Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-27, 20:53
  #1
Medlem
SU-35s avatar
Hej!
Vill gärna göra ett IQ-test för skojs skull, och vill gärna göra ett "äkta" medicinskt ett, ett sådant som sker i sällskap med legitimerad psykolog, inga internettester med andra ord. Hur går man tillväga för att hitta en sådan? Då tänker jag mer på om det måste vara så att bara vissa psykologer får utfärda sådana tester, om man i så fall måste kontakta någon speciell typ. Eller om det funkar med vanlig psykolog?

Kan man ens göra ett sådant för skojs skull, eller är sådana tester reserverade endast för situationer där utvecklingsstörningar och liknande misstänks?

Tack i förväg!
Citera
2018-03-27, 21:07
  #2
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Gör gröntjönst. Då får du väl göra ett iq-test.
Citera
2018-03-27, 21:18
  #3
Moderator
evilhoneys avatar
Sök till Mensa.
(Och nej, jag menar inte deras jäkla onlinetester som gör att alla tror att de är genier....)
Citera
2018-03-27, 21:25
  #4
Medlem
Ja det går att göra. Kontakta någon privat psykolog som utför utredningar (googla). Du får bekosta hela testningen själv och betala per timme. En timme kostar ca 1200 och i genomsnitt brukar en utredning ta 40 timmar. Men eftersom du bara ska få en uppfattning om IQ så räcker det att utgå ifrån WAIS (Wechsler för vuxna) som en ett brett testbatteri som testar kognitiva förmågor och inkluderar intelligenskvot. Testtiden brukar vara ca 1,5-3 timmar och sen tillkommer psykologens arbetstid för att skriva utlåtande, fundera, rätta testet osv.
Citera
2018-03-27, 21:34
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
en fördel med att göra det hos en psykolog är ju att man kan behöva en psykolog efteråt om det visar sig att provet gick åt helvete och man måste försöka förhålla sig till det
Citera
2018-03-27, 21:35
  #6
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Sök till Mensa.
(Och nej, jag menar inte deras jäkla onlinetester som gör att alla tror att de är genier....)

Var inne och kollade lite på mensas officiella sajt, verkar ju vara ganska legit. Provresultaten skickas till psykolog för rättning och utvärdering, och svaren får man ta del av cirka en månad senare. Lite som HP på ett sätt. Dock så hittade jag aldrig en "anmäl dig"-knapp, utan bara en "bli medlem"-knapp. Krävs medlemskap för att kunna ta provet?

Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Ja det går att göra. Kontakta någon privat psykolog som utför utredningar (googla). Du får bekosta hela testningen själv och betala per timme. En timme kostar ca 1200 och i genomsnitt brukar en utredning ta 40 timmar. Men eftersom du bara ska få en uppfattning om IQ så räcker det att utgå ifrån WAIS (Wechsler för vuxna) som en ett brett testbatteri som testar kognitiva förmågor och inkluderar intelligenskvot. Testtiden brukar vara ca 1,5-3 timmar och sen tillkommer psykologens arbetstid för att skriva utlåtande, fundera, rätta testet osv.

Låter lovande, men alldeles för dyrt tyvärr.
Citera
2018-03-27, 21:38
  #7
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Var inne och kollade lite på mensas officiella sajt, verkar ju vara ganska legit. Provresultaten skickas till psykolog för rättning och utvärdering, och svaren får man ta del av cirka en månad senare. Lite som HP på ett sätt. Dock så hittade jag aldrig en "anmäl dig"-knapp, utan bara en "bli medlem"-knapp. Krävs medlemskap för att kunna ta provet?

Provet är hur man blir medlem. Du kan dock tacka nej efteråt även om du uppfyller kraven.
Citera
2018-03-27, 21:41
  #8
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Provet är hur man blir medlem. Du kan dock tacka nej efteråt även om du uppfyller kraven.

Ah ok. Då kanske man ska ta och anmäla sig! Kommer antagligen få runt 100-110, dvs normal kvot, men alltid kul att testa och se hur man ligger till!

Vet inte riktigt hur det ligger till i verkligheten, men testar inte äkta IQ-tester verbal förmåga också? (Vid sidan om det vanliga mönsterseendet a la mensa). Då är väl mensas test ganska bristfälligt som indikator?
__________________
Senast redigerad av SU-35 2018-03-27 kl. 21:45.
Citera
2018-03-27, 21:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Var inne och kollade lite på mensas officiella sajt, verkar ju vara ganska legit. Provresultaten skickas till psykolog för rättning och utvärdering, och svaren får man ta del av cirka en månad senare. Lite som HP på ett sätt. Dock så hittade jag aldrig en "anmäl dig"-knapp, utan bara en "bli medlem"-knapp. Krävs medlemskap för att kunna ta provet?



Låter lovande, men alldeles för dyrt tyvärr.

För att genomgå Mensas fulla testning ska du först göra det förenklade testet på nätet och komma upp i en viss poäng preliminärt. Annars får du inte möjlighet att genomföra det fulla testet. Mensas test ger en ungefärlig uppskattning av din iq, men eftersom det är helt matrisbaserat så inkluderar analysen inte verbal funktion, som annars är en del av intelligenstest och resultatet blir därför inte helt tillförlitligt om det du vill veta är just din IQ med ett 95% konfidensintervall. Mensas test går mer ut på att se om du platsar i Mensa eller ej, dvs. om din IQ är högre än 130 eller inte.
Citera
2018-03-27, 21:47
  #10
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
För att genomgå Mensas fulla testning ska du först göra det förenklade testet på nätet och komma upp i en viss poäng preliminärt. Annars får du inte möjlighet att genomföra det fulla testet. Mensas test ger en ungefärlig uppskattning av din iq, men eftersom det är helt matrisbaserat så inkluderar analysen inte verbal funktion, som annars är en del av intelligenstest och resultatet blir därför inte helt tillförlitligt om det du vill veta är just din IQ med ett 95% konfidensintervall. Mensas test går mer ut på att se om du platsar i Mensa eller ej, dvs. om din IQ är högre än 130 eller inte.

Ah där lyckades du svara på det jag precis undrade över. Fan också! Är väl psykolog som i så fall återstår. Och det lär ju inte bli något där heller med tanke på kostnad.
Citera
2018-03-27, 21:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Ah ok. Då kanske man ska ta och anmäla sig! Kommer antagligen få runt 100-110, dvs normal kvot, men alltid kul att testa och se hur man ligger till!

Vet inte riktigt hur det ligger till i verkligheten, men testar inte äkta IQ-tester verbal förmåga också? (Vid sidan om det vanliga mönsterseendet a la mensa). Då är väl mensas test ganska bristfälligt som indikator?

Ta med klocka och håll koll på tiden. Kör på och gå vidare vid minsta hjärnsläpp. Att göra testet i verkligheten är ungefär som att lyckas med deras provtest på internet på halva tiden.

Jag hade runt 125-135 på alla internettester, danska, svenska, norska och ungerska mensa men det sket sig (dvs jag kom inte med) på det riktiga pga att jag var för noggrann. Man får bara göra ett omtest. Hälften av de som skriver det riktiga kommer dock med.
__________________
Senast redigerad av Kungzholmen 2018-03-27 kl. 21:55.
Citera
2018-03-27, 21:51
  #12
Medlem
Voffsingens avatar
Det är faktiskt en bra fråga. Många av de tester som ex v används av företag vid rekryteringar, har i genomsnitt en överensstämmelse på 15%. Inte så bra alltså. Om man påpekar det så säger de att just deras test är utvecklat av... bla bla bla

Vid ett tillfälle när jag varit väldigt sjuk, fick jag göra omfattande IQ-tester. De är utformade för att vara neutrala utifrån utbildning och bakgrund etc. Det tog 2x4 timmar sammanlagt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback