Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-27, 12:20
  #1
Medlem
Ofta får man höra att ''den milda vintern'' eller ''det tjocka snötäcket'' bidrog till att dessa djur klarade sig utmärkt och orsakat maximal plåga.

I år borde förhållanden vara perfekt för massdöd bland dessa eftersom det varit kallt länge och nu har dessutom mycket av snön smält och kylan kommer tillbaka med full kraft och fryser marken.
Eller har jag missat något och dom kommer klara sig ändå?
Min gissning är att våren och början på sommaren kommer bli en mindre fästing och myggplåga än vanligt. Vad tror ni?
Citera
2018-03-27, 12:54
  #2
Medlem
mungs avatar
Ofta brukar det väl vara dåligt för de små liven om det blir lite varmare ett tag, för att sen frysa på rejält. Jag tror och hoppas också på färre småjävlar i år.
Citera
2018-03-27, 16:02
  #3
Medlem
De pratade på radion för några veckor sedan om fästingar och hur de utan problem klarar av kylan som varit i år.
Citera
2018-03-27, 23:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
De pratade på radion för några veckor sedan om fästingar och hur de utan problem klarar av kylan som varit i år.

Troligen pga att det låg relativt tjockt snötäcke som skyddade mot nätternas kyla. Nu när det var några dagar med vårsol och plusgrader börjar dom vakna till liv och eftersom snötäcket har till stora delar smält finns inget skydd mer än att försöka krypa ner så långt det går i marken (som fryser till). Mig veterligen är det en av fästingens största fiende. Så förhoppningsvis pågår en massdöd bland dessa kryp just nu.
Citera
2018-03-27, 23:51
  #5
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Ofta får man höra att ''den milda vintern'' eller ''det tjocka snötäcket'' bidrog till att dessa djur klarade sig utmärkt och orsakat maximal plåga.

I år borde förhållanden vara perfekt för massdöd bland dessa eftersom det varit kallt länge och nu har dessutom mycket av snön smält och kylan kommer tillbaka med full kraft och fryser marken.
Eller har jag missat något och dom kommer klara sig ändå?
Min gissning är att våren och början på sommaren kommer bli en mindre fästing och myggplåga än vanligt. Vad tror ni?
Tror du har rätt de sa ungefär så på vädret förra veckan att kylan och snön har en gynnsamhet på att det blir mindre av fästingar mm hoppas det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback