Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 21:56
  #13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av servalack
"Windows kundtjänst" som ringer från Indien/Pakistan lägger in slumpmässiga svenska mobilnummer som id. Det är väldigt svårt att skydda sig mot. Bara att svara och lägga mobilen åt sidan tills de tröttnar.

Eller svara och driva med dom om man har tid. Har man en VM förberedd och vet vad man gör kan man ha väldigt roligt.
Citera
2018-03-27, 22:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Eller svara och driva med dom om man har tid. Har man en VM förberedd och vet vad man gör kan man ha väldigt roligt.
första gången dom ringde svarade jag. men dom sa absolut ingeting så har inte svarat sen dess
Citera
2018-03-27, 23:48
  #15
Medlem
AA-suiteds avatar
Alla nummer som inte är svenska ignoreras och blockeras direkt. Om det skulle råka vara så att det osannolika scenariot där någon som faktiskt inte är en försäljare försöker nå dig med ett sådant nummer får de ta kontakt på annat vis. Förslagsvis mail.
Citera
2018-03-27, 23:49
  #16
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laws
första gången dom ringde svarade jag. men dom sa absolut ingeting så har inte svarat sen dess
Vad är ens deras mål när detta sker? Tjänar de någonting på att du bara svarar?
Citera
2018-03-28, 01:49
  #17
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Vad är ens deras mål när detta sker? Tjänar de någonting på att du bara svarar?

Att du ska undra, och sen ringa tillbaka. Då genereras en kostnad för dig som din operatör avkräver dig. Operatörerna betalar sedan samkörningsavgifter sins emellan. Korrupta tjänstemän i t.ex. Burundi ser då till att dessa pengar styrs över till deras egna konton. Allt bygger alltså att folk blir nyfikna och ringer tillbaka.
Citera
2018-03-28, 11:47
  #18
Medlem
rostigamazons avatar
Man borde skaffa någon visselpipa med ett så starkt ljud, så det slår lock på öronen på den som ringar.
Citera
2018-03-28, 16:38
  #19
Medlem
haha det börjar bli löjligt nu. 3 stycken har ringt idag
Citera
2018-03-29, 21:43
  #20
Medlem
cavvemans avatar
För min del så är det ett samtal om dagen från UK.
Funderar på att blockera landsnumret för UK i mobilen. Undrar om man kan göra det.
Får prova mig fram
Citera
2018-03-29, 21:56
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laws
tjena. visste inte riktigt vart jag skulle lägga upp detta..

Iaf. Jag har fått kanske 6 st bluffsamtal bara denna vecka. det är otroligt störande och jag undrar hur man kan göra för att få dom att sluta ringa i huvud taget?

Blockera alla skumma nummer som ringer dig, och ge fan i att svara på nummer du icke känner igen.
Citera
2018-04-03, 22:14
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavveman
För min del så är det ett samtal om dagen från UK.
Funderar på att blockera landsnumret för UK i mobilen. Undrar om man kan göra det.
Får prova mig fram

I android går det att lägga in +44* för att blockera UK. Funkade för mig.
Citera
2018-04-05, 08:12
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
Att du ska undra, och sen ringa tillbaka. Då genereras en kostnad för dig som din operatör avkräver dig. Operatörerna betalar sedan samkörningsavgifter sins emellan. Korrupta tjänstemän i t.ex. Burundi ser då till att dessa pengar styrs över till deras egna konton. Allt bygger alltså att folk blir nyfikna och ringer tillbaka.
Det verkar vara så som du skriver, men det märkliga är att de inte säger något även om man motringer. Och om deras affärsidé är att man ska bli nyfiken och ringa upp så kan man undra varför de inte säger nåt, det borde leda till längre samtal än att sitta tysta. Hade de ex börjat snacka om nåt så kanske man hade lyssnat på vad de hade att säga och därmed stannat kvar i luren längre, vilket borde vara deras mål, men detta kanske är såpass stort att det är automatiserat på nåt sätt eller så spelar inte själva tiden man pratar nån roll utan det blir samma kostnad som debiteras bara man ringer upp dem.

Märkligt upplägg hursomhelst.
Citera
2019-07-13, 20:27
  #24
Medlem
PTSD-av-AFs avatar
Ville upplysa om att bluffsamtalen har startat igen. Fick just två från Tunisien. Det är datoruppringt och läggs på innan du svarar, ½ - 1 signal bara. Ring inte upp om ni får dessa, då det kommer att kosta från X - 80 kr / min.

Noterbart är att jag haft Telenor i säkert 10 år utan en endaste försäljaruppringning eller konstiga nummer som detta. Heller inte med Hallon. Gick nyligen över till Telia och har redan fått mer än 10 konstiga uppringningar och SMS. Med andra ord Telia säljer sina telefonlistor för pengar till vem som helst i världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback