kör långt kanske ska beskattas för det, eller folk som kör "för mycket" enligt miljöpartiet, eller folk som ofta åker med bilen utomlands - det borde man ju betala för givetvis! Kvinnor kanske borde ha företräde framför män? Det lär väl Gudrun tycka iaf. När man vet var alla bilar är hela tiden och har kontroll över dem är det bara fantasin som sätter gränserna. Och den frihet som bilismen inneburit kommer att bli ett minne blott.
__________________
Senast redigerad av --..-- 2018-05-24 kl. 22:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback