Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 16:06
  #1
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Hej.

Jag har tämligen stora problem med min sömn som så många andra. Senaste gången jag vaknade upp fullt utvilad och pigg var garanterat över 20 år sedan nu. Det allra största problemet har jag dock med insomningen. För rätt så några år sedan hade jag först zolpidem och därefter zopiklon utskrivet under några månaders tid - receptet upphörde sedan i samband med att min läkare byttes ut. Jag orkade inte tjata och tjafsa med den nya läkaren, så jag använde som mest någon gång i veckan de antihistaminer vederbörande valde att skriva ut som alternativ.

Något år senare började jag testa mig fram bland olika analoger till de traditionella bensodiazepinerna och det fungerade helt okej. Jag har aldrig använt bensodiazepiner för att bli berusad, utan de används uteslutande och endast för sömnens skull. Min självmedicinering upphörde några månader därefter och fram tills i dag har ett flertal år passerat med total avhållsamhet från dessa substanser. Genom dessa år arbetade jag långt mer än heltid, jag tränade och jag skötte min kost exemplariskt; mitt renlevnadsliv till trots led jag av plågsamma insomningsbesvär och emellanåt storskalig sömnbrist.

I dagsläget arbetar jag inte i närheten av lika mycket som tidigare, utan jag har bytt ut överarbete mot akademiska studier och lugnt extraknäck. Även om studierna tidvis framkallar stress, känner jag mig för det mesta glad, energisk, trygg och positiv, med undantag för tröttheten som sömnproblemen orsakar. Jag lider inte av någon märkbar ångest eller ledsamhet, varför jag inte tror på depression. I mina tonår gick jag hos psykologer för just depression, och så som jag mådde då gör jag absolut inte nu.

För att hålla maskineriet i drift nyttjas koffein och socker undantagslöst på morgonen och in på den tidiga eftermiddagen. Efter klockan 15 dricker jag nästintill aldrig kaffe eller energidrycker med förhoppningen om att kunna somna något så när lättare framåt kvällen. Emellanåt använder jag berusningsdroger (centralstimulantia och hallucinogener) som jag vet helt omöjliggör sömn i nära anslutning till deras rus, men dessa enstaka tillfällen kan jag inte ens föreställa mig skulle påverka min sömn över så långa tidsspann. Vidare är det värt att poängtera att jag sedan mitten på hösten år 2017 har jag utvecklat en ohållbar vana, och det i form av att jag konsumerar förhållandevis stora mängder alkohol alldeles precis innan sänggåendet. Metoden fungerar som bäst halvdant i sammanhanget - jag blir belönad med insomning men får betala tillbaka genom en i sin helhet avsevärt sämre sömnkvalité.

Frågan:

Med orsak av det ovan nämnda har jag gått och funderat på om det någonsin har funnits analoger på nätdrogsmarknaden med nära relation till exempelvis zolpidem och zopiklon? Kanske finns det i dagsläget? Kan det möjligen dyka upp i framtiden?

Samtliga av de bensodiazepinanaloger som når marknaden är som bekant besläktade med just bensodiazepinerna och inte z-analogerna, i och med att z-analogerna är en helt egen substansgrupp. Att bensodiazepinanalogerna fungerar för sömn och oro råder det ingen tvekan om - jag har dock ytterst svårt för dem till följd av deras (ofta) långa halverings- och verkningstider. I mitt medicinskåp finns för närvarande flualprazolam, nitrazolam och metylklonazepam, av vilka flualprazolam är den enda som jag hittills smått och väldigt försiktigt har experimenterat med i väldigt små doser. Den är uppenbart verksam och fullt funktionsduglig, men jag ogillar å det grövsta när man vaknar upp många, många timmar senare och fortfarande kan känna av effekten.

Ha en fortsatt trevlig dag!
__________________
Senast redigerad av EchoesOfSilence 2018-03-27 kl. 16:17.
Citera
2018-03-27, 16:32
  #2
Medlem
Kommer ihåg att zapizolam var på tapeten ett tag men inget jag testade.

Finns väldigt många z analoger(non benzodiapines)som inte är klassade.

Kolla in https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nonbenzodiazepine
Citera
2018-03-27, 22:05
  #3
Avstängd
nils.flygels avatar
Ingen rc, men eszopiklon såldes av en rc-shop för några år sedan. Utrikes-shoppar har sålt pagoklon och indiplon.
Citera
2018-04-02, 18:46
  #4
Medlem
Motorola80s avatar
Finns Ezopiclone fortfarande i 7,5mgare utrikes!

Finns annars riktiga imovane i karta istället TS, så köp såna istället!

Lycka Till

MVH M80
__________________
Senast redigerad av Motorola80 2018-04-02 kl. 18:47. Anledning: .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback