Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-27, 21:54
  #13
Medlem
Finns som andra skrivit ett enkelt och förhållandevis billigt sätt, det är att göra Mensas test.

Och tro inte det är som den busenkla internet-teasern. Det är rätt utmanande, efter ett par veckor får du hem ett utlåtande och en "siffra" på ditt IQ.

Sedan vet alla att "siffran" på ett IQ-test bara är en del av totalen om man vill överleva utanför labbmiljö. Ska man klara sig i livet så får man addera samarbetsvillighet, humor, kamratskap och en massa mer förmågor som är svåra att betygsätta...men som är jävligt viktiga.

Vi har en utvecklingsavdelning på jobbet där det jobbar överutbildade "intelligenta", de flesta (inte alla) av dem är helt odugliga i sociala sammanhang och ibland så pinsamma på ex vis företagsfester att man vill sjunka under golvet. Det som "vi andra" brukar skämta om är ofta deras totala oförmåga att förstå sarkasmer och "vanliga skämt". Säljare däremot är rätt blåsta, men deras charm och sociala kompetens väger upp detta med råge.
Citera
2018-03-27, 21:55
  #14
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Det är faktiskt en bra fråga. Många av de tester som ex v används av företag vid rekryteringar, har i genomsnitt en överensstämmelse på 15%. Inte så bra alltså. Om man påpekar det så säger de att just deras test är utvecklat av... bla bla bla

Vid ett tillfälle när jag varit väldigt sjuk, fick jag göra omfattande IQ-tester. De är utformade för att vara neutrala utifrån utbildning och bakgrund etc. Det tog 2x4 timmar sammanlagt.

Du gjorde det kostnadsfritt antar jag eftersom du var sjuk? Har själv en psykolog (ej privat). Kanske man ska prata med hen och se vad hen kan göra? Den som utförde testet tillsammans med dig var en speciellt utbildad psykolog gissar jag?
Citera
2018-03-27, 21:57
  #15
Avstängd
creepingdeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Du gjorde det kostnadsfritt antar jag eftersom du var sjuk? Har själv en psykolog (ej privat). Kanske man ska prata med hen och se vad hen kan göra? Den som utförde testet tillsammans med dig var en speciellt utbildad psykolog gissar jag?

du vet inte om din psykolog är en man eller en kvinna?
Citera
2018-03-27, 22:03
  #16
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
du vet inte om din psykolog är en man eller en kvinna?

Jo. Kortare och smidigare sätt att skriva på då jag skriver via mobil!
Citera
2018-03-27, 22:03
  #17
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Kommer antagligen få runt 100-110, dvs normal kvot, men alltid kul att testa och se hur man ligger till!
Mensas IQ-test är designat som ett inträdesprov och är därför utformat för att ge bäst noggranhet kring 98:e och 99:e percentilen, dvs. IQ 131 och 135, så det ger inte så bra svar om du "bara" ligger kring 110 i IQ.

Jag har själv letat lite efter psykologer som gör seriösa IQ-tester mot betalning, men det var före internets tid, så jag gav upp. (Jag tyckte nämligen Mensas test var för enkelt. )
Nu när jag googlar hittar jag en psykolog som genomför tester för 7000 kronor. Men det finns ingen större anledning att göra ett sådant i Sverige, då IQ-mätningar har så låg status här och resultat inte kan användas praktiskt på något sätt – till skillnad från USA.

Jag fick göra ett intelligenstest av legitimerad psykolog i samband med min Asperger-utredning, men sjukvården i Sverige genomför inte tester mot betalning och en utredning är inte lätt att få till och skall inte missbrukas för att fastställa sin IQ.
__________________
Senast redigerad av Grisbrottaren 2018-03-27 kl. 22:06.
Citera
2018-03-27, 22:07
  #18
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Mensas IQ-test är designat som ett inträdesprov och är därför utformat för att ge bäst noggranhet kring 98:e och 99:e percentilen, dvs. IQ 131 och 135, så det ger inte så bra svar om du "bara" ligger kring 110 i IQ.

Jag har själv letat lite efter psykologer som gör seriösa IQ-tester mot betalning, men det var före internets tid, så jag gav upp. (Jag tyckte nämligen Mensas test var för enkelt. )
Nu när jag googlar hittar jag en psykolog som genomför tester för 7000 kronor. Men det finns ingen större anledning att göra ett sådant i Sverige, då IQ.mätningar har så låg status här – till skillnad från USA.

Jag fick göra ett intelligenstest av legitimerad psykolog i samband med min Asperger-utredning, men sjukvården i Sverige genomför inte tester mot betalning och en utredning är inte lätt att få till och skall inte missbrukas för att fastställa sin IQ.

Jahopp, I'm fucked, om man ska uttrycka sig enkelt. Anlita psykolog privat och bränna 20 papp kan jag inte ens drömma om att jag gör
Citera
2018-03-28, 11:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Gör gröntjönst. Då får du väl göra ett iq-test.

Den test man gör på mönstringen är ingen IQ-test - det är en anlagstest.
Citera
2018-03-28, 11:53
  #20
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Den test man gör på mönstringen är ingen IQ-test - det är en anlagstest.

När jag mönstrade så var det iq-test och psykolog men det är väl inte pk idag antar jag.
Citera
2018-03-28, 13:32
  #21
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Den test man gör på mönstringen är ingen IQ-test - det är en anlagstest.
Å nej min vän, det här har du missuppfattat. Det rör sig definitivt om att mäta olika begåvningar, dvs intelligens, även om man använder lite olika ord i redovisningarna på svenska. Man kan kalla det vad man vill. Kognitiva talanger, förståndsanlag, intellektuella funktionsnivåer eller vad som helst, så länge man vet vad man är ute efter att mäta och gör det tillförlitligt. Hur man benämner det i den allmänna informationen är alltså en helt annan och väsentligen sekundär fråga.
Citera
2018-03-31, 18:51
  #22
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Du gjorde det kostnadsfritt antar jag eftersom du var sjuk? Har själv en psykolog (ej privat). Kanske man ska prata med hen och se vad hen kan göra? Den som utförde testet tillsammans med dig var en speciellt utbildad psykolog gissar jag?
Ja, det var en psykolog som hade det som arbete att just göra dessa och liknande (förmodar jag) tester. Och ja, jag var sjuk då.

Men vad jag inte skrev i mitt förra inlägg, var att resultatet förvånade mig lite. Jag visste att jag var begåvad, men jag hade i dessa tester alla rätt på flera av delproven (trots att jag alltså själv upplevde problem med närminne och logikkedjor). De sa att det var länge sen de uppmätt så pass höga resultat. Men jag frågade inte efter någon siffra. Jag var lite för dimmig för att tänka på sådana saker då. MEN, när jag vid andra tillfällen gjort tester har jag ibland hamnat precis hur som helst. Det gör att jag kom ihåg att jag lärt mig att överensstämmelsen mellan olika tester av den typen är ca 15%. I grund och botten är dessa tester produkter som säljs av olika företag. Det de mäter är resultatet av frågorna, inte nödvändigtvis hjärnans kapacitet till abstrakt tänkande.
Citera
2018-07-01, 02:19
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
För att genomgå Mensas fulla testning ska du först göra det förenklade testet på nätet och komma upp i en viss poäng preliminärt. Annars får du inte möjlighet att genomföra det fulla testet. Mensas test ger en ungefärlig uppskattning av din iq, men eftersom det är helt matrisbaserat så inkluderar analysen inte verbal funktion, som annars är en del av intelligenstest och resultatet blir därför inte helt tillförlitligt om det du vill veta är just din IQ med ett 95% konfidensintervall. Mensas test går mer ut på att se om du platsar i Mensa eller ej, dvs. om din IQ är högre än 130 eller inte.
Va? Det där stämmer inte. Testet som finns på nätet är inget krav. Jag tror de allra flesta som skriver det övervakade testet har även gjort online-testet, men det är högst frivilligt.

Matriser har högst laddning av g. Varför skulle man behöva fånga verbal förmåga (som har näst högst laddning av g)?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback