Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-28, 11:24
  #25
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
1. Antingen så har man ett tema eller så har man det inte. Det här ”gör som du vill” uppfattas bara passivt aggressivt eftersom det är så otydligt men ändå krävande. Det är ett bröllop och då ”ska man göra som bruden säger”, sen skickar bruden ut sjukt oklara signaler. Antingen har man en supertydlig dresscode (om man hittar på nåt eget tema) eller så använder man sig av befintliga klädkoder (som alla kan googla sig till).

2. Brunt, lila, grönt och vad det nu var är hemska färger för gästerna. När det dessutom är ett bröllop funkar det inte att komma i en outfit av maskeradkostym-kvalitet utan att framstå som en idiot (hade hon godkänt en lila/grön-randig kostym? Knappast). Då måste gästerna alltså kosta på sig att köpa dyra kläder för att försöka anpassa sig till ett klädtema som som sagt är oklart, och kläder som mest troligt inte kommer kunna användas till något vettigt igen.

3. Har svårt att se festfixaren matcha färgerna i fråga på bröllopets dukning/tema utan att det ser illa ut.

Kan hålla med dig där. Ja det är svåra färger speciellt för män att hitta något som man även kan ha annars. Klänningen jag köpt har jag kollat på förut och är något jag skulle kunna ha vid andra tillfällen, även färgen får vi hoppas. Visar sig när den kommer. Brun kostym ja det kan man ha men grön eller lila kostym tror jag knappast någon skaffar enbart för bröllopet. Tror dock hon skulle tycka det var fint eftersom hon är sådan som person. Jag hade väl haft en klädkod eller inga speciella önskemål alls. För nu som du säger är det önskemål att man gärna får tänka lila, grönt och brunt och då vill man ända vara til lags mot deras önskan. Vi har som sagt bestämt oss för att kolla efter en grå kostym och sen ha en brun detalj, men hittar vi en brun kostym som min sambo även kan ha vid andra tillfällen så är det jun inte otänkbart
Citera
2018-03-28, 11:32
  #26
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesdoug
Har ingen aning om kvaliten på den kavaj ni köpt för 2k, är det halvcanvas eller limmat? Antagligen limmat vilket blir skit efter ett års sporadiskt användande. Bara o slänga på grund av de bubblor och veck som uppstår.

Gå till Brothers och deras ta del av deras made to measure. 6500kr för en halvcanvas, måttad kostym med 4-6v leveranstid.. Ni väljer alla detaljer helt själva från tyg till knappar och skärningar etc.

För de som tkr brothers känns B så har de steppat upp sitt game rejält och är det både flertalet butiker på NK och Ströms rekommenderar mendwrar som förstahands alternativ gällande kostym med 10k som maxbudget. De har ett gediget urval av tyger och detaljer.

Ravenbox nämnde tidigare i tråden att många beställer MTM för att sedan gå till en skräddare o göra ändringar vilket jag verkligen hoppas att ingen faktiskt gör. Betalar man för MTM så är hela grejen att den ska sitta avsevärt mycket bättre än RTW och att den absolut inte ska behövas korrigeras efteråt då detta skall ingå i tjänsten.

Seleted homme har ganska bra kvalitet på sina kläder. Vi/han har som sagt inte nå 6-7000 att lägga på en kostym. Det visar sig hur den passar när vi får hem den och han kan prova den, vi ska kolla vidare också om vi hittar något bättre om det skulle vara så.

Hur ser man om det är halvcanvas eller limmat? Dum fråga kanske men har inte så stor koll på kostymer av förklarliga skäl
Citera
2018-03-28, 14:59
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Seleted homme har ganska bra kvalitet på sina kläder. Vi/han har som sagt inte nå 6-7000 att lägga på en kostym. Det visar sig hur den passar när vi får hem den och han kan prova den, vi ska kolla vidare också om vi hittar något bättre om det skulle vara så.

Hur ser man om det är halvcanvas eller limmat? Dum fråga kanske men har inte så stor koll på kostymer av förklarliga skäl

Ingenting du ser utan att öppna upp den dvs sprätta den.

Rätt person kan känna om det är eller inte är. Om inte annat lär du märka det efter ett års användning. Gemene man märker ingen skillnad och bryr sig inte men om kollar på kostymnissars ryggar så kan man snabbt se vem som lägger pengar på canvas/halv och inte.

Den limmade blir skrynklig och "bubblig" dvs ful och förstörd.
Citera
2018-03-28, 21:07
  #28
Medlem
cosmic_dancers avatar
På bilden jag länkade har han en rock/trenchcoat, skulle vilja ha tips på snygga sådana till män då givetvis. I detta fall en brun helst. Typ en sådan här http://www.fiff.se/cinque-brun-cisec...ea-p-2962.html.
Citera
2018-03-30, 19:01
  #29
Medlem
Afrolovers avatar
Vet tyvärr inte var TS bor men mitt råd är att söka upp en mindre klädaffär/herrekipering. De brukar ha kunnig och engagerad personal.

Vist kostar det om det skall smaka men köp något som också kan användas vid andra tillfällen än bröllop. En snygg kostym/kavaj är tidlös och kan hänga med i 10 15 år.

Själv är jag usel på kläder men hade länge förmånen att känna ägaren till just en herrekipering av det lite gammaldags slaget och inför affärsresor t.ex ringde jag bara till honom och förklarade läget. Bestämnde en tid att träffas och när jag kom till butiken hade jag bara ett sortiment snygga och passande kläder att välja från framlaggt. Givetvis meddelade jag min budget i förväg.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback