Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-28, 04:08
  #1
Medlem
Tjena!

Vi kan kalla detta en hypotetisk fråga. Låt oss säga att jag behöver ge mitt universitet ett sjukintyg då jag missat en tenta. De kräver detta då jag inte får missa några tentor om jag ska kunna söka en extrakurs som ges. De kräver alltså att man gjort alla tentor på ordinarie tid. Om jag däremot kan styrka att jag var sjuk med ett sjukintyg så går det bra att göra omtenta och ändå anses ha gjort allt i rätt ordning. Jag kan i så fall ändra datumen på ett riktigt sjukintyg jag har från tidigare och lämna in.

Vad jag undrar är om universitetet kan dubbelkolla ett sjukintyg som ges? Kan någon som vet hur processen ser ut när en lärare mottar ett sjukintyg svara så vore det guld! Brukar lärare endast titta att datumen stämmer eller stämmer de även av mot försäkringskassan / sjukhuset / CSN etc. vilket då skulle visa de felaktiga datumen?

Tack på förhand för hjälp!
Citera
2018-03-28, 08:30
  #2
Medlem
Vi kan kalla detta ett hypotetiskt svar: Jag har mycket svårt att tro att en lärare dubbelkollar ett sjukintyg. Däremot så är det en i allmänhet dålig idé att förfalska intyg om man skulle bli påkommen. Bättre att fixa ett sjukintyg när du faktiskt är sjuk och låta bli att försöka ljuga dig runt en missad tenta.
Citera
2018-03-28, 10:51
  #3
Medlem
AX64s avatar
Sjukintyg är utfärdat av läkare och har därmed försetts med underskrift, utfärdandedatum, sjukperiod, samt motivering. Klar som fanken du kan börja kludda i pappret för att ändra något till din fördel. Det universitetet kan göra är att kontakta läkaren som utfärdat intyget och höra efter om pappret stämmer med verkligheten. Kan utgå ifrån att detta bara görs i fall då man har starka misstankar om att något är snett, annars skulle läkarna inte få tid över att träffa sina patienter.
Citera
2018-03-28, 14:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Vi kan kalla detta ett hypotetiskt svar: Jag har mycket svårt att tro att en lärare dubbelkollar ett sjukintyg. Däremot så är det en i allmänhet dålig idé att förfalska intyg om man skulle bli påkommen. Bättre att fixa ett sjukintyg när du faktiskt är sjuk och låta bli att försöka ljuga dig runt en missad tenta.

Hypotetiskt håller jag helt med Men jag tror att fördelarna överväger nackdelarna så jag hoppas kunna komma undan med det. Riskabelt, men kan vara värt risken.

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Sjukintyg är utfärdat av läkare och har därmed försetts med underskrift, utfärdandedatum, sjukperiod, samt motivering. Klar som fanken du kan börja kludda i pappret för att ändra något till din fördel. Det universitetet kan göra är att kontakta läkaren som utfärdat intyget och höra efter om pappret stämmer med verkligheten. Kan utgå ifrån att detta bara görs i fall då man har starka misstankar om att något är snett, annars skulle läkarna inte få tid över att träffa sina patienter.

Har dock läst att läkare har tystnadsplikt som även gäller vid misstanke kring förfalskning. Staten måste i så fall gå in och häva tystnadsplikten. Dock är jag mer orolig för försäkringskassan etc. Scenariot jag tänker mig är följande.

Lärare mottar sjukintyget. Kollar upp det i en databas kopplad till försäkringskassan / CSN och då ser att datumen för sjukskrivningen inte stämmer med de angivna på sjukintyget. Det jag undrar mest är helt enkelt om ni tror att en lärare någonsin skulle göra denna dubbelkoll mot någon databas, eller om de accepterar sjukintyget rakt av.
Citera
2018-03-28, 15:10
  #5
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitizenK
Har dock läst att läkare har tystnadsplikt som även gäller vid misstanke kring förfalskning. Staten måste i så fall gå in och häva tystnadsplikten. Dock är jag mer orolig för försäkringskassan etc. Scenariot jag tänker mig är följande.

Lärare mottar sjukintyget. Kollar upp det i en databas kopplad till försäkringskassan / CSN och då ser att datumen för sjukskrivningen inte stämmer med de angivna på sjukintyget. Det jag undrar mest är helt enkelt om ni tror att en lärare någonsin skulle göra denna dubbelkoll mot någon databas, eller om de accepterar sjukintyget rakt av.

Vad jag vet ska de få bekräfta att en person är sjukskriven och vilken period, samt i vilken utsträckning de bedöms kunna jobba om alls. Mer behöver de ju inte säga. Givetvis gäller detta inte förfrågningar från kreti och pleti utan från myndigheter och t.ex. HR-personal hos arbetsgivaren (som också har yppandeförbud på en del håll).
Citera
2018-03-30, 18:46
  #6
Medlem
IRMEs avatar
Kan väl bara säga att jag har aldrig varit med om att någon har ifrågasatt att man vart sjuk, förutsatt att man meddelar det inom den tid när det är rimligt (Typ innan tillfället), men nu verkar det ju vara lite andra omständigheter.

Skicka bara ett mail och säga att du var sjuk och fråga om det finns möjlighet att göra det ändå, eftersom du kommer att ta omtentan. Om du är trevlig och ärlig så går det nog, går du in och kräver massa saker och är en jobbig typ så kanske man mer håller strikt på regelverket och vill ha allt i detalj.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback