Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-03-31, 23:20
  #97
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Tycker fortfarande att lagstiftningen i Frankrike är betydligt intressantare än Oslos fullmäktige.
Detaljer om lagen finns där ute, säkert på många branschsajter.

Här är ett intressant (och långt) blogginlägg från Pixelz som är ett företag inom postproduktion (dvs de sysslar exakt med det som diskuteras här), där frågan diskuteras, även sånt som kommit upp i denna tråd.
https://www.pixelz.com/blog/photoshop-models-laws/

Ett litet utdrag med en del bra poänger tycker jag:
Man kan bara konstatera att ibland gör idioter fel sak av rätt anledning.
Anorexia är inte att leka med och ca 10% av dom som drabbas avlider så småningom av sviterna i en långsam och plågsam död.
Kroppshetsen som länge funnits inom modevärlden är inte på något sätt bra, men många agenturer och modehus har på eget bevåg slutat att anlita modeller som lider av anorexia eller svälter sig medan vissa anlitar "vanliga" modeller och manipulerar bilderna.

Att göra som i Oslo skulle kunna leda till att man istället för att manipulera bilder letade efter modeller med anorexia eller väldigt smala flickor som svälter sig i veckor före ett jobb.
Sen kan man fundera på andra sidan myntet...plus-size modeller är inte heller något bra kroppsideal, redan vid 4 kg övervikt riskerar du att dö tidigare än nödvändigt.

Så Oslos vägval kan mycket väl leda till att modeller svälter sig för att få jobbet.
Citera
2018-04-01, 00:36
  #98
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Så Oslos vägval kan mycket väl leda till att modeller svälter sig för att få jobbet.
Jo, därför är det franska systemet med krav på läkarintyg bättre, plus problemen med att det bara gäller in en stad.
Citera
2018-04-01, 04:49
  #99
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Man kan bara konstatera att ibland gör idioter fel sak av rätt anledning.
Anorexia är inte att leka med och ca 10% av dom som drabbas avlider så småningom av sviterna i en långsam och plågsam död.
Kroppshetsen som länge funnits inom modevärlden är inte på något sätt bra, men många agenturer och modehus har på eget bevåg slutat att anlita modeller som lider av anorexia eller svälter sig medan vissa anlitar "vanliga" modeller och manipulerar bilderna.

Att göra som i Oslo skulle kunna leda till att man istället för att manipulera bilder letade efter modeller med anorexia eller väldigt smala flickor som svälter sig i veckor före ett jobb.
Sen kan man fundera på andra sidan myntet...plus-size modeller är inte heller något bra kroppsideal, redan vid 4 kg övervikt riskerar du att dö tidigare än nödvändigt.

Så Oslos vägval kan mycket väl leda till att modeller svälter sig för att få jobbet.
Kroppshetsen är mycket äldre än modetidningar eller porren.

Den har alltid funnits och konsumenterna av de där bilderna är de själva.
Det kallas självsuggestion och undviks bara med hjälp av föräldrar som faktiskt har tid att umgås och snacka med sina barn. Jag kan dessutom sätta en slant på att mamman är likadan, eller att de närmaste vännerna triggar igång hetsen.
Återigen, inte en enda man är inblandad. Men eftersom män potentiellt skulle kunna gilla bilder på snygga tjejer, så river vi ner affischerna...
Citera
2018-04-01, 10:15
  #100
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Kroppshetsen är mycket äldre än modetidningar eller porren.

Den har alltid funnits och konsumenterna av de där bilderna är de själva.
Det kallas självsuggestion och undviks bara med hjälp av föräldrar som faktiskt har tid att umgås och snacka med sina barn. Jag kan dessutom sätta en slant på att mamman är likadan, eller att de närmaste vännerna triggar igång hetsen.
Återigen, inte en enda man är inblandad. Men eftersom män potentiellt skulle kunna gilla bilder på snygga tjejer, så river vi ner affischerna...
Inom porren är ätstörningar eller kroppshets inget stort problem, inom modevärlden är det men det drabbar främst modellerna.
Och visst finns det män inblandade i toppen där som är medskyldiga till kroppshetsen där, dom flesta är gay och reklamen riktar sig oftast till kvinnor...man utformar reklamen till något man tror skall locka kvinnor att konsumera.
Sen läggs hela skulden på heterosexuella män för att dom dreglar över bilderna på en snygg kvinna....
Citera
2018-04-01, 10:47
  #101
Medlem
Ja, vart är världen på väg egentligen när anslagstavleägare sätter upp regler för vad de vill ha på sina egna anslagstavlor. Snart blir det väl regler för vem som får plantera i stadsparken också.
Citera
2018-04-01, 11:01
  #102
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Jo, därför är det franska systemet med krav på läkarintyg bättre, plus problemen med att det bara gäller in en stad.
Hela skiten blir ganska missriktat om man är ute efter att minska problemet med ätstörningar, inom modevärlden finns det gott om flickor/kvinnor som lider av anorexi, bulimi, ortorexi eller som svälter sig rejält inför ett jobb och att försöka motverka detta är bra, men ett yrkesförbud om du inte kan visa läkarintyg är inte rätt väg att gå.

För det första så skulle det inte vara svårt att få ett intyg även om du led av sjukdomen, du kan köpa recept, intyg eller göra tveksamma ingrepp av många läkare utan moralisk kompass... bara du betalar.
För det andra så skulle det i alla fall här i Sverige vara tveksamt att genomföra på grund av våra lagar.
https://riksdagen.se/sv/dokument-lag...i_sfs-1999-132
Citat:
Lag (1999:132) om förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund av funktionshinder
1 § Denna lag har till ändamål att motverka diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder.

2 § Med funktionshinder avses varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå.

2 a § Den som utan att vara anställd söker eller fullgör yrkespraktik på en arbetsplats skall anses som arbetssökande respektive arbetstagare vid tilllämpning av förbuden mot diskriminering och repressalier i 3-4 b §§, 5 § 3, 6 och 8 §§ samt bestämmelserna i 9-12 och 14-16 §§.

Den hos vilken praktiken söks eller fullgörs skall anses som arbetsgivare. Lag (2006:1330).

2 b § Den som utan att vara anställd utför arbete på en arbetsplats som inhyrd eller inlånad arbetskraft skall anses som arbetstagare vid tillämpning av bestämmelserna i 8 och 9 §§, 11 § fjärde stycket samt 14-16 §§.
Den hos vilken arbetet utförs skall anses som arbetsgivare. Lag (2005:478).
Att utkräva ett intyg eller neka någon att jobba på grund av ätstörningar skulle vara mycket tveksamt rent juridiskt.

Att förbjuda bilder eller förbjuda någon att jobba för att dom lider av en sjukdom skulle vara en otrolig kränkning, hur tror du feministrörelsen skulle reagera om någon föreslog att plus-size kvinnor behövde visa ett läkarintyg på att deras extrakilon inte påverkade deras hälsa för att dom skulle få jobba eller att man skulle få visa ett foto av dom?
Övervikt orsakar en för tidig död och är ett större problem än cancer i västvärlden, så skall vi förbjuda bilder på Kakan Hermansson så att ingen kan få för sig att det är ok att se ut som henne och gå en för tidig död till mötes?

Visst kan underviktiga modeller i modevärlden påverka synen på kroppsideal för vissa, men detta är att skjuta mygg med luftvärnskanon och dessa förbud skulle förmodligen inte påverka nämnvärt.
Problemet med ätstörningar sitter i psyket och är allvarliga men om man tror att denna typen av förbud skulle göra skillnad så borde man kanske läsa på mer om ätstörningar innan man ger sig in i att skapa förbud.
Det kan ibland vara svårt att få folk med ätstörningar att ta hjälp av psykolog, idag med nedskärningar inom vården så finns det flickor som inte fått hjälp av psykolog trots att dom vill ha det och det finns fall där flickor tagit sitt liv på grund av att dom mått dåligt och inte fått hjälp.
Lägg pengarna där istället för att leta manipulerade bilder.
Citera
2018-04-01, 14:41
  #103
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Inom porren är ätstörningar eller kroppshets inget stort problem, inom modevärlden är det men det drabbar främst modellerna.
Och visst finns det män inblandade i toppen där som är medskyldiga till kroppshetsen där, dom flesta är gay och reklamen riktar sig oftast till kvinnor...man utformar reklamen till något man tror skall locka kvinnor att konsumera.
Sen läggs hela skulden på heterosexuella män för att dom dreglar över bilderna på en snygg kvinna....
Då är din definition av "män" inte som min.
De män inom mode är gay och gillar pojkkroppar.
Det är därför modellerna helst ska se ut som 15-åriga pojkar i kroppen enligt det gamla grekiska Eros-idealet. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=793
Heterosexuella män tror jag inte ens tänder, konsumerar eller bryr sig om vare sig mode eller skvaller.
Jag ser inga annonser i herr eller killtidningar som tyder på det i alla fall.
När du sitter på din vårdcentral eller frisör, där tidningarna ligger framme, eller går till din lokala mack eller tobakshandlare kan du ju slänga ett öga på tidningsstället och titta själv.

Män ser hellre en fräsig klocka, en båt eller en fet gädda, än en tjej som ser ut som en femtonårig grabb.

Det är exklusivt riktat till tjejer. Av tjejer och fjollor som vill att tjejer ska se ut som femtonåriga grabbar. Då är de också med på tåget.
Alla är nöjda.
Citera
2018-04-01, 14:57
  #104
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Då är din definition av "män" inte som min.
De män inom mode är gay och gillar pojkkroppar.
Det är därför modellerna helst ska se ut som 15-åriga pojkar i kroppen enligt det gamla grekiska Eros-idealet. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=793
Heterosexuella män tror jag inte ens tänder, konsumerar eller bryr sig om vare sig mode eller skvaller.
Jag ser inga annonser i herr eller killtidningar som tyder på det i alla fall.
När du sitter på din vårdcentral eller frisör, där tidningarna ligger framme, eller går till din lokala mack eller tobakshandlare kan du ju slänga ett öga på tidningsstället och titta själv.

Män ser hellre en fräsig klocka, en båt eller en fet gädda, än en tjej som ser ut som en femtonårig grabb.

Det är exklusivt riktat till tjejer. Av tjejer och fjollor som vill att tjejer ska se ut som femtonåriga grabbar. Då är de också med på tåget.
Alla är nöjda.
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg.
Dom flesta män inom modesvängen är gay och skulle inte veta vad en snygg kvinna är även om du förklarade för dom.
Dom skapar reklam till kvinnor på det sätt dom tror kommer att skapa konsumtion.
I det fall du eller jag kollar på bilden... är kvinnan snygg kommer nog varken du eller jag uppfatta vad dom försökte sälja...vi skulle vara fokuserade på något helt annat.
Citera
2018-04-01, 16:09
  #105
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag tror du missuppfattade mitt inlägg.
Dom flesta män inom modesvängen är gay och skulle inte veta vad en snygg kvinna är även om du förklarade för dom.
Dom skapar reklam till kvinnor på det sätt dom tror kommer att skapa konsumtion.
I det fall du eller jag kollar på bilden... är kvinnan snygg kommer nog varken du eller jag uppfatta vad dom försökte sälja...vi skulle vara fokuserade på något helt annat.
Det är möjligt att jag gjort, och du har rätt. En Elloskatalog är bara intressant på underklädessidorna och där är modellerna sällan lika smala som bland klänningarna.
Citera
2018-04-01, 19:33
  #106
Medlem
Incendios avatar
Väldigt bra! Dels pga osunda och orealistiska ideal och dels för att det är lättare att bedöma ett plagg om det sitter på en människa med äkta proportioner.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback