Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 20:35
  #1
Medlem
Zoolander84s avatar
Hej Flashback,

Frågan lyder i stort som rubriken.

Situationen är denna: jag har en civilekonomexamen och 10 års arbetslivserfarenhet av att jobba med marknadsföring - mer specifikt med varumärkes- och marknadsstrategi inom ett stort internationellt bolag med välkända varumärken. De senaste åren har jag dock känt att detta inte är för mig längre och jag har bestämt mig för att sadla om helt och hållet. Vad det lider så kommer jag att hoppa på KTH:s treåriga högskoleingenjörsprogram inom datateknik. När jag blir klar med utbildningen kommer jag att vara ca 37 år gammal.

Mina nuvarande kolleger hävdar att jag åtminstone på pappret skulle bli en stor succé på arbetsmarknaden (civilekonom/marknadsföring + datateknik). Själv är jag dock inte alls lika säker på detta då jag har svårt att se uppenbara synergier mellan "mitt gamla liv" och min framtida examen och arbetsinriktning.

Vad tror ni flashbackare som idag sitter ute på olika arbetsplatser med en examen i datateknik och vet bättre hur läget ser ut? Kommer jag vara en 37-åring som jämställs med en färskbakad 25-åring, eller kommer arbetsgivare kanske tänka att det finns nåt extra?
Citera
2018-03-27, 21:00
  #2
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Fy fan. Jag hade aldrig anställt ett ekonomdrägg. Men det fungerar säkert på marknaden. Kan inte se något negativt.
Citera
2018-03-27, 22:11
  #3
Medlem
Åldersmässigt ska det inte vara några problem! Har dock svårt att se att tidigare meriter skulle spela nån roll generellt, undantaget vore om du halkar in på nåt projekt med inriktning där tidigare erfarenhet är relevant.
Citera
2018-03-27, 22:22
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Ingenjörsjobbet står nog för sig själv rätt bra.
Det beror väl på vad du har för erfarenhet av att leda andra kanske.
Du har väl varit mer expert.
Men ett marknadschefsjobb efter några år. Och VD efter det.
Vad du nu vill.
Men utbildningen är helt rätt och möjligheterna vidöppna.
Du märker efter några terminer vartåt det bär.
Modigt beslut
Citera
2018-03-29, 20:19
  #5
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Fy fan. Jag hade aldrig anställt ett ekonomdrägg. Men det fungerar säkert på marknaden. Kan inte se något negativt.

Haha, nä ekonomer är inte populära på Flashback i allmänhet och i Dator och IT i synnerhet!

Nu ditchar jag ju dock mitt gamla ekonomliv för "den ljusa sidan"
Citera
2018-03-29, 20:21
  #6
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalifatSvea
Åldersmässigt ska det inte vara några problem! Har dock svårt att se att tidigare meriter skulle spela nån roll generellt, undantaget vore om du halkar in på nåt projekt med inriktning där tidigare erfarenhet är relevant.

Precis vad jag tänker också – det kan möjligen finnas projekt där det finns en fördel med den bakgrunden, men i största allmänhet är det ganska skit samma. Det är 10+ års allmän arbetslivserfarenhet, helt enkelt (vilket iofs inte ska underskattas).
Citera
2018-03-29, 20:24
  #7
Medlem
Zoolander84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ingenjörsjobbet står nog för sig själv rätt bra.
Det beror väl på vad du har för erfarenhet av att leda andra kanske.
Du har väl varit mer expert.
Men ett marknadschefsjobb efter några år. Och VD efter det.
Vad du nu vill.
Men utbildningen är helt rätt och möjligheterna vidöppna.
Du märker efter några terminer vartåt det bär.
Modigt beslut
Tror du läste texten "åt fel håll" Jag ska bli ingenjör – dumpar marknadsjobbet! Men principen som sådan är ju dock samma oavsett.

Det finns dagar när jag är jävligt skraj inför beslutet, men alternativet att sitta i 40 år till med nåt som jag verkligen inte är gjord för är ännu mer skrämmande!
Citera
2018-03-29, 21:06
  #8
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoolander84
Tror du läste texten "åt fel håll" Jag ska bli ingenjör – dumpar marknadsjobbet! Men principen som sådan är ju dock samma oavsett.

Det finns dagar när jag är jävligt skraj inför beslutet, men alternativet att sitta i 40 år till med nåt som jag verkligen inte är gjord för är ännu mer skrämmande!
Ja jag var väl otydlig. Menade att en marknadschef på ett IT-bolag eller tekniskt bolag kan ha nytta av en marknadschef som inte bara är civ ek utan även civ. ing. inom IT. Ja alla bolag kanske då IT inte endast utgör ett allt viktigare innehåll i lösningen utan även alltmer ett viktigt instrument för marknadsarbetet.
Är väl insnöad på marknadssidan för jag vet inte vilka andra jobb som finns. Å du var väl inte marknadschef med ansvar för hela marketing mix vad jag förstod.
Men en lysande kombination!
__________________
Senast redigerad av Riddarhuset 2018-03-29 kl. 21:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback